سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

وزیر پیشنهادی: در فتنه تلاش کردم آب بر آتش بریزم

danesheroz1 مرداد ۲۲, ۱۳۹۲ ۰
وزیر پیشنهادی: در فتنه تلاش کردم آب بر آتش بریزم

دانش روز: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نبود برنامه راهبردی را در حوزه آموزش و پرورش ضعف کشور در این زمینه دانست و گفت: در طول سالیان گذشته تصمیمات ضد و نقیض در این زمینه اتخاذ شده است.

به گزارش دانش روز، محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که در دفاع از خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، اظهار کرد: اینکه مباحث مربوط به وزارتخانه‌ها و آن هم آموزش و پرورش اولویت پیدا کرده گرچه براساس حروف الفبا بوده اما به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم درآینده مجلس و دولت به تقدم آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه‌ها توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه قلمروی فعالیت آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و موثرترین قلمروی خدمات دولت است، گفت: هیچ خانواده‌ای در کشور نیست که نسبت به آموزش و پرورش و تصمیمات آن حساس نباشد البته از این مهمتر رسالتی است که بر دوش آموزش و پرورش در کشور گذاشته شده است و آن پرورش نسل آینده کشور و انسان‌هایی شایسته و کارآمد است که از نظام جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌هایش دفاع کند.

نجفی تصریح کرد: فعالیت آموزش و پرورش چون با روح و ذهن حساس کودکان،‌نوجوانان و جوانان سر و کار دارد بسیار ظریف‌،پیچیده و عمیق است لذا هر تصمیمی در آموزش و پرورش باید فارغ از شتاب‌زدگی و سیاست‌زدگی بوده و مبتنی بر هماهنگی میان اجزای کلی نظام تعلیم و تربیت اتخاذ شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش استفاده از تجربیات گذشته و پیروی از اندیشه و برنامه‌های راهبردی را از ضروریات آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: یکی از ضعف‌های گذشته فقدان برنامه راهبردی در آموزش و پرورش بوده است. لذا در سالیان گذشته بعضی از تصمیمات ضد و نقیض گرفته شده است.

وی با بیان اینکه امروز یکی از بزرگترین امتیازات آموزش و پرورش اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های کلی این حوزه است که به تایید رهبری رسیده است و در سال ۹۲ ابلاغ شده، گفت: این اسناد سندهای مادری هستند که به اعتقاد من در بیست سال آینده اساس آموزش و پرورش باید بر مبنای آنها گذاشته شود گرچه سندهایی مانند سند چشم‌انداز،‌نقشه جامع علمی کشور و برنامه ۵ ساله نیز وجود دارد اما باید در ۲۰ سال آینده بتوانیم اهداف منظور شده در سند تحول و سیاست‌های کلی محقق سازیم.

اهداف سند چشم انداز بدور از شتاب زدگی باید اجرا شود

نجفی خاطر نشان کرد: تحقق آنچه در این اسناد آمده است مستلزم آن است که تصمیمات به دور از شتاب‌زدگی اتخاذ شود و از نیروهای کارشناس و توانمندی استفاده شود که نقشه راه را تبیین کرده و برنامه عملیاتی برای اجرایی سند تحول ارائه کنند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به صحبت‌های زاکانی گفت: زاکانی در مخالفت با برنامه‌های من اعلام کرد که من قصد تغییر در سند تحول را دارم در حالی که اینگونه نیست و بنده می‌گویم که محتوای سند می‌تواند تغییر کند که در جهت آن مجمعی از نخبگان تشکیل شده و اهداف آنچه که در دو سال اخیر در سند مطرح شده، تهیه نقشه راه برای اجرای سند و بررسی محتوایی در سند را پیگیری کنند. چرا که براساس سند تحول بنیادین هر ۵ سال یکبار باید این سند مورد بازنگری قرار گرفته و نتیجه آن به شورای عالی فرهنگی اعلام شود.

وی با بیان اینکه بنده ۵۹ برنامه برای این وزارتخانه پیش‌بینی کرده‌ام که غیر از دو مورد آن مابقی مستند به سند تحول و سیاست‌های کلی است، گفت: در مورد سند تقریبا تمام اجزای آن در برنامه ارائه شده توسط من پیش‌بینی شده است.

