پنجشنبه ۰۳ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

مقابله با جنگ نرم بدون اسلحه:

پرورش کم‌کم از آموزش کشور رخت برمی‌بندد

danesheroz1 آذر ۲۳, ۱۳۹۲ ۰
پرورش کم‌کم از آموزش کشور رخت برمی‌بندد

دانش روز: با تلاش روزافزون دشمنان برای نفوذ در عرصه پرورشی و تربیتی، شاهد اهمال کاری در این بخش به ویژه در آموزش و پرورش هستیم و به نظر می‌رسد پرورش در حال رخت بستن از آموزش و پرورش است

به گزارش دانش روز، توجه به مسائل پرورشی از دید هیچ‌کس پنهان نیست زیرا عوارض ناشی از این بی‌توجهی‌ها در تمام جوامع به وضوح در تیررس عموم است.

افزایش آمار جرم و جنایت در جوامع، گوشه‌ای از این روایت است و گونه دیگر آن در بین کسانی دیده می‌شود که تا بالاترین سطوح علمی پیشرفت کرده‌اند اما به علت عدم توجه به تربیت و پرورش آنان، شاهد دستاوردهای مخرب این جمع علیه جامعه بشری هستیم.

بخش تربیتی و پرورشی هم‌اکنون به عنوان حربه‌ای کارساز در اختیار کشورهایی است که تلاش می‌کنند سیطره خود را بر جهان اعمال کنند و به خوبی دریافته‌اند که اگر نسل جوان را به سمت و سوی ضداخلاقی در ابعاد مختلف سوق دهند، دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده آنان به خوبی امکان‌پذیر است.

معاونت پرورشی امکانات اولیه ندارد

رئیس اداره آموزش و پرورش ابرکوه در این باره به تشریح مسائل و مشکلاتی که بی‌توجهی و اهمال کاری در بخش پرورش را رقم می‌زند، پرداخته است.

سیداحمد هدایت در مورد اهم مشکلات در بخش معاونت پرورشی آموزش و پرورش اظهار داشت: معاونت پرورشی از داشتن کمترین امکانات اولیه مانند دوربین عکاسی و فیلمبرداری، لب‌تاپ و کامپیوتر محروم است.

طرح‌های پرورشی بدون پشتوانه مالی است

این مسئول افزود: وجود طرح‌های زیادی که البته هیچ یک از آنها پشتوانه مالی برای برایشان تعریف نشده است، یکی دیگر از این مشکلات است.

هدایت ادامه داد: هیچ گونه اعتباری به حوزه پرورشی در دو سال اخیر تخصیص داده نشده است به طوری که علاوه بر داشتن بدهی بابت تهیه جوایز مسابقات فرهنگی، هنری برای سال تحصیلی ۹۱-‌۹۰ هنوز تا این تاریخ جوایز مسابقات سال ۹۲-۹۱ پرداخت نشده به علاوه آن که حق‌الزحمه داوران و طراحان سئوال مسابقات نیز داده نشده است.

هر ۱۵۰ دانش آموز ۱۲ ساعت کلاس پرورشی دارند

این مسئول ابراز داشت: پایین بودن میانگین ساعات پرورشی یکی دیگر از آسیب‌ها در این زمینه است به طوری که در مدارس دارای جمعیت زیر ۱۵۰ نفر، ۱۲ ساعت مربی اختصاص می‌یابد که بسیار کم است ضمن اینکه به مدارس زیر پوشش مجتمع، مربی پرورشی و تربیتی اختصاص نمی‌یابد.

به مرکز مشاوره ابرکوه بی‌توجهی می‌شود

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه همچنین اظهار داشت: به مرکز مشاوره ابرکوه نیز کد مستقل تعلق نگرفته است این درحالی است که ساختمان مناسبی توسط فردی خیر برای این مرکز ساخته شده است.

هدایت با اشاره به برخی از مشکلات دو کانون فرهنگی ورزشی آموزش و پرورش ابرکوه اظهار داشت: کانون شهید رجایی با مشکلات زیادی روبرو است که اهم آنها نداشتن امکانات اداری از قبیل سیستم کامپیوتر، لوازم ورزشی و وسائل کمک آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: نداشتن چشم انداز مناسب، خاکی بودن فضای کانون و نداشتن دیوار و در ورودی مناسب را نیز باید به این مشکلات اضافه کرد.

هدایت ادامه داد: نداشتن سیستم مناسب نوری و صوتی داخل سالن و کمبود تجهیزات مختلف و ضروری بخش دیگری از این مشکلات است.

قادر به پرداخت قبوض آب کانون شهید رجایی نیستیم

این مسئول خاطرنشان کرد: این کانون حتی توانایی پرداخت قبض آب خود با توجه به وجود زمین چمن به مبلغ ۵ میلیون تومان را نیز ندارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه در مورد مشکلات کانون دخترانه معراج نیز اظهار داشت: نداشتن مکان و فضای مناسب از اصلی‌ترین مشکلات این کانون به عنوان تنها کانون دخترانه شهرستان ابرکوه است.

وی بیان کرد: این کانون هم‌اکنون در طبقه بالای مدرسه شهید نیکوبخت به فعالیت مشغول است و با کمترین امکانات و تجهیزات به حیات خود ادامه می‌دهد.

هدایت ادامه داد: امکانات اداری و کمک آموزشی از قبیل چرخ خیاطی، کامپیوتر و سایر امکانات برای تشکیل کلاس و آموزش نیز در اختیار این کانون قرار ندارد.

دیدگاه مسئولان کشوری به فرهنگ نیاز به تغییر دارد

همگان بر این باور هستند که کشور اسلامی ایران در تیررس بیشترین هجوم کشورهای سلطه‌طلب برای نفوذ در مقوله تربیتی در دیگر جوامع است.

اما اینکه آیا برای در امان ماندن از این آسیب‌ها چاره‌اندیشی نیز شده است، سئوالی است که نیاز به پاسخ از سوی مسئولان ندارد.

تلاش‌های پراکنده و به قول معروف جزیره‌ای عمل کردن و استفاده از نیروهایی که در بسیاری اوقات فاقد تخصص لازم در این زمینه هستند، راهکار حل این مشکلات نیست.

بهره‌گیری از نیروهای متخصص در بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور و استفاده از پتانسیل‌های معلمان، مربیان، دانش‌آموزان و اولیا باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

شایسته نیست که به طور مثال یک کانون فرهنگی که مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرد، فاقد سیستم کامپیوتر مناسب باشد و از مسئولان امر خواستار تلاش برای پرورش و تربیت صحیح دینی باشیم.

حل این مشکلات تنها به مدد تغییر دیدگاه مسئولان کشوری به مقوله فرهنگ است و با توجه به اینکه به گفته مدیران استانی این مشکلات حتی در مراکز استان‌ها نیز دیده می‌شود، نمی‌توان از مسئولان استان نیز چندان توقعی در این زمینه داشت.

آنچه مسلم و واضح است، نمی‌توان داد مقابله با تهاجم فرهنگی سر داد اما برای مقابله با آن هیچ ابزاری در اختیار قرار نداد زیرا برای دفاع در مقابل جنگ نرم دشمن نیز، به حداقل وسایل و تجهیزات نیاز است.

 

گزارش: رحیم میرعظیم/ فارس

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۵
کد خبر : 80150
بازدیدها: 191

پاسخی بگذارید »