دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵

تبلیغات

پیام صمیمانه دکتر حاجی‌ بابایی به جامعه فرهنگی کشور

danesheroz1 مرداد ۲۶, ۱۳۹۲ ۰
پیام صمیمانه دکتر حاجی‌ بابایی به جامعه فرهنگی کشور

دانش روز: دکتر حاجی بابایی در نامه ای خطاب به فرهنگیان کشور خشنودی امروز خود را بواسطه تبدیل آرزوهای دیرینه اش به سیاست اجرایی، برنامه، اجرایی ملی مستند به سیاست های کلی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و اسناد مصوب قانونی و فراگیر توصیف کرد

به گزارش دانش روز،  در متن نامه دکتر حمیدرضا حاجی بابایی آمده است:  سلام نام آن یگانه‎ی هستی بخش‎ است که نامش را آغاز همه پیوندها و پاکی ها قرار داده تا هر کس، دل به دریای عشق او سپرده و از مرداب منفعت‎ها و مصلحت‎های ساختگی گریخته و به دامان حقیقت آویخته است، بتواند به سالار انبیاء و سرور کائنات عالم، حضرت محمد مصطفی(ص) اقتدا کند، که او خاتم معلمین آسمانی و معلم‎ترین پیامبران خداوند برای ساکنان زمین است چنانکه خود فرمود: “اِنّی بعثت معلما” من معلم مبعوث شده‎ام، برانگیخته شده‎ام تا جهان با تمام زیبایی‎ها و ظرافت‎ها و ظرفیت‎ها، به علت‎غایی خلقتش و فلسفه وجودیش که “سخّر لَکُم” است برسد یعنی همه چیز برای انسان و انسان برای خدا و تربیت خدایی …

معلمْ پیامبری، که از شدّت عشق و حدّت عطش برای رستگاری مردم، آنقدر خود را به زحمت می اندازد که خداوند می فرماید: ” ما انزلنا علیک القران لِتشقی”
ما قرآن را نازل نکرده‎ایم که تو خود را به مشقت بیاندازی.

معلمْ پیامبری، که با تمام عرفانِ عرش پیمایش ، در متن زندگی ساده و عادی مردم حضور می یافت و آنها را از ظلم و ظلمت چنان سخت کوشانه و مهربانانه می‎رهاند که خداوند نشان ماندگار اسوه حسنه و خُلْق عظیم را به او عطا فرمود.

معلمْ پیامبری، که توانست مکتب حکمت آمیزش را بر بال عالیترین فضائل اخلاقی جاودانه و جاری کند و میدان ربایش همه فطرت ها گردد چنانکه خدایش فرمود :”و لو کنتَ فظَّاً غلیظَ القلبِ لا نْفضُّوا من حولِک” و خدا را سپاس که ما معتقد و مفتخر به داشتن چنین مکتبی هستیم، مکتبی که تربیت انسان را، بهانه‎ی خلقت عالم و بهای خلقت انسان، می‎داند و معلم در این منظومه کمالی، یک عنصرکمال آفرین در تربیت آدمی می‎گردد.