غایت آموزش و پرورش، تربیت است

نجفی با اعتقاد به اینکه غایت آموزش و پرورش تربیت است که آموزش ابزار آن و تربیت هدف آن است، گفت: اگر تربیت نادیده گرفته شود اصل آموزش و پرورش مهمل می‌شود بنابراین بنده چگونه می‌توانم مخالف تربیت باشم. در حالی که در برنامه‌های خود صحبت از تعمیق فعالیت‌های تربیتی دارم نه حذف آن،‌خیلی عجیب است که اکنون گفته می‌شود معاونت پرورشی آموزش و پرورش در زمان تصدی من بر این وزارتخانه منحل شده در حالی که اینطور نبوده است‌ آقای امیرآبادی در سخنان خود مطرح کرد که در دوره من برای انحلال این معاونت زمینه‌سازی شد تا در دوره بعد این کار انجام شود در حالی که این امردر دوره پس از من آقای مظفر وزیر بود که خودشان اینجا حضور دارند. لذا این موضوع چه ارتباطی با من دارد که گفته می‌شود شش سال قبل برای منحل شدن این معاونت زمینه‌سازی شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به در نظر گرفتن چشم‌انداز آینده فعالیت‌های پرورشی در برنامه‌های خود اظهار کرد: همان حرفی که در سال ۷۶ گفتم اکنون با زبانی علمی‌تر در سند تحول بیان شده است. لذا معتقدم قوی‌ترین معاونت آموزش و پرورش معاونت پرورشی بوده است.

از برجسته ترین روحانیون در آموزش و پرورش استفاده کردم

نجفی در بخش دیگری از سخنانشی با اشاره به اینکه روح و جان تمام اجزای آموزش و پرورش باید تعالیم دینی باشد، اظهار کرد: معتقدم اگر دین و روح دینی در تعلیم وتربیت دمیده می‌شود باید مبتنی بر تعالیم دینی باشد و انتخاب دانش‌آموزان و تقویت حس دینی در آنها اصلی است که باید آزادانه باشد وگرنه با تحمیل نمی‌شود زیرا دانش‌آموز دین گریز خواهد شد.

وی ادامه داد: من ۳۵ سال پیش تحصیلات خود در آمریکا نیمه کاره گذاشته و به ایران آمدم در حالیکه بهترین پیشنهادها را داشتم اما به عشق ایران و شهید چمران آمدم.حال می‌گویند بنده رییس جمهور نشده‌ام چون با حکومت اسلامی مخالفم! این چه حرفی است که گفته می‌شود زیرا من کسی هستم که در دوران تصدی خود در آموزش و پرورش از برجسته‌ترین روحانیون مانند آقایان قرائتی و محمدیان در معاونت‌های خود استفاده کرده‌ام بعد می‌گویند ارتباط من با حوزه‌های علمیه قطع بوده است این جور مصاحبه و جوسازی چه معنایی دارد؟ چیزی که به من نمی‌چسبد نچسبانید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون ۸۰ درصد فرهنگیان از آمدن من به آموزش و پرورش خوشحال هستند اما چرا برخی حرف‌ها گفته می‌شود یعنی می‌گویید ۹ سال کار ضدارزشی کردم اما اینها نفهمیدند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌هایش در دفاع از عملکرد خود در حوزه دینی در آموزش و پرورش،‌گفت: در دوره من فعالیت‌های دینی در مدارس اوج گرفت و دارالقرآن‌های دانش‌آموزی، فرهنگ نماز و روزه شکل گرفت و این دستگاه به عنوان برجسته‌ترین دستگاه قرآنی کشور شناخته شد.

نمی خواهم از خودم تعریف کنم

نجفی با بیان اینکه متاسفم که از خودم دفاع و تعریف می‌کنم، عنوان کرد: من به این خاطر رییس‌جمهور نشدم که نمی‌خواستم در بین مردم از خودم تعریف کنم. رییس‌جمهور باید در بین مردم از خودش تعریف و دفاع می‌کرد.

وی در ادامه بحث فرهنگ دینی، خاطرنشان کرد: فرهنگ نماز در دوره من تشکیل شد. می‌توانید زنگ بزنید و از آقای قرائتی بپرسید البته نمی‌دانم ایشان چه جوابی می‌دهد. بعضی آقایانی هم که با من دوست بودند حالا با من مخالفت می‌کنند و می‌گویند این نجفی آن نجفی قبل نیست. مگر شما همان افراد سال‌های ۶۰ تا ۶۵ هستید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اضافه کرد: من فرهنگ دینی را در کتاب‌ها ترویج کردم. آقای حدادعادل هم اینجا است و در اکثر دوره‌هایی که من متصدی وزارت آموزش و پروش بودم به عنوان معاون فعالیت می‌کرد. ایشان می‌توانند جواب بدهند که من فرهنگ دینی را تضعیف کردم یا نه.

نجفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به مساله دیگری که مخالفان او مطرح کردند، پرداخت و خاطرنشان کرد: گفتند که من تربیت معلم‌ها را منحل کردم، این یک تهمت است. امروز همین یکی از دوستان از خوزستان با من تماس گرفت و گفت زمانی که تو آمدی شش مرکز تربیت معلم داشتیم و بعد از اینکه رفتی تعدادشان به ۶۰ تا تبدیل شده بود. من به تربیت معلم‌ها هویت بخشیدم. متاسفانه دقت در این زمینه کم است.

وی با استناد به گزارشی که تهیه کرده بود، توضیح داد: در صفحه ۶۰ این گزارش درباره تربیت معلم‌ها گفته‌ام؛ ما ۵۷ هزار دانشجو در پانزده رشته داشتیم که سیزده رشته در شورای برنامه‌ریزی وزارت آموزش عالی تصویب شده بود. توصیه من به وزیر بعدی آموزش و پرورش برای تربیت معلم‌ها این بود که برنامه‌ریزی منسجم و بهتری داشته باشند و همه آنها را در دانشگاه فرهنگیان جمع کنند،‌ این چیزی بود که من شانزده سال پیش گفتم اما سال ۹۰ تازه تصویب شد.

۱۶ سال پیش گفتم دانشگاه فرهنگیان تاسیس شود

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: من شانزده سال پیش گفتم که دانشگاه فرهنگیان باید تصویب شود اما حالا عده پز دانشگاه تربیت معلم را می‌دهند و می‌گویند من با آن مخالف بودم؛ دانشگاه فرهنگیان باید تشخص علمی پیدا کند و کسی که در آن کار می‌کند احساس کند هیچ کمبودی نسبت به دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی ندارد از این رو من بسیاری از برنامه‌های اجرایی و مدیریتی را تغییر می‌دهم اما با آن مخالف نیستم. من شانزده سال پیش گفتم دانشگاه فرهنگیان باید تاسیس شود و حالا بعد از چهارده سال تصویب شده است، این از عجایب و از مصادیق پوشاندن حقیقت است.

نجفی در پاسخ به مساله دیگری که مخالفان مطرح می‌کردند، گفت: برخی مخالفان اصرار می‌کنند که حقوق فرهنگیان را اضافه کرده‌اند؛ چهار مولفه برای رضایت شغلی فرهنگیان وجود دارد که به دلیل کمبود وقت توضیح نمی‌دهم. یکی از آنها حقوق و مزایای فرهنگیان است. این خانواده شریف در کشور رضایت شغلی برایشان مهم است. مهم است که احساس کنند کرامت و منزلت‌ اجتماعی‌شان در آموزش و پرورش حفظ شده است. مهم است که دانش حرفه‌ای برای سر و کله زدن با دانش‌آموزان را داشته باشند. اینکه یک معلم را بدون آموزش سر کلاس ششم بفرستیم و او نتواند به دانش‌آموز جواب بدهد خُرد کردن معلم و از بین بردن رضایت شغلی اوست.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به سیستم ۳ ۳ ۶ در آموزش و پرورش، تصریح کرد: اگر این نظام باید اجرا شود که من با آن موافق هستم باید اشکالات را برطرف کنیم. تقدم‌ها و تاخرها باید رعایت شود. بخشی از این بلایی که از آن سر ما آمده ناشی از همین‌ شعارزدگی‌ها و عوام‌زدگی‌هاست.

وی گفت: من به تمامی برنامه‌های خود در ۵۹ بندی که آوردم معتقدم و به اجرای تک تک آنها اعتقاد دارم. همه آنها را اجرا می‌کنم مگر اینکه احساس کنم در یکی از آنها اشتباهی بوده و باید اصلاح شود.

وظیفه نماینده تهران بود که از خانواده آسیب دیدگان دیدار کند

نجفی درباره مواضع سیاسی خود نیز توضیح داد: متاسفانه مخالفان بحث را جای دیگری بردند و مسائل سیاسی را مطرح کردند که جواب دادن به آن وقت زیادی لازم دارد. من در جلسات زیادی با نمایندگان شرکت کردم و به سوالات آنها جواب دادم. قرار شد باز هم در جلسات دیگری شرکت کنم. روز یکشنبه خواهش کردم جلسه بگذاریم که من بتوانم توضیح بدهم اما وقتی پیگیر شدم دیدم جلسه تشکیل نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان مخالف، گفت: شما در یک امر موفق شدید و آن هم این است که باعث شدید ۱۰، ۱۲ دقیقه از وقتی را که باید برای آموزش و پرورش و پیامی که دارم کار کنم روی برنامه‌های سیاسی بگذارم.

