جمعه ۰۴ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

هیچ شرکتی در این بازار حاشیه امنیت ندارد

danesheroz دی ۴, ۱۳۹۱ ۰

صنعت تلفن همراه شاید هیچ سالی به اندازه ۲۰۱۲ در دنیا شاهد تغییر و تحول نبود. در این سال امپراتوری ۱۴ساله نوکیا فرو پاشید، اپل که در سال‌های اخیر می‌رفت تا قدرت اول این بازار باشد، جای خود را به سامسونگ داد، سونی هم که مدت‌ها از بازار تلفن همراه عقب‌نشینی کرده‌ بود از اریکسون [&hellip

صنعت تلفن همراه شاید هیچ سالی به اندازه ۲۰۱۲ در دنیا شاهد تغییر و تحول نبود. در این سال امپراتوری ۱۴ساله نوکیا فرو پاشید، اپل که در سال‌های اخیر می‌رفت تا قدرت اول این بازار باشد، جای خود را به سامسونگ داد، سونی هم که مدت‌ها از بازار تلفن همراه عقب‌نشینی کرده‌ بود از اریکسون جدا شد و بار دیگر از اوایل سال با حجم انبوهی از گوشی‌های پیشرفته به بازار برگشت.
 همه چیز در حال تغییر بود. حالا دیگر نگاه رسانه‌ها و کارشناسان به شرق دنیا دوخته شده بود تا با آخرین پیشرفت‌ها و فناوری‌های این عرصه آشنا شود.

به عبارت دیگر حالا مهد فناوری از غرب دنیا به شرق دنیا رفته بود. HTC از تایوان به پا خاست تا با عرضه گوشی‌های پرسرعت جایگاه بهتری را در بازار به خود اختصاص دهد.

LG هم بیکار نماند و با ساخت گوشی‌های هوشمند سه بعدی و پیشرفته سعی کرد خود را در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دنیا جا دهد.

چینی‌ها هم نشان دادند از این پس حرف‌هایی برای گفتن در صنعت موبایل دنیا دارند. به این ترتیب هواوی و ZTE هم از ابتدای سال اقدام به ساخت پرسرعت‌ترین و باریک‌ترین گوشی‌های دنیا کردند و توانستند در میان پنج برند بزرگ دنیا قرار گیرند.

در مجموع این رویدادها سال ۲۰۱۲ را به متفاوت‌ترین سال در تاریخ صنعت تلفن‌همراه تبدیل کرد. از سوی دیگر گوشی‌هایی که در این سال به بازار آمد انقلابی در صنعت موبایل ایجاد کرد.

سامسونگ اقدام به ساخت گوشی‌ با پردازنده چندهسته‌ای کرد و برای نخستین بار از گوشی‌هایی با صفحه نمایش لمسی خازنی رونمایی کرد که امکان استفاده از قلم را داشتند.

نوکیا از ساخت گوشی‌های مبتنی بر سیمبیان به تولید گوشی‌هایی با پشتیبانی از ویندوز فون پرداخت. موتورولا سایز و سرعت پردازش گوشی‌هایش را افزایش داد، سونی طراحی محصولاتش را متحول کرد، HTC به گسترش عرضه محصولاتش پرداخت و هواوی و ZTE از بازار چشم‌بادامی‌ها به بازارهای بزرگ آمریکا و اروپا روی آوردند.

بازار جهانی از نگاه آمار

اگر نگاهی به عملکرد تازه شرکت‌های موبایلی داشته باشیم، سامسونگ در سال‌جاری میلادی سهم خود را در بازار تلفن همراه به بیش از ۲۳ درصد رسانده و جایگاه شماره یک را به خود اختصاص داد و پس از آن اپل با حدود ۱۹ درصد سهم در رده دوم جدول نشسته است.

نوکیا که در نیمه دوم سال ۲۰۰۷ حدود ۳۸ درصد از بازار موبایل را در اختیار داشت، سهمش از بازار روند نزولی به خود گرفت ، به‌گونه‌ای که اواخر سال ۲۰۱۱ سهم این شرکت فنلاندی به ۲۳ درصد کاهش یافت.

شرکت سامسونگ الکترونیکس در سه ماهه اول ۲۰۱۲ از بزرگ‌ترین تولیدکننده موبایل دنیا یعنی نوکیا سبقت گرفت و به حکومت چهارده ساله این شرکت فنلاندی پایان داد.

