چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

اختصاصي دانش روز:

پژوهشگر برتر کشوری: راه فرار از درس را بر دانش آموزانم بستم!

danesheroz1 آذر ۲۴, ۱۳۹۲ ۰
پژوهشگر برتر کشوری: راه فرار از درس را بر دانش آموزانم بستم!

دانش روز: فاطمه کارگر زاده دبیر شمی دبیرستان دخترانه شهید چمران در ناحیه ۱ کرج عنوان پژوهشگر برتر آموزش و پرورش استان البرز در سال ۹۲ را به خود اختصاص داد

به گزارش دانش روز، فاطمه کارگرزاده با ۲۴ سال سابقه تدریس برای اولین بار در مسابقات پژوهشی و ارائه الگوهای برتر تدریس در سال ۹۲ شرکت نموده که در نهایت در سطح استان البرز پژوهشگر برتر شناخته شده و در سطح کشور جز ۶ پژوهشگر برتر در امر تحقیق شناخته شد که قرار است در حضور وزیر آموزش و پرورش طرح های خود را ارائه دهند تا در نهایت پژوهشگر برتر در حوزه آموزش و پرورش در سال ۹۲ انتخاب شود.

-----------------

هفته پژوهش بهانه ای شد تا سراغ پژوهشگر برتر آموزش و پرورش استان البرز در سال۹۲   رفته و طی گفتگویی از جزئیات طرح وی مطلع شویم که در ادامه می خوانید:

لطفا خودتان را برای ما معرفی کنید:

فاطمه کارگر زاده، دبیر شیمی دبیرستان دخترانه شهید چمران در ناحیه ۱ کرج هستم که به مدت ۲۴ سال است در آموزش و پرورش به تدریس مشغولم.

چند سال است که در جشنواره پژوهشی شرکت می کنید؟

بنده برای اولین بار است که در این جشنواره شرکت می کنم که به امید خدا توانستم به جهت ارائه روشی مناسب برای تدریس دانش آموزان رتبه برتر را کسب کنم.

ویژگی طرح شما چه بود که برگزیده کشوری و استانی شدید:

در امر تحقیق طرحی را ارائه دادم که با توجه به مشکلات دانش آموزان کلاسم پایه گذاری شد که در چند مرحله آن را عنوان می کنم.

انتخاب موضوع  :راهکارهای اشتیاق به درس شیمی

گرداوری شواهد: دانش آموزان متوجه شدم به دلایل فوق علاقه دانش آموزان به درس خواندن کم شده است.

تجزیه  و تحلیل و تفسیر داده ها:  با توجه به اینکه شیمی جز درسهای سخت برای دانش آموزان محسوب می شود شواهد گرداوری شده  در زمینه کاهش علاقه آنها را در موارد زیر تجزیه و تحلیل کردم.

الف: نبود انگیزه    ب: وضعیت بد اقتصادی    ج: ضعف برنامه ریزی     د: تراکم و و فشردگی درس    ه: شب امتحانی بودن      و: اتفاقات نابهنگام مانند مرگ پدر و مادر

انتخاب راه حل جدید: در این مرحله از روش های نوین تدریس ـ کلاس های تقویتی ـ وسایل کمک آموزشی ـ تدریس با آزمایش ـ توجه به تفاوت های فردی ـ دادن امتیاز به همیاران معلم ـ تنوع در امتحانات کتبی ـ اهدای جایزه و شاد نمودن فضای  کلاس استفاده کردم.

 طرح جدید و نظارت بر آن: اجرای طرح چدید نتایج زیر را به دنبال داشت:

اجرای طرح معلم = تقویت روحیه اعتماد به نفس دانش آموزان

امتحانات ماهیانه = جدیت در درس

آزمایش در کلاس = کاربردی شدن شیمی در زندگی

اهدا هدیه = ایجاد نشاط و هیجان

رفع اشکالات توسط سرگروه = تقویت روحیه و در نهایت تقویت انگیزه

با نظر خواهی از دانش آموزان دریافتم که توجیه آنها برای هدف از درس خواندن از نظر آنها مهم بود و اینکه در حین تدریس آزمایش انجام شود و نیز جایزه برای آنها جالب و مهم بود.

گرداوری اطلاعات: فعالیت ها،طرح ها و ابتکارات و نظرات همکاران و نیز تجارب آنها در عمل پیشرفت چشمگیری در ترغیب دانش آموزان به درس خواندن داشت.

ارزشیابی تاثیر اقدام جدید: با بکار گرفتن راهکارهای فوق شاهد نمرات خیلی خوبی از سوی دانش آموزان بودم که شور و اشتیاق من را به عنوان دبیر این کلاس برای ادامه مسیر افزود و در واقع راه فرار دانش آموزانم از درس را بر آنها بستم!

بهترین روش تدریس از نظر شما چیست:

در امر تدریس ابتدا معلم باید نسبت به کار خود علاقه مند باشد و احساس مسئولیت داشته باشد و از روش های نوین تدریس در کلاس همراه با نمود کاربردی بهره گیرد.

و سخن آخر شما:

از آموزش و پرورش می خواهم دبیران را در ایده هایی که برای تدریس دارند هرچه بیشتر همراهی کند تا شاهد مدارسی هوشمند و الگوهایی برتر در زمینه تدریس، تحقیق و پژوهش باشیم.

 

یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۶
کد خبر : 80188
بازدیدها: 483

پاسخی بگذارید »