یکشنبه ۰۶ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

چگونه با خستگی مفرط دوران تحصیل مقابله کنیم؟ /گزارش

danesheroz1 تیر ۸, ۱۳۹۲ ۰
چگونه با خستگی مفرط دوران تحصیل مقابله کنیم؟ /گزارش

دانش روز: عواملی چون وجود استادان سختگیر و حجم بسیار زیاد تکالیف در طول سال‌های دانشگاه کافیست تا دانشجویان را براحتی از نفس بیاندازند و در برخی از رشته‌ها گاهی حتی این فشارها به حدی تشدید می‌شود که ممکن است برخی از دانشجویان را به فکر انصراف از ادامه تحصیل در آن رشته بیاندازد در حالی که رعایت تنها چند نکته ساده شما را در دوران تحصیل، پرانرژی و فعال نگه خواهد داشت.

به گزارش دانش روز، تمهیداتی نظیر ثبت‌نام در تعداد معقولانه‌ای کلاس و استفاده از برنامه زمان‌بندی روزانه می‌تواند در این زمینه ثمربخش باشد. همچنین رعایت رژیم‌غذایی مناسب و داشتن فعالیت‌های ورزشی به شما کمک می‌کند که بر استرس ناشی از تحصیل در دانشگاه فائق آیید.

علاوه بر این، داشتن عادت‌های خوب و درست باعث می‌شود که پس از فارغ‌التحصیلی و شروع به اشتغال از شر خستگی‌های شغلی نیز در امان بمانید.

این راهکارها در ابعاد گسترده‌ای قابل اجرا هستند. اما چگونه با خستگی مفرظ تحصیلی و شغلی مقابله کنیم؟

باید بدانید این یک مشکل عمومی است. دانشجویان تازه وارد همیشه تشویق می‌شوند که تا حد امکان هرچه سریعتر فارغ‌التحصیل شوند. این انگیزه مضاعف ناگهان آنها را با حجم عظیمی از دروس مواجه می‌کند و پس از تنها چند هفته استرس، حجم زیاد تکالیف انجام نشده، آنها را به طرز خطرناکی به نخستین مرحله از فرسودگی تحصیلی نزدیک می‌کند.

برای مقابله با این فرسودگی و خستگی شدید بهتر است قبل از اینکه این مشکل آغاز شود به جای اینکه همه کارها را به یکباره انجام دهید، بیش از حد معقول کلاس برندارید. در صورتی که فرد سحرخیزی نیستید سعی کنید کلاس‌های خود را در ساعاتی از روز انتخاب کنید که می‌دانید در آن ساعت‌ها فعال‌تر و سرحال‌تر هستید. به برنامه‌های خود توجه داشته باشید و بخاطر داشته باشید داشتن کلاس‌های متعدد در یک روز حفظ تمرکز در همه کلاس‌ها را دشوار می‌کند. سعی کنید در بین کلاس‌ها برای خود اندکی ساعت آزاد در نظر بگیرید.

برای خود یک دفتر سررسید برنامه‌ریزی خریداری کنید. با اینکه تلفن‌های همراه، لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها امکانات مشابهی دارند اما براحتی فراموش می‌شوند. پس بجای آن عادت کنید یک دفتر سررسید همراه خود داشته باشید و آنرا در همه کلاس‌ها همراه ببرید و همه چیز را در آن یادداشت کنید. بدینوسیله می‌توانید ببینید در هفته جاری یا در طول ماه چه برنامه‌هایی در پیش خواهید داشت. با استفاده از این شیوه در زمان خود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

  داشتن یک زندگی اجتماعی و پیروی از عادت‌های درست سلامتی نیز در دوری از خستگی تحصیلی موثر است. ارتباط با دانشجویان هم رشته و هم کلاس به شما کمک می‌کند تا از استرس یکدیگر کاسته و تجربه دانشگاه را برای یکدیگر شیرین‌تر کنید. برخی از دانشجویان براحتی غرق در درس‌ها، تکالیف و امتحانات شده و جنبه‌های شاد دانشگاه را فراموش می‌کنند.

انجام فعالیت‌های منظم ورزشی نیز یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت جسمی و کاهش استرس است. بسیاری از دانشگاه‌ها برای دانشجویان تمام وقت خدمات استفاده از باشگاه‌های رایگان ارائه می‌دهند. با این حال اگر از وقت گذرانی در باشگاه لذت نمی‌برید در ورزش‌های تیمی شرکت کرده یا به ورزش‌های رزمی یا یوگا بپردازید. به هرحال مطمئنا فعالیتی را پیدا می‌کنید که به اندازه کافی از انجام آن لذت ببرید.

علاوه بر موارد فوق توجه به رژیم غذایی مناسب کمک بسیاری در ادامه روند موفقیت آمیز و سالم در دانشگاه می‌کند. در حالی که بسیاری از دانشجویان به خوردن فست فود رغبت دارند، شما بهتر است به غذاهای سالم رو بیاورید. مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات ضمن تامین ویتامین و املاح بدن به شما کمک می‌کند تا سرحال بمانید. سعی کنید غذاهای با کیفیت مصرف کرده و از خیر غذاهای فرآوری شده، نوشابه‌های گازدار و شیرینی‌جات بگذرید.

منبع:ایسنا

 

 

 

 

شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۴
کد خبر : 33391
بازدیدها: 340

پاسخی بگذارید »