معلم دستیار خداوند است در رساندن آدمی به سعادت و به همین دلیل کسوت معلمی تنها کسوتی ا‎ست که در این عالم، آن را نه به ابلاغی دهند و نه به ابطالی ستانند، این کسوت با توفیق الهی به دست می آید و با بی توفیقی از دست می رود و من سالهاست که توفیق خدمتگزاری در این کسوت را به دست آورده ام و علاوه بر آن افتخار داشتم که آگاهانه، سنگر پرسشگری مجلس را رها کنم و سنگ پاسخگویی‎های گوناگون را به جان بخرم آنهم به خاطر ارادت و احترامی که به معلم و جامعه تعلیم و تربیت کشور دارم. با همراهی همکاران عزیز توانستیم در مدت قریب به ۴ سال وزارت برای ارتقای جایگاه معلم و انطباق تعلیم و تربیت کشور با سند تحول بنیادین، آن هم با شناسایی و آزاد سازی تمام ظرفیت های قانونی ، اجرایی و اعتباری از هیچ کوششی فروگذاری ننماییم، چون با تمام قلبم می دانستم و می دانم، که تنها راه سعادت کشور و رسیدن به هدف های بلند، آنهم در دهه‎ی پیشرفت و عدالت، از طریق به قله نشاندن معلم و اجرایی شدن سند تحول بنیادین و اجرای نظام رتبه‎بندی معلمان صورت می‎گیرد و در همین رابطه توفیق یافتیم که ۶۹۵ اقدام ملی را که حدود ۱۸۰ اقدام آن برای اولین بار بوده برای اقتدار معلم و اعتلای تعلیم و تربیت کشور انجام دهیم و خدا را شاکرم که بنده در این برهه به عنوان، فردی برآمده از جامعه عزیز فرهنگیان، توانستم وزارتخانه‎ای را که دومین مدیریت سخت و پیچیده و گسترده پس از اداره‎ی کشور است چنان مدیریت نماییم که معلمین و منصفین، همه و همه دریافتند، بدون داشتن حزب و دسته و گروه و فارغ البال از وامداری سیاسی به این و آن، فقط با دغدغه عظیم خدمت به معلم و نظام تعلیم و تربیت و سرمایه‎ی سربازی در راه ولایت وارد این میدان شده و در طول این مدت نیز با کار شبانه روزی و با بیشترین نشست‎های چهره به چهره با معلمین و با داشتن بیشترین جلسات کارشناسی در تمام استان ها تا سطح مدیران منطقه و مدرسه آموزش و پرورشی را که در جذر و مد نگاه های گوناگونی که شأن معلم را نمی‎شناسند گرفتار بوده به سطحی قابل قبول و البته در حد وسع و توان به رشد و آرامش برسانیم. خدا را شاکرم که در طول این مدّت توانستیم معلمان را شاهد خبرها و اقدام‎های خوشِ پیاپی از قبیل:

بیمه طلایی فرهنگیان، تأسیس دانشگاه فرهنگیان،طراحی نظام رتبه بندی معلمان، ارتقای جایگاه مدیران و معاونان بویژه قشر فراموش شده دفترداران به معاونین اجرایی، ساماندهی نیروی انسانی، استخدام نیروهای جوان و تحصیلکرده زایش امید به آینده در بین همکارانی که وضعیت روشن کاری نداشتند، توسعه کمی و کیفی مدارس خاص، افزایش افتخارات تا کسب ۱۲ مدال طلای جهانی درالمپیادهای علمی و رکورد ۲۷ ساله حضور ایران در المپیاد های بین المللی ، کیفیت بخشی به مدارس دولتی با کسب ۸۱ % از رتبه‎های تک رقمی کنکور یعنی ۲۹ رتبه از ۳۶ رتبه و کسب ۲۰ رتبه از ۲۰ رتبه تک رقمی ریاضی و علوم تجربی ، تصویب سند تحول بنیادین، تصویب برنامه درس ملی، هوشمند سازی مدارس، ساماندهی زمان آموزش وآزاد سازی روز پنجشنبه به عنوان روز خانواده و احیا و افزایش معاونت پرورشی به دو معاونت قدرتمند پرورشی فرهنگی و تربیت بدنی و سلامت برای اولین بار در طول تاریخ آموزش و پرورش وایجاد هزاران مدرسه قرآن و ورزش که یکایک این اقدامات متکّی بر مستنداتِ متقنِ قانونی و عقبه علمی و کارشناسی بوده است و امروز خوشحالم، که آرزوهای دیرینه‎ام، تبدیل به سیاست‎های اجرایی و سیاست‎های اجرائی، تبدیل به برنامه و برنامه ها تبدیل به اجرای ملّی و اجرای ملی مستند به سیاست های کلی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و اسناد مصوب قانونی و فراگیر شده است.

