سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

۵ اشتباه رایج تغذیه‌ ای دانش آموزان

danesheroz1 فروردین ۱۳, ۱۳۹۳ ۰
۵ اشتباه رایج تغذیه‌ ای دانش آموزان

دانش روز: صبحانه همان وعده غذایی مهمی است که اغلب‌ مان جدی نمی‌ گیریمش و اغلب متخصصان تغذیه معتقدند، جدی نگرفتنش خطرناک است

به گزارش دانش روز،

۱- نخوردن صبحانه‌

 صبحانه همان وعده غذایی مهمی است که اغلب‌ مان جدی نمی‌ گیریمش و اغلب متخصصان تغذیه معتقدند، جدی نگرفتنش خطرناک است. آنقدر اهمیت دارد که حتی در رژیم‌‌های لاغری هم، نخوردنش را توصیه نمی‌کنند. صبحانه باعث تثبیت قند خون می‌شود و فعالیت طبیعی مغز هم به دنبال تثبیت قند خون می‌آید. از آنجا که سوخت سلول‌‌های مغزی با مواد قندی حاصل می‌شود، تأمین این سوخت در صبح اول وقت موجب افزایش قدرت یادگیری، تقویت حافظه کوتاه‌مدت، افزایش تمرکز و کاهش خواب‌آلودگی می‌شود. صبحانه را باید نیم تا یک ساعت قبل از شروع فعالیت فکری‌تان بخورید. بهتر است که صبحانه‌تان بر پایه نان باشد و یک آبمیوه طبیعی هم در همین وعده بنوشید. مصرف مواد غذایی پروتئینی که دارای پروتئین‌‌هایی با کیفیت بالا هستند (نظیر شیر و تخم‌مرغ) نیز مفید است.

  ۲- درس خواندن بلافاصله بعد از غذا خوردن‌

 بلافاصله بعد از خوردن یک وعده غذایی، سراغ مطالعه نروید؛ چون ثابت شده است که پس از صرف یک وعده غذایی، خونرسانی به دستگاه گوارش بیشتر می‌شود و کارایی اعمال هوشمندانه افت می‌کند.

 ۳- خوردن تنقلات موقع درس خواندن‌

 خیلی‌ها عادت کرده‌اند که وقتی دارند درس می‌خوانند، یک چیزی بخورند: اسنک، میان‌وعده یا چیزی از این قبیل. این شیوه از غذا خوردن در خلال درس خواندن اگرچه برای تامین سوخت مغز، مناسب است؛ اما اگر حالت افراط پیدا کند و از برنامه درستی پیروی نکند، خطر چاقی را به دنبال خواهد داشت؛ اما بهترین برنامه برای میان‌وعده‌ها چه برنامه‌ای است؟ پاسخ این است که در بین میان‌وعده‌ها، مغزه‌ها یکی از بهترین‌‌ها محسوب می‌شود که هم کالری‌شان بالاست، هم ارزش تغذیه‌ای‌شان. تهیه و صرف مخلوطی از مغزه‌ها به همراه کنجد و گردو بسیار مفید است. مطالعات نشان داده‌اند که در بین مغزه‌ها نیز بادام هندی و کنجد بیشترین میزان آهن را دارند، به طوری که در ۱۰۰ گرم از آنها به ترتیب ۶ میلی‌گرم و ۱۰ میلی‌گرم آهن وجود دارد. بادام‌زمینی و بادام هندی نیز بیشترین میزان روی را دارند. لابد می‌دانید که روی و آهن ۲ ماده معدنی بسیار مهم و موثر در تقویت قدرت حافظه محسوب می‌شود.

۴- نخوردن میوه و سبزیجات

 میوه‌ها به خاطر آب و ویتامین‌‌های فراوانی که دارند، موجب حفظ شادابی و رفع خستگی می‌شوند، ضمنا اضطراب‌ را هم کم می‌کنند. این گروه از مواد غذایی به دلیل موثر بودن در تنظیم قند خون می‌توانند انرژی لازم برای فعالیت‌‌های مغزی را تامین کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود در طول یک روز، دست‌کم ۳ تا ۴ عدد میوه بخورید.

 ۵- افراط در مصرف غذا‌های چرب‌

 خوردن غذا‌های چرب را در این ایام محدود کنید؛ چون این غذاها دیرتر از معده تخلیه می‌شود و به همین دلیل باعث سنگینی و احساس کسالت‌ می‌شود، ضمن این که افراط در خوردن این‌جور غذاها موجب بروز اختلال در قدرت تمرکزتان می‌شود. پرهیز از مصرف انواع شیرینی‌جات، سوسیس، کالباس و غذا‌های پرادویه نیز اکیدا توصیه می‌شود.

 دکتر محمد کیاسالا‌ر: نوجوان ها

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر : 103661
بازدیدها: 215

پاسخی بگذارید »