جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

ورود کتاب˝مهارت‌های زندگی˝به اول راهنمایی از سال آینده

danesheroz اسفند ۱۴, ۱۳۹۱ ۰
ورود کتاب˝مهارت‌های زندگی˝به اول راهنمایی از سال آینده

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری نظام آموزشی ۶.۳.۳ اجرایی شد، گفت: در مرحله دوم نظام آموزشی ۳.۳.۳.۳ اجرا خواهد شد؛ یعنی ما چهار مدرسه که ۳ ساله اول، ۳ ساله دوم، ۳ ساله سوم و ۳ ساله چهارم خواهیم داشت

به نقل از پانا، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه دونیم ساعت شبکه خبر و در پاسخ به این پرسش که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه ویژگی‌هایی دارد؟ اظهار کرد: آموزش و پرورش می خواهد با انسانی کار داشته باشد که ۱۲ سال با آن سروکار دارد و آینده او در گرو این ۱۲ سال است.

 
وی افزود: همه چیز در جامعه به آموزش و پرورش بر می‌گردد و هیچ اهمیتی بالاتر از نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش نیست و خداوند هم خلق نکرده است. خداوند انسان را برای تربیت خلق کرده و هر کسی که در دنیا کار می کند نهایت کار آنها به تربیت باز می گردد.

 


توجه به آموزش و پرورش عامل توسعه پایدار

 
حاجی بابایی ادامه داد: اعتقاد داریم اگر در کشوری توسعه پایدار شکل بگیرد و مردم به خوشبختی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برسند، باید به آموزش و پرورش برسیم. به این معنا که به دیگر کارها نیاز نیست. این اهمیت در نظام وجود دارد و رهبر انقلاب از اوایل رهبری و پیش از آن هم امام فرموده بودند که تحول در فرهنگ است. تحول اساسی در فرهنگ شکل می گیرد. اگر کسی را تربیت کردید دیگر غصه اقتصاد و اجتماع آن را نمی خورید.

 


آغاز بررسی موضوع تحول در آموزش و پرورش از سال ۱۳۶۷

 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مطالبه رهبری این بود که در آموزش و پرورش تحول شکل گیرد، خاطرنشان کرد:  از سال ۱۳۶۷ گروهی مشخص شدند و در همین باره هم کتابی را نوشتند و تلاش های خوبی انجام شد؛ اما رضایت عمومی را ایجاد نکرد. حدود ۸ سال پیش گروهی در دولت نهم تعیین شد تا نقشه جامعی را برای آموزش و پرورش بنویسند. بررسی و تحقیق هایی هم در این باره انجام و ۵ سال کار مطالعاتی روی آن انجام شد.

 
وی اضافه کرد: از زمانی که من به آموزش و پرورش ورود پیدا کردم این پژوهش ها ادامه پیدا کرد و در مجموع  ۵۰۰ صاحب نظر قبل از من و در این چند سال اخیر به مدت ۸ ماه در شورای عالی انقلاب فرهنگی روی این سند کار کردند. ذکر این نکته که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس جمهور است و روسای قوا و همچنین چندین وزیر و بسیاری از صاحب نظران در این شورا حضو دارند، قابل اهمیت است.

 


سند تحول بنیادین حاصل ۲۵ سال کار پژوهشی است/بررسی سند در کمیته ۳ جانبه

 
حاجی بابایی با بیان اینکه هیچ عجله ای برای تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نبوده است، گفت: از سال ۱۳۶۷ تاکنون در ۲۵ سال کار پژوهشی بر روی سند تحول انجام شده است. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم مجلس شورای اسلامی را دارد و این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

 
وی تصریح کرد: پیش از تصویب، شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند را به یک کمیته ۳ جانبه که متشکل از حوزه علمیه، شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون تخصصی شورای عالی ارجاع داده بود و ۸ ماه هم این سند توسط این کمیته ۳ جانبه بررسی شد و در نهایت ۸ ماه هم سند تحول در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و به قانون و سند تبدیل شد.

 


سند تحول یکی از محکم ترین و پخته ترین اسناد کشور است

 
وی ادامه داد: به هر سندی جز قرآن می شود ایراد گرفت؛ اما یکی از محکم ترین و پخته ترین سندهایی که در جمهوری اسلامی ایران به قانون تبدیل شده است، سند تحول بنیادین است. این سند به عنوان نقشه جامع آموزش و پرورش است.

