شنبه ۰۵ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

وفتی که معلم نمی داند

danesheroz1 اسفند ۱۳, ۱۳۹۲ ۰
وفتی که معلم نمی داند

دانش روز: یکی از مسایلی که در کلاس درس زیاد تحقق می یابد، سوال کردن دانش آموزان است.

 به گزارش دانش روز، اگر این موضوع به طور طبیعی تحقق یافته باشد، عامل آن حس کنجکاوی است که شاگرد را وا می دارد تا از معلم خود آنچه را که نمی داند سوال کند.این نوع پرسش ها مقدمه شناخت و تکامل دانش آموز است. کودکان پیش از آن که به مدرسه بروند در محیط خانه از والدین خود سوالات فراوانی می کنند که همه این ها برای افزایش شناخت است.

4 کلید طلایی در دست معلم موفق

خود سوال کردن دلیل آن است که کودک می فهمد که نمی داند و برای دانستن از بزرگترها سوال می کند.

خیلی از بچه ها نمی دانند که نمی دانند. بنابراین سوال کردن بچه ها دلیل بر فهم و هوشمندی آنان است. روی این اصل بچه هایی که بیشتر سوال می کنند از بهره هوشی کامل تری برخوردار هستند.
معلم نمونه کسی است که این قدرت و ابتکار را داشته و می تواند تعادل شاگردان را برهم زده و در آنان احتیاج و نیاز به فهمیدن را به وجود آورد.

انسان ها تا نفهمند که نمی دانند هیچگاه سوال نخواهند کرد. معلم قدرتمند دانش آموز را در این موقعیت قرار می دهد. معلم خوب می کوشد با ایجاد کانال و رابطه بسیار خوبی با دانش آموز او را به سوال کردن وادار سازد. خواه این سوال مربوط به آموزش باشد یا پرورش، خواه جنبه علمی داشته باشد، خواه جنبه عملی و تربیتی. هنوز بسیاری از شاگردان از سوال کردن خجالت می کشند، هنوز دانش آموزان با روش سوال کردن آشنایی ندارند، هنوز بین معلم و شاگرد حجاب و پرده ای وجود دارد.

مدرسه را برای دانش آموزان جذاب کنیم

نامساعد بودن رابطه بین معلم و شاگرد سبب می شود که شاگران بسیاری از مجهولات خود را حل نکرده باقی نگه دارند یا آن ها را از افراد ناشایستی سوال کنند که در نتیجه دچار ضرر و زیان می شوند.

معلمان باید بدانند در عین این که معلومات آموزشی شاگردان را بالا می برند، نمی توانند در مشکلات اخلاقی و عقیدتی و زندگی آنان نقش بی تفاوتی را ایفا نمایند.

معلم نمونه برای پرورش ذهن و فکر دانش آموز در مواردی از پاسخ دادن خودداری می نماید ، بلکه به خود شاگرد شخصیت داده روحیه اعتماد او را تقویت می کند تا خودش فکرش را بکار انداخته و مشکل فکری خود را حل نماید. این گونه رفتار سبب می شود که به تدریج روحیه مشکل گشایی در شاگرد به وجود آمده و بعدها در حل همه مشکلات زندگی اعم از علمی و عملی، فردی و اجتماعی، روی پای خود ایستاده و به حل آن موفق گردد. بر عکس کودکانی که همیشه مشکل خود را توسط دیگران حل می نمایند به تدریج استقلال شخصیت خود را از دست می دهند.

سوالاتی که شاگردان از معلمان خود می پرسند اصولا به دو نوع کلی تقسیم می شود:

اول: سوالاتی که به رشته و تخصص معلم ارتباط دارد.
دوم: سوالاتی که مربوط به تخصص معلم نمی باشد.

در این نوع سوالات معلم با آنکه به پاسخ سوال آشنایی و وقوف کامل دارد باید از پاسخگویی خوددارری نموده شاگرد را راهتمایی کرده و به او بگوید جواب کامل تر را باید از معلم مربوطه دریافت دارد. با این کار چند نکته را به شاگرد آموخته می شود:

الف) اول آنکه هرسوالی را باید از آن کس پرسید که در آن متخصص است. چنانچه خداوند می فرماید:

فاسیلوا اهل الذکر ای کنتم لا تعلمون

اگر نمی دانید از آنانکه اهلیت و شایستگی دارند بپرسید.

ب)دانش آموز درمی آید که هر سوالی را نباید از هرکسی بپرسد. در نتیجه خود او نیز درمی یابد که نباید در هر موضوع و مساله ای اظهار نظر کند مگر آنکه صاحب نظر در آن مساله باشد.

این موضوع از نظر اجتماعی خیلی مفید و ارزنده است، زیرا هنوز بیشتر افراد اجتماع ما خود را در بسیاری از مسایل صاحب نظر می دانند و در هر موضوعی به اظهار نظر می پردازند.

معلم و شاگرد، یا غار یا کارد و پنیر

ولی اگر سوال مربوط به تخصص و کار معلم باشد در صورت آمادگی کامل می تواند به پاسخگویی بپردازد، ولی اگر آمادگی نداشته باشد عده ای می گویند برای آنکه شخصیت علمی معلم لطمه نبیند نباید به عجز و ناتوانی خویش اعتراف نماید ولی عده دیگری که حق با آنان است می گویند: وقتی معلم چیزی را نمی داند با کمال صراحت باید اقرار کند که نمی داند و بگوید در فرصت های بعدی شاید بتواند پاسخگو باشد و از این رهگذر احساس کمبود و حقارتی ننماید.
همان طور که پیشوایان دینی توصیه می کنند که: هرگاه انسان چیزی را نمی داند حتما باید از اظهار نظر درباره آن خودداری کند و این امتناع نشانه ای از ایمان راستین است.

یکی از نشانه های دانش و دانایی انسان این است که درباره مسایلی که از آن آگاهی درستی ندارد بگوید نمی دانم. در خاتمه نباید فراموش کنیم که اعتراف و اقرار به نادانی علاوه بر آنکه دلیل بر ضعف و ناتوانی انسان نیست بلکه نشانگر شهامت و قدرت روحی انسان است.

سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹
کد خبر : 96505
بازدیدها: 307

پاسخی بگذارید »