سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

اختصاصي دانش روز:

یک روز درسی مدرسه به روز پژوهشی مبدل شود

danesheroz1 آذر ۲۶, ۱۳۹۲ ۰
یک روز درسی مدرسه به روز پژوهشی مبدل شود

دانش روز: رتبه اول پژوهش کشور می گوید: بهتر است بجای آنکه معلمان را به تحقیق وادارند زمینه و فضا را برای کارهای پژوهشی در عمل به آنها دهند

به گزارش دانش روز، فاطمه کارگر زاده رتبه ۱ پژوهش کشوری در گفتگو با خبرنگار دانش روز ادامه می دهد، اگر یک روز از کار درسی دانش آموزان به کار پژوهشی مبدل شود معلمان می توانند کارهای پژوهشی خود را در عمل انجام دهند و در کنار آن نیز به مشکلات دانش آموزان بپردازند.

کارگر زاده اشاره دارد یه این که معضلات جامعه ما بسیار است و اگر یک روز در هفته به مشکلات دانش آموزان پرداخته شود زمینه بسیاری از انحرافات از بین خواهد رفت و آنها با انگیزه بیشتری تحصیل را ادامه می دهند و این گامی است به سوی جامعه پژوهشی و فرهیخته.

وی در بخش دیگر اضافه می کند که اگر مشکلات زندگی و دغدغه های معلمان کاسته شود در کلاس با آسودگی خاطر بیشتری تدریس می کنند چرا که هزینه های زندگی و کارهای پژوهشی بسیار بالاست و من در این راه یک سال هزینه های مادی و …متحمل شدم. لذا توجه بیشتر به معلمان در راستای اهداف پژوهشی حائز اهمیت می باشد.

فاطمه کارگر زاده که دبیر شمی دبیرستان دخترانه شهید چمران در ناحیه ۱ کرج است عنوان پژوهشگر برتر کشور(رتبه اول) در سال ۹۲ را به خود اختصاص داد

وی صبح امروز در حضور وزیر آموزش و پرورش طرح خود را ارائه داد و در نهایت با پیشی گرفتن از رقبا  به عنوان پژوهشگر برتر در آموزش و پرورش کل کشور در سال ۹۲ انتخاب شد.

کارگر زاده در گفتگو با خبرنگار دانش روز طرح خود را به شرح ذیل تشریح کرد:

در امر تحقیق طرحی را ارائه دادم که با توجه به مشکلات دانش آموزان کلاسم پایه گذاری شد که در چند مرحله آن را عنوان می کنم.

انتخاب موضوع  :راهکارهای اشتیاق به درس شیمی

گرداوری شواهد: دانش آموزان متوجه شدم به دلایل فوق علاقه دانش آموزان به درس خواندن کم شده است.

تجزیه  و تحلیل و تفسیر داده ها:  با توجه به اینکه شیمی جز درسهای سخت برای دانش آموزان محسوب می شود شواهد گرداوری شده  در زمینه کاهش علاقه آنها را در موارد زیر تجزیه و تحلیل کردم.

الف: نبود انگیزه    ب: وضعیت بد اقتصادی    ج: ضعف برنامه ریزی     د: تراکم و و فشردگی درس    ه: شب امتحانی بودن      و: اتفاقات نابهنگام مانند مرگ پدر و مادر

انتخاب راه حل جدید: در این مرحله از روش های نوین تدریس ـ کلاس های تقویتی ـ وسایل کمک آموزشی ـ تدریس با آزمایش ـ توجه به تفاوت های فردی ـ دادن امتیاز به همیاران معلم ـ تنوع در امتحانات کتبی ـ اهدای جایزه و شاد نمودن فضای  کلاس استفاده کردم.

 طرح جدید و نظارت بر آن: اجرای طرح چدید نتایج زیر را به دنبال داشت:

اجرای طرح معلم = تقویت روحیه اعتماد به نفس دانش آموزان

امتحانات ماهیانه = جدیت در درس

آزمایش در کلاس = کاربردی شدن شیمی در زندگی

اهدا هدیه = ایجاد نشاط و هیجان

رفع اشکالات توسط سرگروه = تقویت روحیه و در نهایت تقویت انگیزه

با نظر خواهی از دانش آموزان دریافتم که توجیه آنها برای هدف از درس خواندن از نظر آنها مهم بود و اینکه در حین تدریس آزمایش انجام شود و نیز جایزه برای آنها جالب و مهم بود.

گرداوری اطلاعات: فعالیت ها،طرح ها و ابتکارات و نظرات همکاران و نیز تجارب آنها در عمل پیشرفت چشمگیری در ترغیب دانش آموزان به درس خواندن داشت.

ارزشیابی تاثیر اقدام جدید: با بکار گرفتن راهکارهای فوق شاهد نمرات خیلی خوبی از سوی دانش آموزان بودم که شور و اشتیاق من را به عنوان دبیر این کلاس برای ادامه مسیر افزود و در واقع راه فرار دانش آموزانم از درس را بر آنها بستم!

 

 

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
کد خبر : 80730
بازدیدها: 340

پاسخی بگذارید »