جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

پژوهش درباره مدیریت آموزشی در سیره ائمه معصومین(ع)

danesheroz1 دی ۱۶, ۱۳۹۲ ۰
پژوهش درباره مدیریت آموزشی در سیره ائمه معصومین(ع)

دانش روز: «هاشم لطفی مقدم» در سال ۱۳۸۸ از پایان نامه کارشناسی ارشد خود در « رشته مدیریت آموزش عقیدتی و سیاسی » در مرکز آموزش عالی تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه دفع کرد

به گزارش دانش روز،« مدیریت و شیوه های آموزشی در سیره ائمه معصومین علیه السلام» عنوان کامل این پایان نامه است. در چکیده آن آمده است:

 انسان موجودی با استعداد بالقوه و تغییر پذیر می باشد و می تواند توانایی ها و استعدادهای او تحت نظام آموزشی مناسب به فعلیت درآید و در این مسیر شیوه آموزشی و مدیریت خیلی مهم و موثر می باشد . مدیریت آموزشی با هدف بهبود و حتی الامکان سامان بخشی مجدد فرآیند آموزشی ، امروزه در تمام سیستم های آموزشی و سازمان های آن قابل توجه و دقت نظر مدیران آموزشی بوده و می باشد و جهت ارتقاء و بهبود آموزش نیازمند پشتیبانی همه جوانب طراحان و مجریان در سطح کلان و استراتژی می باشد ، و با توجه به اینکه در مکتب اسلام ، سیستم آموزشی باید براساس آموزه دینی و مکتبی باشد پس نیازمند یک زیر ساخت فرهنگی قوی و پایدار می باشد که توسط ائمه و معصومین (ع) این سیستم طراحی و بیان شده است.

 تحقیق حاضر با بیان اهمیت آموزش از دیدگاه ائمه معصومین (ع) و همچنین اشاره به شیوه آموزشی آنان ، این شرایط برای سیستم آموزشی ما به وجود آورده است که یک ارتباط تنگاتنگ و موثر با روش های آموزشی آن بزرگواران برقرار کند.بدون شک در سایه این بهره مندی ، پویایی و تکامل سیستم های آموزشی کنونی تحقق پیدا خواهد کرد ، و فرهنگ اسلامی و نظام آموزش و پرورش از پایداری و توانمندی برخوردار خواهد گردید. در تحقق حاضر ، به انواع و اقسام شیوه های ائمه معصومین (ع) اشاره شده است که می تواند در ابعاد مختلف آموزشی و سطوح متعدد ، قابلیت استفاده را داشته باشد.به خصوص روش های مدیریتی که ائمه به هنگام آموزش به کار برده اند حائز اهمیت و قابل توجه می باشد ، سوال اصلی تحقیق حاضر این بوده که آیا معصومین (ع) هنگام آموزش معارف دینی از شیوه های خاصی استفاده می کرده اند؟ و اینکه آیا این شیوه ها و روش ها رویکرد مدیریتی داشته است؟

 محقق به منظور پاسخ به سوال پژوهش با بیان مطالبی درباره روش های آموزشی درباره روش های آموزشی ائمه در هنگام بیان احکام و معارف دینی و اصول اعتقادات و چگونگی روش آن بزرگواران در هنگام اداره صحنه های علمی و شاگرد پروری و ترویج علم و دانش و مبارزه با شبهات علمی به بررسی موضوع پرداخته است.هم چنین در کنکاش در منبع متعدد که بیانگر سیره و روش ائمه معصومین هنگام آموزش علم و دانش بوده است، کلیاتی را درباره چگونگی بیان مطالب علمی توسط آن بزرگواران که بیانگر شیوه های آموزشی و مدیریتی آنان می باشد ذکر گردیده است و اینکه آنان در هنگام بیان مطالب در ابعاد گسترده و وسیع با توجه به شرایط و مقتضیات زمان و مکان در حین آموزش از شیوه هایی همانند روش های گفتاری به صورت خطابه و مناظره و روش سوال و جواب استفاده می کرده اند و در امر آموزش با تاثیر گذاری عمیقی که توسط ائمه معصومین (ع) صورت گرفته است بدون استفاده از روش های مدیریتی ، غیر ممکن می باشد و این امر کاملا در جلسات درس و شاگرد پروری آن بزرگواران قابل درک و فهم می باشد و پایداری مطالب علمی آنان و استحکام آن خود گواه براین امر می باشد.

منبع: مفاآنلاین

 

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر : 85644
بازدیدها: 341

پاسخی بگذارید »