یکشنبه ۰۶ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

چند نکته مربوط به تغذیه در ایام امتحانات

danesheroz1 دی ۲۲, ۱۳۹۲ ۰
چند نکته مربوط به تغذیه در ایام امتحانات

دانش روز: بسیاری از دانش آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می پردازند وتصور می کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می شود در صورتی که با تغذیه صحیح می توان بازده فکری را افزایش داد

 به گزارش دانش روز، بکار گیری نکات و توصیه های زیر توان شما را برای یاد گیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می دهد
در زمان مطالعه غذا نخورید وبرای اینکار زمان خاصی را ددر نظر بگیرید تا با آرامش خاصی غذا بخورید ودر عین حال از مصرف زیاد شیرینی وتنقلات خودداری کنید این خوراکی ها ممکن است در نگاه اول انرژی زا بنظر برسند اما باید توجه داشت که این قابلیت در آنها بسیار کم دوام است وپس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما خواهد داد
بررسی های دانشمندان نشان می دهد که غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی برنج ونان به دلیل تاثیر در کیفیت خواب در شب امتحان مفید است ودر صبح روز امتحان نیز ممکن است به منظور افزایش کارایی مغز،از مواد سرشار پروتئین یا سرشار از فیبر که شاکل موارد زیر است استفاده شود
نان روغنی:یکی از نان های خوشمزه و انرژی زا است که خوردن مقدار کمی از آن حداقل تا ۴۰دقیقه ،انرژی مورد نیاز بدن را کاملا تامین میکند بنابراین چند تکه نان روغنی به همراه پنیر وگردو ،صبحانه ای مقوی ومفید است
یک لیوان شیر (بهتراست گرم باشد )به همراه دو قاشق عسل یا چند شاخه موز
سیب وجوانه گندم به تنهایی صبحانه کاملی است
یک کاسه عدسی به همراه کمی کره و  آلو صبحانه مفیدی است
سرشیر یا خامه یا عسل به همراه کمی چای
نان وپنیر به همراه خیار یا گوجه فرنگی ویک استکان چای شیرن ،صبحانهای مفید و انرژی زاست
تخم مرغ ،منبع کاملی لز پروتئین وسایر مواد مورد نیاز بدن است و به هر شکل که مصرف شود (آب پز ،نیمرو پخته)مفید است ووتامدتی طولانی شما را سیر نگه می دارد
از خوردن غذاهای پرحجم به عنوان صبحانه ،مثل آبگوشت قورمه سبزی یا قیمه باقی مانده از شب قبل و….پرهیز کنید
این غذا حجم معده را افزایش داده واحساس سنگینی و خواب آلودگی ایجاد می کنند ودر روزهای امتحان اصلا توصیه نمی شوند
به طور کلی صبحانه ای مفید ومغزی است که در عین کم حجم بودن غنی بوده وحداقل ۲تا ۳ ساعت شما را سیر نگه می دارد ومهمتر اینکه انرژی مورد نیازتان را تامین می کند خوردن صبحانه را فرموش نکنید معده خالی اجزه تفکر در جلسه امتحان را از شما می گیرد
همچنین کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند نمی تواندد صبحانه مفصل بخورند توصیه می کنند از موز ومقدار کمشمش استفاده کنند.
کلام آخر از خوردن زیاد شیزینی ها ،چیپس ،پفک ،تخمه غذاهای چرب و انواع نوشیدنی های گاز دار در شب امتحان خودداری کنید زیرا اینها نمی گذارند در شب امتحان خواب راحتی داشته باشید.
نویسنده :عصمت زراعتکار/نسل آگاه

یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
کد خبر : 87386
بازدیدها: 347

پاسخی بگذارید »