جمعه ۰۴ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

چرا وقایع بعد از انقلاب در کتب درسی نیست؟

danesheroz1 آبان ۶, ۱۳۹۲ ۰
چرا وقایع بعد از انقلاب در کتب درسی نیست؟

دانش روز: رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش با بیان اینکه آماده مناظره با منتقدین کتب درسی هستیم، گفت: کتاب‌های درسی را نباید با مجله کودک و نوجوان اشتباه گرفت



به گزارش دانش روز، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان درباره انتقادهای اخیر برخی از نویسندگان و شاعران حوزه ادبیات در خصوص خالی بودن جای نویسندگان انقلاب در کتاب‌های درسی و همچنین انتقاد برخی از آنها از نحوه تدوین کتب درسی گفت: برای رسیدن به نظر علمی و مستند درباره انتقادهایی که درباره کتاب‌های درسی شده، بهتر است موافقین و مخالفین دور یک میز درباره این موضوع اظهارنظر کنندچراکه اگر افراد بخواهند یک طرفه در این مورد قضاوت کنند، منصفانه نیست.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش این آمادگی را دارد تا با حضور مولفین و کارشناسان کتب درسی در قالب میزگردی با منتقدین، نظرات و مطالب عنوان شده را مورد بحث و بررسی قرار دهد، افزود: اینکه عنوان شده داستان‌های بعد از انقلاب در کتاب‌های درسی کمتر مورد استفاده قرار گرفته باید گفت برای این منظور معیار مشخصی وجود ندارد که چه کسانی را انقلاب و انقلابی می‌دانند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه آیا می‌توان موضوعات را وارد کتب درسی کرد یا نه؟ موضوعی است که باید به درستی برای منتقدان تبیین شود، چرا که کتاب درسی، کتاب علمی با حجم محدود و ماموریت مشخصی است و آموزش و پرورش با توجه به اهمیتی که حوزه نشر و ادبیات فارسی دارد، این فرصت را در بخش دیگری از جمله مجلات رشد فراهم کرده است.

کتاب درسی دنبال تقویت هویت‌هاست. ممکن است در مقطع دبیرستان موضوعات نقد ادبی مطرح باشد و با توجه به اینکه دانش‌آموزان رشته علوم انسانی به صورت تخصصی در حوزه ادبیات تحصیل می‌کنند، نقدها برای این مقطع و این رشته مفید است، اما جای چهره‌های خاص که در انقلاب مردم را همراهی نکرده‌اند، در کتاب درسی نیست و ما نیز آن را تجویز نمی‌کنیم

محمدیان ادامه داد:گاهی برخی از افراد کتاب درسی را با صفحه نیازمندی‌ها اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند کتاب‌های درسی تابلوی اعلانات است و مطالب عنوان شده اخیر حاکی از آن است که افراد فکر می‌کنند کتاب درسی همانند مجله کودک و نوجوان است، در حالی که ماموریت اصلی آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، تقویت هویت ایرانی اسلامی در چارچوب کلی نظام و انقلاب است.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش نسبت به تفکر انقلاب اسلامی تعهد دارد و یکی از ماموریت‌های اصلی، حفظ و تقویت این هویت است و همچنان که هویت‌های قومی برای آموزش و پرورش مهم است، اما چنانچه افراد بخواهند با هویت‌های اسلامی، ایرانی و قومیتی تعارض پیدا کنند، آن را در کتاب درسی منعکس نمی‌کنیم.

گاهی برخی از افراد کتاب درسی را با صفحه نیازمندی‌ها اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند کتاب‌های درسی تابلوی اعلانات است و مطالب عنوان شده اخیر حاکی از آن است که افراد فکر می‌کنند کتاب درسی همانند مجله کودک و نوجوان است، در حالی که ماموریت اصلی آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، تقویت هویت ایرانی اسلامی در چارچوب کلی نظام و انقلاب است

چهره‌های خاص رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش تاکید کرد: کتاب درسی دنبال تقویت هویت‌هاست. ممکن است در مقطع دبیرستان موضوعات نقد ادبی مطرح باشد و با توجه به اینکه دانش‌آموزان رشته علوم انسانی به صورت تخصصی در حوزه ادبیات تحصیل می‌کنند، نقدها برای این مقطع و این رشته مفید است، اما جای چهره‌های خاص که در انقلاب مردم را همراهی نکرده‌اند، در کتاب درسی نیست و ما نیز آن را تجویز نمی‌کنیم. وی خاطر نشان کرد: جای این گونه کتاب‌ها در کتابخانه‌ها و حتی کتابخانه‌های آموزش و پرورش هم می‌تواند باشد، اما نمی‌توان مهر کتاب درسی را به این گونه آثار زد. محمدیان ضمن اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای انجام گفت‌وگوهای دوجانبه با منتقدان کتب درسی، گفت: نه تنها از انتقادها استقبال می‌کنیم، بلکه معتقدیم انتقادهای سازنده می‌تواند آموزش و پرورش را در پیشبرد اهداف یاری کند، بنابراین افرادی که منتقد به کتاب‌های درسی هستند، می‌توانند دور یک میز نقطه نظرات خود را ارائه کرده و جواب‌های آموزش و پرورش را بشنوند.


منبع : ایسنا

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر : 70111
بازدیدها: 354

پاسخی بگذارید »