 
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که بالاخره این سند تدوین شده و الزامات اجرایی آن چیست؟ گفت: این سند ۸ فصل، شورای عالی آموزش و پرورش و وزارتخانه دارد.

 


نظارت بر اجرای سند تحول توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی

 
وی اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش جزئیات آنچه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده را تصویب می کند. شورای عالی آموزش و پرورش هرسال گزارشی در این باره به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می کند. همچنین هر ۵ سال یکبار آموزش و پرورش موظف است برنامه تکمیلی خود را ارائه کند تا اگر در بعضی از جاها مشکلی وجود داشت مواردی به مجلس برده و مصوب شود.
وی گفت: در همین باره شورای عالی انقلاب فرهنگی کار نظارت بر آموزش و پرورش را به عهده دارد که کارها مطابق با سند تحول باشد.

 


معلم کلیدی ترین و مهم ترین مبحث سند تحول بنیادین/معلم قله سند تحول است

 
حاجی بابایی در پاسخ به این پرسش که کلیدی ترین و اصلی ترین کلمه ای که در سند تحول بنیادین وجود دارد چیست؟ گفت: یک سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داریم که مخصوص آموزش و پرورش است و یک سند هم نقشه جامع علمی کشور است مخصوص وزارتخانه ها بوده و آموزش و پرورش هم جز آن است.

 
وی اظهار داشت: هم در نقشه جامع علمی کشور و هم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کلیدی ترین مبحث، معلم است. معلم قله سند تحول بنیادین محسوب می شود. تمام تلاش ها این است که دانش آموز تربیت شود.

 
وی در پاسخ به این پرسش که چه چیزی درباره معلمان در سند تحول بنیادین وجود دارد؟ گفت: در راهبرد شماره ۲ و راهکار شماره ۴ نقشه جامع علمی کشور آمده که ارتقا جایگاه علمی و منزلت اجتماعی معلمان، استادان، پژوهشگران و فناوران را با هم می داند.

 
وزیر آموزش و پرورش افزود: ما می خواهیم بگوییم معلم بر قله نشسته و زمانی می توانیم بگوییم دانش آموز قله نشین شود که معلم در قله باشد. تحول بنیادین یعنی قله نشین کردن دانش آموز توسط معلم.

 
وی در پاسخ به این پرسش که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به کدام بخش دغدغه معلمان توجه شده است؟ گفت: باید به جایی برسیم که وقتی از دانش آموزان در یک کلاس درس بپرسیم می خواهید چه کاره شوید، حداقل ۱۵ نفر از آنها بگویند معلم.

 
وی با اشاره به دانشگاه فرهنگیان در آموزش و پرورش، گفت: امسال یک میلیون نفر برای شرکت در کنکور سراسری ثبت نام کردند و ۷۰۰ هزار نفر از آنها قسمت علاقمندی به دانشگاه فرهنگیان را برای معلم شدن علامت زدند.

 


ابتدایی مهمترین دوره زندگی انسان است

 
حاجی بابایی در پاسخ به این پرسش که موضوع ششم دبستان چگونه در آموزش و پرورش شکل گرفت، گفت: هیچ کسی شک ندارد که ابتدایی مهمترین دوره زندگی انسان در طول تحصیل است. البته راهنمایی و دبیرستان هم مهم هستند اما ابتدایی بسیار با اهمیت است.

 
وی باردیگر ابتدایی را مهمترین دوره تحصیل عنوان و گفت: طبق پژوهش های انجام شده برای کتب درسی برنامه درسی ملی تدوین شده است که ۵ عنصر علم، ایمان، عمل، اخلاق و تفکر را به دانش آموزان در ۱۱ حوزه یادگیری می آموزد.

 
وی ادامه داد: تحصیل ۵ سال برای ابتدایی کم بود و نیاز به ۶ سال تحصیل در ابتدایی وجود داشت. نخست محتوا را برای ابتدایی مشخص کردیم و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که ابتدایی ۶ ساله باشد.

 
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا این کار را در راهنمایی انجام ندادید؟ گفت: راهنمایی هم زیبایی خاص خودش را دارد. دانش آموزی که در راهنمایی وجود دارد با دانش آموز ابتدایی متفاوت است.