نوکیا از سال ۱۹۹۸ که توانست موتورولا را پشت سر بگذارد، رتبه اول فروش موبایل دنیا را در اختیار داشت. اما سامسونگ در سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ با فروش ۹۳ ‌میلیون دستگاه گوشی توانست نوکیا را با فروش ۸۳ میلیون دستگاه، پشت سر بگذارد. سامسونگ به‌دلیل استقبال از سری گوشی‌های گلکسی، توانست میزان سود خود را به ۵.۴ میلیارد دلار برساند.

این شرکت در سه ماهه اول ۲۰۱۲، توانست۴۴ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش برساند و‌ صدرنشینی این عرصه را از آن خود کند. این در حالی است که اپل در‌این مدت ۳۵میلیون گوشی آیفون فروخت.

سامسونگ در سه ماهه ابتدایی سال در بازار گوشی‌های هوشمند ۳۱ درصد سهم داشت و اپل با سهم ۲۴ درصدی مقام دوم را در اختیار گرفت. سایر شرکت‌ها با فاصله زیادی از این دو شرکت در رده‌های بعدی قرار دارند.

نوکیا در توفان اقتصادی جا ماند

طی سال‌‌جاری میلادی تقاضای گوشی‌های هوشمند در بازار کشورهای آمریکای لاتین با وجود بحران اقتصادی، رشد خوبی داشت. محصولات شرکت‌هایی مانند آلکاتل، ZTE و هوآوی طرفداران زیادی را در این منطقه پیدا کرده و این شرکت‌ها حتی سهم بازار نوکیا را هم ربودند.

براساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتیIDC، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی به‌ترتیب سامسونگ، اپل،RIM (تولیدکننده گوشی‌های بلک بری)، ZTE و HTC هستند و نوکیا جایگاه خود را در این میان از دست داده است.

موسسه تحقیقاتی IDC همچنین اعلام کرده است ‌تغییر رویکرد نوکیا از سیستم عامل سیمبیان به ویندوز‌فون نیز برای این شرکت چندان موفقیت‌آمیز نبود. با ‌وجود این هنوز امیدهای اندکی برای بازگشت نوکیا به موقعیت پیشین خود در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند وجود دارد.

نوکیا بتازگی دو گوشی هوشمند پیشرفته و کارآمد را با نام‌های Lumia 820 و Lumia920 روانه بازار کرده است که البته پیش‌بینی می‌شود این محصولات با روی کار آمدن نسخه جدید سیستم‌عامل موبایلی مایکروسافت موسوم به ویندوز فون ۸ بتوانند محبوبیت از‌دست‌رفته نوکیا را تا اندازه‌ای جبران کنند.

بازار تلفن همراه و محصولات مبتنی بر صنایع با فناوری بالا بازاری با سرعت تغییر و تحول بسیار بالاست. کوچک ‌ترین غفلت و نبود ارزیابی صحیح از نیاز مشتریان می‌تواند بزرگ‌ترین شرکت‌ها در این بازار را از‌دور خارج کند، کما این‌که این اتفاق برای نوکیا افتاد.

این غول بزرگ فنلاندی شاید سه چهار سال پیش تصورش را هم نمی‌کرد‌ در فاصله فقط چند سال تمام اقتدار خود را در بازار تلفن همراه از دست رفته ببیند و در بازار گوشی‌های هوشمند حتی از شرکت‌های چینی هم عقب بماند.

موارد مشابه زیادی را می‌توان از جاماندن شرکت‌های فناوری محور از نازهای مشتریان مشاهده کرد.‌ امروز از بسیاری‌شرکت‌های فعال در زمینه کالاها و خدمات مبتنی بر فناوری‌های برتر جز نامی باقی‌نمانده است.

این شرایط البته برای شرکت‌های رتبه اول امروز هم قابل تکرار است. مطمئنا سامسونگ اکنون به‌هیچ عنوان نسبت به تداوم برتری خود در بازار موبایل و تبلت در سال‌های آینده اطمینان ندارد و همین‌طور اپل.

به همین دلیل است که هر روز خدمات بیشتر و ارزان‌تری از سوی این شرکت‌های بزرگ به مشتریان ارائه می‌شود. آنها برای ادامه حیات در این بازار بزرگ و وسوسه‌انگیز چاره‌ای جز تامین آنچه ‌مشتریان جهانی خود با کیفیتی بهتر و قیمتی ارزان‌تر می‌پسندند، ندارند و این همان خاصیت بازار رقابتی است؛ بازاری که بزرگ‌ترین برندگان آن مصرف‌کنندگان هستند.

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۴
کد خبر : 1718
بازدیدها: 388

پاسخی بگذارید »