چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

۵ خاصیت سبزیجات نارنجی رنگ

danesheroz دی ۱۶, ۱۳۹۱ ۰

بتاکاروتن سیستم دفاعی بدن و قدرت بینایی را تقویت می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده است زمانی که برخی از سبزیجات با اندکی روغن سرخ می‌شوند میزان بتاکاروتن آن‌ها چند برابر می‌شود

هویج، کدو تنبل، سیب‌زمینی شیرین و … از سبزیجات نارنجی رنگی هستند که برای سلامتی مفیدند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که روزانه دست کم یکی از این سبزیجات نارنجی خوش رنگ را میل کنید.
در این مقاله به بیان دلایل مفید بودن این قبیل سبزیجات خواهیم پرداخت.

سبزیجات نارنجی: مقابله با سرطان سینه

اسید رتینوئیک یکی از مشتقات ویتامین A محسوب می‌شود که به وفور در هویج و سیب‌زمینی شیرین وجود دارد. پژوهش‌ها نشان داده است که این اسید با علائم اولیه‌ی سرطان سینه مقابله می‌کند. (البته در مورد سرطان‌های پیشرفته، تأثیر چندانی ندارد).

سبزیجات نارنجی، منبع بتاکاروتن

بتاکاروتن سیستم دفاعی بدن و قدرت بینایی را تقویت می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده است زمانی که برخی از سبزیجات با اندکی روغن سرخ می‌شوند میزان بتاکاروتن آن‌ها چند برابر می‌شود. در واقع هویج تفت داده شده در اندکی روغن حاوی ۶۳ درصد و کدو تنبل تفت داده شده حاوی ۵۳ درصد بتاکاروتن بیشتری است.

سبزیجات نارنجی رنگ؛ دوستدار قلب شما

به همراه غذا چند عدد هویج خام (در سالاد و …) میل کنید و از میزان آلفا و بتاکاروتن موجود در آن بهره ببرید. این آنتی اکسیدان با آسیب‌هایی که از طریق اکسیژن به بدن وارد می‌شود مبارزه می‌کند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند میزان بالای این عناصر باعث کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود.

سبزیجات نارنجی رنگ؛ دوستدار چشمان شما

کدو تنبل و هویج حاوی دو رنگدانه‌ی گیاهی «لوتئین» و «زاگزانتین» هستند که از آب مروارید چشم پیشگیری می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که مواد غذایی حاوی این رنگدانه‌ها را بیشتر مصرف می‌کنند (یعنی ۶۷۱۶ میکروگرم در روز)، ۱۸ درصد کمتر از بقیه‌ی افرادی که روزانه ۱۱۷۷ میکروگرم مصرف دارند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

نصف فنجان کدو تنبل پخته شده حاوی ۱۳۱۳ میکروگرم و نصف فنجان پوره‌ی هویج حاوی ۸۲۸ میکروگرم از این رنگدانه های گیاهی می‌باشد.

سبزیجات نارنجی رنگ، سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کنند

ویتامین B6 موجود در این سبزیجات باعث می‌شود که سیستم دفاعی بدن پادتن‌های بیشتری تولید کند که با بیماری‌ها مقابله می‌کند. سیب‌زمینی شیرین پخته شده ۲۵ درصد نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین B6 را تأمین می‌کند.

منبع: زیست نیوز
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۴
کد خبر : 2749
بازدیدها: 343

پاسخی بگذارید »