سه شنبه ۰۸ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

هجمه پرندگان عصبانی به کلاس های درس ایرانی

danesheroz1 شهریور ۳, ۱۳۹۲ ۰
هجمه پرندگان عصبانی به کلاس های درس ایرانی

دانش روز: این روزها با نزدیک شدن به پایان تابستان و بازگشایی مدارس، بازار لوازم‌التحریر بیشتر از همیشه رونق دارد و پایان شهریورماه برای همه کسانی که دوران شیرین تحصیل و مدرسه را تجربه کرده‌اند همواره یادآور خاطرات شیرینی است

به گزارش دانش روز، آن سالها که در بازار لوازم التحریر خبری از نمادها و تصاویری چون بن‌تن‌، شرک، سیندرلا و…. نبود و پررنگ‌ ترین شکلی که از دفترهای آن زمان در ذهنمان مانده است معلمی بود که بر روی تخته سیاه کلاس با خط خوانایی نوشته بود« تعلیم و تعلم عبادت است» نه خبری از لوازم و التحریر رنگ به رنگ بود نه از شخصیتهای کارتنها و بازیهای کامپیوتری!

  کشورهای غربی معاند جمهوری اسلامی سال‌ هاست از طریق سینما، موسیقی، تئاتر و حتی بازی‌های رایانه‌ای برای انحراف افکار عمومی درکودکان، نوجوانان و جوان ایران تلاش می‌کنند. وجود اشاعه چاپ تصاویر شخصیت‌ ها و کاراکترهای فرهنگ غربی بر روی لوازم‌التحریر دانش‌آموزان در چند سال اخیر مقصد و هدف جدید این نوع تهاجم فرهنگی غرب شده است و هر روز شاهد واردات و تولید لوازم‌التحریرهای هستیم که تصاویر کاراکترها و شخصیت‌های همچون سیندرلا، بتمن و مرد عنکبوتی و این نوع از به اصطلاح ابرقهرمانان انیمیشن‌های خارجی برآنها نقش بسته است.

دانش‌آموزان می‌گویند:

 سری به بازار لوازم التحریر زدیم و در اینباره با تعدادی از دانش‌آموزان گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

آرتین ۸ ساله می‌گوید: من لوازم‌التحریری را دوست دارم که روی آنها تصویر مرد عنکبوتی و بن‌ تن داشته باشد و طرح‌های معمولی را دوست ندارم.

سینا ۱۲ ساله می‌گوید: من علاقه‌ای به طرح‌هایی که در لوازم‌التحریر جدید ایرانی وجود دارد، ندارم چون اصلا قشنگ نیستند و اگر از آنها بخرم همه همکلاسیهایم در مدرسه مسخره‌ام می‌کنند.

فاطمه ۷ ساله هم که امسال تازه به مدرسه می‌رود با تشویق و راهنمایی پدر و مادرش لوازم‌التحریر با طرح ایرانی و اسلامی را انتخاب کرده بود او می‌گوید: من این طرح ها را دوست دارم چون پدر و مادرم می‌گویند اینها پیام های خوبی دارند.

آنیتا ۱۰ ساله هم می‌گوید: من لوازم‌التحریری را دوست دارم که تصویر کارتن‌ها را دارد، اما معلم‌ها و پدر و مادرم می‌گویند نباید از آنها بخرم، اما من نمی‌دانم اگر این تصویرها خوب نیست چرا سی‌دی‌ها و لوازم التحریر با عکس آنها را در بازار می‌فروشند و بیشتر همکلاسی‌های من از آنها استفاده می‌کنند.

از فروشندگان هم که در مورد تمایل دانش‌آموزان به لوازم‌التحریر با طرح‌های ایرانی اسلامی سوال کردیم گفتند: دانش‌آموزان تمایل بیشتری به خرید لوازم‌التحریر با طرح‌ کارتن‌های خارجی دارند اما جدیدا با وجود طرح‌های ایرانی اسلامی تمایلشان به خرید این  نوع لوازم‌التحریر نیزبیشتر شده است و به نظر می‌رسد اگر تنوع در این نوع طرح‌ها بیشتر شود تمایل مصرف‌کنندگان هم به خرید آنها بیشتر خواهد شد.

علت رونق لوازم‌التحریر طرحهای غربی

یک کارشناس آموزشی معتقد است که تکراری بودن طرحهای ایرانی در لوازم‌التحریر منجر به استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای خریداری لوازم‌التحریر با طراحی فیلمهای غربی شده است.

