چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

پیشگیری از پوکی استخوان را باید از دوران نوجوانی آغاز کرد

danesheroz1 دی ۱۹, ۱۳۹۲ ۰
پیشگیری از پوکی استخوان را باید از دوران نوجوانی آغاز کرد

دانش روز: کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کمبود کلسیم بدن سبب پوکی استخوان می شود، افزود: کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان قبل از بلوغ وجود اشته باشد تا استخوانها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند

به گزارش دانش روز، «مریم زارعی» به مناسبت هفته ملی بسیج آموزش همگانی تغذیه (۱۴ تا ۲۰ دی ماه) اظهار داشت:کلسیم فراوان ترین املاح موجود در بدن است و اگر کسی نتواند از طریق غذا به مقدار کافی کلسیم را برای رفع نیازهای خود دریافت کند، بدن از کلسیم موجود در استخوان ها (منبع ذخیره کلسیم) استفاده می کند که باعث کاهش استحکام استخوان ها می شود.

وی خاطرنشان کرد: سبزی ها، بروکلی ، انجیر خشک، مغزها، ماهی مثل ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین و فرآورده های لبنی کم چرب بهترین منابع کلسیم و مواد معدنی به شمار می رود که علاوه بر استحکام از شکنندگی و نازک شدن استخوانها جلوگیری می کنند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تصریح کرد که شیر و لبنیات کم چرب نیز به علت دارا بودن فسفر، منیزیم و ویتامین باعث جذب کلسیم می شود. همچنین خوردن پنیر و گردو باعث بالا بردن جذب کلسیم می شود چراکه پنیر دارای کلسیم و گردو دارای فسفر است که به نسبت مساوی جذب را بالا می برد.

زارعی یادآور شد: مقدار دریافت غذایی توصیه شده کلسیم برای افراد بالغ یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ میلی گرم در روز است که این میزان بستگی به سن، جنس و شرایط فرد دارد. به عنوان مثال در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان میزان نیاز به کلسیم بیشتر است.

وی افزود: یک واحد لبنیات حدود ۳۰۰ میلی گرم کلسیم را تامین می کند. یک واحد لبنیات برابر یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا ۴۵ گرم پنیر است.

منبع: ایرنا

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱
کد خبر : 86549
بازدیدها: 328

پاسخی بگذارید »