وی ادامه داد: من به عنوان یک عضو سیاسی شورای شهر به قول یکی از نمایندگان با خانم الف به خانواده کسانی که لطمه دیده بودند سر زدیم. زنی بود که شوهرش را از دست داده بود و با دو بچه یتیم بی‌پناه و بی‌کس مانده بود. او در تظاهرات شرکت نکرده بود بلکه در داورخانه بود که تیر خورده بود. اگر ما علاقه‌مند به نظام هستیم باید به سمت این افراد برویم وگرنه آنها به سوی رسانه‌های بیگانه می‌روند. ما این کار را کردیم اما شما باید به عنوان نماینده‌های تهران این کار را انجام می‌دادید.

گزارش حوادث سال ۸۸ را به مقام معظم رهبری می دادم

نجفی اضافه کرد: ما دو بار به مقام معظم رهبری گزارش دادیم و ایشان هم گزارش را به شورای عالی امنیت ملی فرستادند. حالا ما بدهکار هم شده‌ایم، متاسفم که این حرف‌ها را می‌زنم.

وی افزود: نظام ما یک نظام ولایی است و در راس آن هم رهبری است.

این گفته او، فریاد احسنت احسنت برخی نمایندگان را در پی داشت.

تکلیف آقای روحانی و اسرار فرهنگیان مرا مجاب به حضور در صحنه کرد

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دامه دفاعیات خود عنوان کرد: بنده و سایر بزرگوارانی که قبول زحمت کردند تا آسایش خود و خانواده‌شان را فدا کنند و وارد این میدان شدند پایبند به ولایت و منویات اصول نظام هستند. این چه سوالی است که شما می‌پرسید. وزارت چه چیزی برای ما دارد که بخواهیم وزیر شویم. من شانزده سال پیش پست وزارت آموزش و پرورش را ترک کردم اما همیشه دغدغه‌ام آموزش و پرورش بود و با معلم‌ها هم در ارتباط بودند حالا هم مخالف وزیر شدنم بودم اما به دو دلیل حاضر به قبول این تکلیف شدم؛ یکی تکلیف دکتر روحانی بود که گفت برای تو تکلیف می‌کنم، من هم گفتم اگر نظرتان عوض شد و شخص بهتری پیدا کردید خوشحال می‌شوم.

نجفی ادامه داد: دومین مورد اصرار فرهنگیان بود. من در روز گذشته ۵۶۰ اس‌ام‌اس داشتم و اکثر آنها را هم نمی‌شناختم، ۵۰۰ ایمیل هم برایم آمد. خیلی‌ها گفتند برای اینکه من وزیر شوم ختم قرآن گرفته‌اند. من دست رد به سینه این افراد نمی‌زنم. تمام سعی‌ام را کردم که نمایندگان را توجیه کنم چون دست دوستی به روحانی داده بودم و خلاف مروت بود که کاری کنم رای نیاورم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در سال ۶۷ زمانی که نخست‌وزیر موسوی و مقام معظم رهبری رییس‌جمهور بودند من را صدا کردند و گفتند کار مهمی است که باید انجام بدهم. آن زمان هم به خاطر درخواست ایشان بود که آموزش و پرورش را پذیرفتم وگرنه من رییس دانشکده ریاضی دانشگاه شریف بودم. از دانشجوهای من بپرسید در کلاس‌های ریاضی من ۲۵۰ دانشجو شرکت می‌کنند اما یک کلمه حرف سیاسی نمی‌زنم چون معتقدم در جایی که کار می‌کنم نباید حرف سیاسی زده شود.

نجفی گفت: روز سه‌شنبه بعد از انتخابات به من تلفن شد و گفتند باید به جلسه‌ای بیایی. من از طرف ستاد کسی در آن جلسه شرکت نکردم، آنها مرا دعوت کردند. اتفاقا دو تن از وزرای پیشنهادی دیگر هم در آن جلسه شرکت کرده بودند. این افتخاری بود برای ما که در آن جلسه شرکت کنیم. رهبری در آن جلسه خودشان جلسه را اداره می‌کردند و وقت می‌دادند. جمع‌بندی ایشان هم این بود که نباید خلاف قانون کار کنیم. به دو سه نفر از اعضای شورای نگهبان که در آنجا بودند از جمله آقای کدخدایی، گفتند بروید بررسی کنید و فصل‌الخطاب با شماست.