 


اجرای نظام آموزشی ۳.۳.۳.۳ در آینده

 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در گام نخست نظام آموزشی ۶.۳.۳ را اجرایی کردیم، عنوان کرد: در مرحله دوم نظام آموزشی ۳.۳.۳.۳ اجرا خواهد شد. یعنی ما چهار مدرسه که ۳ ساله اول، ۳ ساله دوم، ۳ ساله سوم و ۳ ساله چهارم خواهیم داشت. ما می توانستیم نظام آموزشی ۴ دوره ۳ ساله را اجرایی کنیم اما رعایت حال مردم را در ثبت نام و تعداد مدرسه ها انجام دادیم. البته این کار ممکن است ۳ یا ۴ سال طول بکشد.

 
وی در پاسخ به این پرسش که با تغییر ساختار ۶.۳.۳ تغییر اساسی در محتوای کتب انجام شد و چرا تغییر محتوا با این شدت انجام شد؟ گفت: نقشه جامع کتب درسی و کلاس که زیر نظام سند تحول بنیادین است طراحی شده است. بر اساس این نقشه مشخص است که دانش آموز از اول ابتدایی تا پایان تحصیل از کجا حرکت و به کجا می رسد.

 
حاجی بابایی ادامه داد: به نظر ما درس باید در کلاس درس عرق دانش آموز را در بیاورد. دانش آموز من باید از حل مسئله لذت ببرد. در همین راستا در جشنواره جابرابن حیان دانش آموزان ابتدایی در حال تولید محتوا هستند.

 


کتاب مهارت زندگی در اول راهنمایی سال آینده

 
وی در پاسخ به این پرسش که همایش توسعه کارآفرینی بر اساس تحول بنیادین که در روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفندماه برگزار می شود با چه اهدافی انجام می شود؟ گفت: مجلس شورای اسلامی در برنامه پنج ساله مصوب کرده تا بر اساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور دانش آموزان از اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه باید یک مهارت را بیاموزند.

 
وی افزود: در این راستا سال آینده دانش آموزان اول راهنمایی (اول متوسطه اول) کتاب درس مهارت زندگی را خواهند داشت. همه دانش اموزان باید مهارت بیاموزند.

 
وزیر آموزش و پرورش گفت: در تحول بنیادین آموزش و پرورشی می سازیم که آیینه تمام نمای جامعه باشد. باید جوری برنامه ریزی کنیم که برای تمام مشاغل افراد وجود داشته باشند.

 


حضور ۴۵ درصدی دانش آموزان در هنرستانها/ مهرماه سال آینده ۵۰ درصد هنرستانی داریم

 
وی با بیان اینکه قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه حضور دانش آموزان در هنرستان ها به میزان ۵۰ درصد مقطع متوسطه باشد، گفت: در گذشته حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد دانش آموزان متوسطه در هنرستان ها بودند اما در ۲ سال اخیر این آمار به ۴۵ درصد رسیده است و تا اول مهرماه سال آینده به ۵۰ درصد خواهیم رسید.

 
حاجی بابایی اضافه کرد: البته ایده آل ما ۷۰ درصد است. دانش آموزان هنرستانی می توانند پس از فارغ التحصیلی یا وارد بازار کار شوند، یا تا مقطع کاردانی، مهندسی و دکتری کاربردی هم ادامه تحصیل دهند.

 


انتخاب ۱۰ طرح برتر کارآفرینی در همایش توسعه کارآفرینی

 
وی ادامه داد: در همایش علمی توسعه کارآفرینی از منظر تحول بنیادین ۵۰۰ نفر از مسئولان ذی ربط استانها و ۲ نفر از مسئولانی که کارآفرین شده اند حضور خواهند داشت. همچنین ۶۴ طرح برتر استانها در زمینه کارآفرینی منتخب شده اند که از بین آنها ۱۰ طرح برگزیده شناسایی می شود.

 
وزیر آموزش و پرورش به اهداف این همایش اشاره و گفت: ترویج طرح ها عملیاتی و علمی کردن کار و اظهار نظر و شناخت چالش ها از مهمترین اهداف برگزاری این همایش است.

 


تاسیس ۱۲ هنرستان جدید در شهر تهران

 
وی در پایان گفت: در همین راستا و با توجه به اینکه در شهر تهران حرکت به سمت دروس نظری و رقابت بیشتر است، ۱۲ هنرستان جدید تاسیس شده تا دانش آموزان به سمت هنرستانها سوق داده شوند.

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶
کد خبر : 8623
بازدیدها: 126

پاسخی بگذارید »