جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

ورزش در دوران بارداری

danesheroz1 تیر ۴, ۱۳۹۲ ۰
ورزش در دوران بارداری

دانش روز: ورزش در دوران بارداری در واقع یک شمشیر دولبه است؛ به این معنی که اگر به صورت درست و اصولی انجام شود می تواند منافع فراوانی برای مادر باردار و جنینش به همراه داشته باشد و بالعکس اگر به روش نادرست و کنترل نشده، انجام شود می تواند خطرناک باشد

به گزارش دانش روز، ابتدا، بهتر است ببینیم ورزش برای مادران باردار چه فوایدی دارد. تحقیقات نشان می دهد که ورزش اصولی در این دوران هم از نظر جسمی و هم روحی برای مادران مفید است. در هنگام ورزش، گردش خون در بدن بهبود پیدا می کند بنابراین خون رسانی به قسمت های مختلف بدن و البته جنین هم افزایش می یابد.

در این حالت فشار خون هم بهتر تنظیم می شود و میزان انرژی بدنی و قدرت عضلانی افزایش پیدا می کند و بدن کم کم برای زایمان آماده می شود. فعالیت بدنی می تواند باعث افزایش آزاد شدن هورمون هایی به نام آندورفین ها شود که باعث کمتر شدن احساس خستگی و افسردگی در این دوران می شود و همچنین به رفع گرفتگی ساق پا، درمان یبوست، بی خوابی، تهوع صبحگاهی و تنگی نفس کمک می کند. از آن جا که بیشتر خانم ها در دوران بارداری دچار اضافه وزن می شوند، انجام حرکات بدنی منظم و مستمر باعث برگشت سریع تر بدن به فرم طبیعی، پس از زایمان می شود.

به خاطر داشته باشید چون در این دوران زودتر خسته می شوید، سعی کنید تمرین های ورزشی را منظم ولی در زمان های کوتاه و در محیطی با دمای مناسب (نه خیلی سرد و نه خیلی گرم) انجام دهید. همچنین حتما تغذیه مناسب داشته باشید و مصرف کافی مایعات را هم فراموش نکنید. ضمناً اگر طی این بارداری یا بارداری های قبلی با مشکل خاصی مواجه هستید، حتماً قبل از انجام هر نوع حرکت ورزشی با پزشکتان مشورت کنید. بعضی ورزش هایی که طی بارداری توصیه می شود شامل پیاده روی، شنا، یوگا و یک سری نرمش های ساده برای تقویت عضلات پشت یا لگن (برای کمک به زایمان راحت) است. حال به شرح تعدادی از ورزش های مناسب این دوران می پردازیم:

* پیاده روی: برای هضم غذا، حفظ فرم بدن و درمان یبوست این دوران بسیار مفید است. در موقع پیاده روی سعی کنید از کفش مناسب و راحت استفاده کنید و بالا تنه را در حالت کشیده و سر رابالا نگه دارید.

* شنا کردن: باعث تقویت عضلات و افزایش انرژی می شود. به دلیل کاهش تقریبی وزن بدن در آب، احتمال کشیدگی عضلات و مفاصل و آسیب رسیدن به آن ها هم کمتر است. ولی مراقب باشید که طی شنا ضربه ای به ناحیه شکم یا کمرتان وارد نشود و خودتان را زیاد خسته نکنید.

* یوگا: از ورزش های بسیار موثر این دوران است و می تواند فشارهای روحی را کم و همچنین کمک کند که تنفستان را کنترل کنید و طی زایمان کاملاً متمرکز باشید. بعضی نرمش ها هم در این دوران بسیار مفید است مثل نرمش های تقویت کننده عضلات ناحیه لگن. این نوع نرمش ها هم به زایمان بهتر کمک و هم از افتادگی مثانه جلوگیری می کند.

* اگر طی ورزش یا بعد از آن علایمی را که به آن اشاره می شود پیدا کردید، ورزش را قطع و با پزشکتان مشورت کنید: تهوع، سرگیجه، تنگی نفس، تپش قلب، تورم زیاد در دست یا پا، تغییرات ناگهانی دمای بدن (سرد و گرم شدن ناگهانی)، تاری دید، غش کردن و درد شدید در ناحیه شکم یا سینه. در دوران بارداری باید از ورزش های جهشی و پرشی مثل دویدن، تنیس و همچنین نرمش هایی که به شکم فشار زیادی وارد می کند مثل دراز و نشست یا دوچرخه سواری پرهیز کنید. دکتر نعیمه نوبخت

منبع:روزنامه خراسان شمالی

سه شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر : 31526
بازدیدها: 308

پاسخی بگذارید »