در تمام مدت تلاش کردم آبی بر آتش فتنه باشم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: من قبل از نماز جمعه ۲۹ خرداد هم مطیع بودم. می‌گویند مردم را تحریک کردی که در راهپیمایی‌ها شرکت کنند. من این کار را نکردم و مثل آقای مطهری هم معتقدم تا قبل از ۲۹ خرداد هر کس در راهپیمایی شرکت می‌کرد خلاف قانون نبود. اگر یک شاهد پیدا کردید که من در راهپیمایی شرکت می‌کنم قبول می‌کنم که راس فتنه بودم.

وی تصریح کرد: ما در تمام مدت تلاش کردیم آب بر آتش فتنه بریزیم و آن را خاموش کنیم اما کسانی هستند که می‌خواهند با هر انگیزه‌ای بنزین روی این آتش بریزند که هنوز هم می‌ریزند.

نجفی تاکید کرد: بحث من این بود که خلافی به نظام نسبت داده می‌شود مثل بحث کهریزک که دو حالت دارد یا اصلا اتفاق نیفتاده که باید از دامن نظام پاک شود یا حادثه‌ای بوده که چند نفر خودسر آن را انجام داده بودند که باید اعلام شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به صحبت دیگر مخالفان اشاره کرد و گفت: به نقل از من می‌گویند آقای کروبی خوب کاری کرده که این حرف را زده است اما شروعش با آقای کروبی نبوده است. این حرف را به عنوان شایعه گفتند البته اگر به آن صفت” دروغ” بگوییم بهتر از “شایعه” است که آن را در رسانه‌های دیگر گسترش دادند.

وی در پاسخ به مساله دیگر به مخالفان خود عنوان کرد: می‌گویند شما با نامگذاری میدان ۹ دی مخالف بودید. نام میدان آیت‌الله حق‌شناس بود، من مخالف بودم که آن را میدان ۹ دی بگذارند چون ایشان(آیت‌الله حق‌شناس) از علما و مقامات بود. در قم هم تونل غدیر را ۹ دی نام گذاشتند اما به خاطر حساسیت علما آن را عوض کردند. آنجا علما نزدیک بودند و اعتراض کردند لذا اعتراض جواب داد.

وی درمورد کسانی که در مورد او چنین انتقاداتی را مطرح می‌کنند، گفت: آقایانی که این مسائل را مطرح می‌کنند یک طرف مساله را می‌گویند و یک طرف دیگر را نمی‌گویند.

تحلیلگر سیاسی هستم اما اعمال سلیقه سیاسی در آموزش و پرورش را خیانت می دانم

نجفی ادامه داد: من یک تحلیلگر سیاسی‌ام اما معتقدم در نظام اجرایی کشور مثل آموزش و پرورش اعمال سلیقه سیاسی خیانت به امانت مردم است چون من دانش‌آموزان را امانت مردم می‌بینم. در ۹ سالی که من فعالیت آموزشی کردم یک نمونه بیاورید که من اعمال نظر سیاسی کرده باشم. آقای حدادعادل هم شهادت می‌دهند که تیم من یک تیم فراجناحی بود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هیچ کدام از وزرا به روحانی تحمیل نشدند، گفت: یک ماه پیش آقای زاهدی رییس کمیسیون آموزش مجلس به من گفت نظر کمیسیون این است که یکی از اعضای کمیسیون آموزش، وزیر شود من هم عین همین صحبت را به آقای روحانی منتقل کردم اما ایشان اصرار داشتند که خود من وزیر باشم حالا هم که این مسئولیت را پذیرفتم به این امید آمدم که ذخیره‌ای برای آخرتم باشد. من نمی‌خواستم برگردم فقط به خاطر معلم‌ها برگشتم.

نجفی گفت: بر اساس وجدان خودتان به من رای بدهید اگر من رای آوردم آن را به فال نیک می‌گیرم و با قوت می‌پذیرم و امیدوارم بتوانم آن را خوب انجام بدهم اگر رای نیاوردم دست شما را می‌فشارم چون این تکلیف را از روی دوش من برداشتید.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود خطاب به نمایندگان، گفت: حل مشکل آموزش و پرورش کشور نیاز به قیام نظام دارد. اگر وزیر شدم مفروض می‌گیرم که شما از من حمایت می‌کنید و سعی می‌کنم با مجلس تعامل داشته باشم و اگر وزیر نشدم می‌دانم که جا برای خدمت در این مملکت زیاد است و من برای خدمت به مردم آماده‌ام.

منبع:پانا

سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
کد خبر : 49960
بازدیدها: 257

پاسخی بگذارید »