سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

۱۱ درصد دانش‌ آموزان کم توان ذهنی ۶ تا ۲۱ سال

danesheroz1 تیر ۳۰, ۱۳۹۲ ۰
۱۱ درصد دانش‌ آموزان کم توان ذهنی ۶ تا ۲۱ سال

دانش روز: تقریبا ۱۱ درصد از کل دانش‌آموزان با ناتوانی‌ها بین ۶ تا ۲۱ سال با کم توانی ذهنی هستند. افراد با کم توانی ذهنی احتمالا ۳ درصد از کل جمعیت یک جامعه را شامل می‌دهند

به گزارش دانش روز، کم توانی ذهنی به محدودیت های بنیادی در کارکرد فعلی اشاره دارد. این امر با کارکرد ذهنی که به طور معناداری پایین تر از میانگین است، مشخص می شود و به طور همزمان با محدودیت هایی در دو یا چند حیطه از مهارت های سازشی مناسب همراه است. این مهارت های سازشی شامل ارتباط ، زندگی خانوادگی، مهارت های اجتماعی، خودیاری، بهداشت و ایمنی، کارکرد تحصیلی، اوقات فراغت و کار است و کم توانی ذهنی پیش از ۱۸ سالگی نمایان می شود.

 تقریبا ۱۱ درصد از کل دانش‌آموزان با ناتوانی‌ها بین ۶ تا ۲۱ سال با کم توانی ذهنی هستند. افراد با کم توانی ذهنی احتمالا ۳ درصد از کل جمعیت یک جامعه را شامل می‌دهند.

 کم توانی ذهنی پیامد چندین علت است که برخی از آن ها شناخته شده و بسیاری دیگر ناشناخته اند. علت بروز کم توانی ذهنی برای حدود ۳۰ درصد از تمامی افراد ناشناخته است. این درصد برای افراد با کم توانی ذهنی خفیف که در ۷۵ درصد از موارد آن نمی توان علت خاصی را معین کرد، بسیار بیشتر است. علت های احتمالی شناخته شده کم توانی ذهنی از عوامل اجتماعی ـ فرهنگی، ناهنجاری های کروموزومی، سوخت و ساز و تغذیه، اختلال های دوره بارداری از جمله زود رسی، کمبود وزن هنگام تولد، عفونت های دوران بارداری و پس از تولد و کمبود اکسیژن هنگام تولد است.

 کودکان با کم توانی ذهنی در حوزه آموزش و پرورش با توجه به پیشرفتشان در موقعیت کلاس درس به سه طبقه آموزش پذیر، تربیت پذیر و حمایت پذیر تقسیم می شوند.

 کودکان با کم توانی ذهنی آموزش پذیر، ( ۵۰ تا ۷۰) هوشبهر در زمینه تحصیلات مدرسه ای پیشرفت خوبی دارند. در زمینه مهارت های سازگاری اجتماعی با حمایت ادواری یا محدود در اجتماع ، به خود اتکایی نسبی می رسند.

 کودکان با کم توانی ذهنی تربیت پذیر: (۴۰ تا ۵۰) هوشبهر در وهله نخست یادگیری در زمینه مهارت های خود مراقبتی برخی پیشرفت هایی در زمینه فعالیت های کارکردی دارند و دامنه بسیار گسترده ای از حمایت ها برای کمک به سازگاری با محیط اجتماعی مورد نیاز است.

 کودکان با کم توانی ذهنی حمایت پذیر: ( هوشبهر کمتر از ۴۰ ) این گروه افرادی هستند که حتی در برآوردن نیازهای اساسی خود نیز ناتوان هستند و فقط در یک محل ویژه از آن ها نگهداری یا مراقبت می شود.

 سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به کودکان کم توان ذهنی خدمات آموزشی و توان بخشی ارائه می کند که از نظر هوشی در سطح آموزش پذیر باشند.

 توانایی یادگیری و حافظه افراد با کم توانی ذهنی در مقایسه با همسالان عادی آن ها به طور معنا داری پایین تر از میانگین است. کودکان کم توان ذهنی به عنوان یک گروه، کمتر می توانند مفاهیم انتزاعی را درک کنند. بدین ترتیب آن ها از آموزش های معنادار، مفید و عینی بهره مند می شوند و بیشتر از راه تماس با اشیای واقعی یاد می گیرند.

 مهارت های سازشی افراد با کم توانی ذهنی قابل مقایسه با همسالان عادی آن ها نیست. کودک با کم توانی ذهنی به چندین دلیل ممکن است در یادگیری و بکارگیری مهارت ها مشکل داشته باشد که از آن جمله می توان به حواس پرتی، بی توجهی، ناتوانی در تشخیص سرنخ ها و نشانه های اجتماعی و رفتار تکانشی اشاره کرد.

 بدین ترتیب این گونه کودکان نیازمند آموزش مناسب در زمینه استدلال کردن، قضاوت و مهارت های اجتماعی هستند که منجر به روابط اجتماعی بسیار مثبت و کفایت شخصی می شوند.

 یکی دیگر از ویژگی های آشکار این گروه از کودکان ، تاخیر در گفتار و رشد زبان است. متداول ترین مشکلات گفتاری شامل تولید گفتار، مشکل صدا و لکنت است. هدف بسیار مهم مداخله زبانی در این کودکان افزایش ارتباط کارکردی آنان است.

پژوهش ها در خصوص مداخله بهنگام، اثرات تسهیل کننده و تقویت کننده بر رشد حرکتی و رشد شناختی کودکان دارای تاخیرهای رشدی را به اثبات رسانده و ضرورت آن را محرز کرده اند. مداخلات اولیه نه تنها بر بهبود و تقویت مهارت ها و توانایی های کودک موثرند بلکه بر روابط و تعامل مادر – کودک نیز اثر گذار است. از این رو سازمان آموزش و پرورش استثنایی برنامه های آموزش والدین و کودک را از بدو تشخیص تا ۴ سال و ۶ – ۴ سال مورد تاکید قرار داده و به منظور غنی سازی آموزش های دوره ابتدایی، برنامه ۲ ساله آمادگی را تدوین کرده است.

 دانش آموزان با کم توانی ذهنی در مدارس خاص استثنایی آموزش می بینند و دارای محتوای آموزشی و کتاب درسی خاص هستند.

 اهم اهداف و برنامه های آموزشی شامل دوره پیش دبستان، دوره آموزش ابتدایی است.

 در دوره پیش دبستان فراهم کردن فرصت هایی برای پرورش حواس پنجگانه، فراهم کردن فرصت هایی برای پرورش عادات مفید کودکان به منظور تامین تندرستی و سلامت جسمانی، استفاده از فرصت طلایی یادگیری کودکان در سال های قبل از دبستان و آموزش پیش نیازهای اساسی در دوره پیش دبستان جهت آماده سازی کودک برای ورود به پایه اول مورد تاکید قرار می گیرد.

 در دوره آموزش ابتدایی که دارای ۶ پایه تحصیلی اول تا ششم ابتدایی است، آموزش مهارت های اساسی شامل (خواندن، نوشتن و ریاضیات)، فراهم سازی زمینه رشد عادات مناسب و تسهیل رشد روابط اجتماعی، زمینه سازی در جهت رسیدن به استقلال شخصی به منظور رفع نیاز های فردی و اجتماعی، آماده سازی دانش آموز جهت کسب مهارت های شغلی و حرفه ای مورد توجه قرار می گیرد.

منبع:پانا

یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷
کد خبر : 40406
بازدیدها: 580

پاسخی بگذارید »