همچنین به طور خاص باید خرسندی خودم را در راستای ارتقای منزلت معلمان با اجرای نظام رتبه بندی معلمان که یک آرزوی دیرین بوده اعلام کنم که با تحقق این برنامه یک انقلاب تحولی و بزرگ در کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت کشور و ارتقاء جایگاه بلند معلم، صورت خواهد پذیرفت و حقوق مادی و معنوی معلم احیا خواهد شد. اگر چه در این مقطع ناگزیرم برای ثبت در تاریخ آموزش و پرورش نیم نگاهی از روی اضطرار به چند عدد و رقم در جهت احقاق حقوق مادی معلمان که در این دوره صورت گرفته، اشاره نمایم و آن رشد میانگین حقوق معلمان عزیز از مبلغ ۰۰۰ ۴۷۹ تومان (چهارصد و هفتاد و نه هزار تومان ) در سال ۱۳۸۷ به مبلغ ۱۳۴۲۰۰۰ تومان ( یک میلیون و سیصد و چهل و دو هزار تومان ) در مرداد ۱۳۹۲ می‎باشد که حدود ۷/۲ برابر خواهد بود. صد الّبته که تمام این افزایش، در برابر دستاوردی که نظام رتبه بندی برای معلمان خواهد داشت چه از حیث مادی و چه از نظر معنوی، قصه‎ی مشت در برابر خروار است و همچنین خدا را شاکرم با تمام بهبودها و برنامه‎های فراوان و بارانی که در طول چهار سال مسؤولیتم انجام شده است یک بار سخن از کسری بودجه و اعتبار که همواره ضعف و ترحم را بدنبال دارد،به میان نیاورده و در عوض برای افزایش اعتبارات آموزش و پرورش از هیچ کوششی فروگذاری ننموده ام. به طوری که در سال ۱۳۸۷ بند « و » بودجه این وزارتخـانه ۵۷۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که در سال ۱۳۹۲ عملکرد آن به ۱۵۳۳۳ هزار میلیارد تومان یعنی ۷/۲ برابر افـزایش خواهد یافت.

امروز خدا را به صد زبان شاکرم که در تمام این مسیر، طواف من بر ضریح خدمت، همواره و همیشه با یاد شهیدان و حفظ راه و آرمان های آن ها و با عشق به جامعه بزرگ معلمی و در نهایت با افتخار سربازی در راستای منویات ولایت، بوده است که از خداوند می‎خواهم همه‎ی آن ها را به عنوان عبادت خالصانه از بنده بپذیرد و همچنین از مقام عظمای ولایت و جامعه عظیم و عزیز معلمان، برای خدمت‎های انجام شده، درخواست پذیرش و برای خدمت های انجام نشده درخواست پوزش دارم و از بزرگواری و منش معلمان و فرهنگیان عزیز
در همراهی‎های ارزنده‎شان در طول دوران مسؤولیت، کمال سپاس و رضایت را دارم و خداوند را به خاطر خدمت به چنین انسان های شایسته‎ای شکر گزارم وهمچنین از دانش‎آموزان عزیز و والدین گرامی و همه‎ی ملت بزرگ ایران وبویژه مجلس و دولت محترم به خاطر همراهی‎های صمیمانه‎ای که داشتند تشکر می‎نمایم و هر کجا باشم خدمت و دفاع از فرهنگیان را برخود لازم دانسته و عشق و احساس مسؤولیتم نسبت به این جامعه‎ی عزیز یک عشق الهی وپایان ناپذیر است و برای عزیزانی هم که بعد از اینجانب مسئولیت بزرگ این وزارتخانه را بر عهده می گیرند، آرزوی توفیق روز افزون در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارم.

و در انتها از سَرِ اعتقاد عرض می‎کنم اکنون که ملت بزرگ ایران، حماسه سیاسی عظیمی را با حضور آگاهانه و مسؤولانه خود رقم زده‎اند و به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فردی دانشمند و آزمون پس داده را انتخاب نموده‎اند باید این انتخاب، با همراهی ها و پشتیبانی های عملی و دعای خیر در مسیر اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی به طور جدی و مستمر حمایت شود و به هر وسیله ای که باشد این مساعدت را بر خود لازم می دانم.

… یکایک شما عزیزان را به خدای بزرگ می‎سپارم و به امام زمان و امیر زمین که واسطه‎ی فیض الهی ا‎ست، به صد شوق و شکر می گویم:

« یا ایها العزیز هذا بضا‎عه مزجاۀ و فَتَقّبَل مِنّا »

دکتر حمیدرضا حاجی بابایی

 

 

 

منبع:پانا

شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۲
کد خبر : 51298
بازدیدها: 239

پاسخی بگذارید »