برای رونق بازار لوازم‌التحریر ایرانی باید از تکرار مکررات در طراحی فاصله گرفت و همانگونه که بارها مسئولان و کارشناسان عنوان کرده‌اند از طرحهای ایرانی و بومی برای لوازم‌التحریر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اسطوره‌ها و قهرمان‌های ایرانی در داستانها و ادبیات کم نیست، افزود: سالهای سال است که همزمان با آغاز سال تحصیلی گلایه‌هایی از بازار لوازم‌التحریر و اینکه طرح‌های خارجی در بازار ایران به چشم می‌خورد دیده می‌شود اما از سوی دیگر هیچ تلاشی برای برون رفت از شرایط فعلی دیده نمی‌شود.

در حدود ۳۰ سال پیش آموزش فرزندان در مدارس تحمیلی بود و هرآنچه که والدین برای تحصیل فراهم می‌کردند، مورد قبول فرزندان بود، اما نسل فعلی تبعیت‌پذیر نیست و بسیاری از فرزندان خود باید وسایل آموزشی در طول دوران تحصیل را انتخاب کنند.

این کارشناس آموزشی اضافه کرد: استقلال در مدیریت دانش‌آموز از جمله مواردی بود که نظام تعلیم و تربیت اصرار زیادی به آن داشت و هم اکنون نیز خانواده‌‎ها در تلاش با تهیه لوازم‌التحریر به سلیقه دانش‌آموز این استقلال را به او بدهند. وقتی دانش‌آموز حق انتخاب داشته باشد، خب قطع به یقین وسیله‌ای را برای تحصیل خود انتخاب می‌کند که جذابیت‌هایش بیشتر باشد و حتی بتواند با آن به سایر همکلاسی‌هایش فخر بفروشد. البته این روزها اگر سری به فروشگاه‌های لوازم‌التحریر زده باشید، می‌بینید که دانش‌آموزان خیلی هم حق انتخاب نداشته و تمامی لوازم‌التحریر کشور با طراحی‌های مختلف شخصیت‌های کارتونی خارجی، وارداتی است.

وی با اشاره به رقابت اقتصادی جهانی گفت: کشورها برای تجویز کالاهای خود به خانواده‌ها، از روشهای مختلف تبلیغاتی و گرافیکی استفاده می‌کنند و سعی دارند بر اساس سبک و سلیقه خانواده اقدام به تولید کالاهای خود از جمله لوازم‌التحریر می‌کنند.

متین درباره راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی توضیح داد: در حال حاضر جامعه ایران مدگراست این روزها شاهد رونق لباس‌هایی با طراحی‌های سنتی و ایرانی هستیم و در حقیقت استفاده از اینگونه پوشاک به یک مد در میان جوانان تبدیل شده است، باید چنین شرایطی برای لوازم‌التحریر و نوشت افزار دانش‌آموزان نیز ایجاد شود تا در گام نخست دانش‌آموز را ترغیب به استفاده از اینگونه وسایل کرد. چنین شرایطی ایجاد شود یکی از ایرادات وارده به لوازم‌التحریر ایرانی تکرار مکررات است و دیده می‌شود. قطعاً با حمایت تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از واردات آنها می‌توان دوباره شاهد رونق لوازم‌التحریر با طراحی ایرانی باشیم.

وی درباره اینکه آموزش و پرورش دستورالعملی برای ممنوعیت ورود لوازم‌التحریر خارجی به مدارس صادر کرده است، گفت: نمی‌توان دانش‌آموز را از خرید لوزام‌التحریر خارجی منع کرد، بلکه باید حمایتهای لازم صورت گیرد تا تولیدکنندگان لوازم‌التحریر ایرانی در این رقابت جهانی وارد میدان شده و با جذابیتهای فرهنگی و تاریخی خودمان، دانش‌آموزان را ترغیب به خرید لوازم‌التحریر ایرانی کنند. هیچگاه ممنوعیت جواب نداده است و همانگونه که می‌بینیم دانش‌آموزان این وسایل را تهیه و حتی به داخل مدارس هم می‌برند.

تغییر در سلیقه و ذائقه دانش‌آموز مستلزم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است

یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت: موج تبلیغاتی دشمن به‌صورت گسترده بازار لوازم‌التحریر را هدف قرار داده و در تلاش است زیربنای فکری و اعتقادی دانش‌آموزان را رقم بزند.

وی در رابطه با اشباع بازار لوازم‌التحریر از وسایلی با تصاویر شخصیت‌های غربی اظهار داشت:‌ انعکاس تصاویر مختلف روی دفاتر و لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان علت‌های خاصی دارد و ناشی از غلبه محتوایی و فکری آن تصاویر در جامعه است.

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی بر اساس تفکر مصرف‌کنندگان نیازسنجی و اقدام به تولید لوازم‌التحریر می‌کنند و عمدتاً به‌سوی استفاده از تصاویری روی می‌آورند که فروش محصولات آنها را افزایش دهد بنابراین تولیدکنندگان باید نیازسازی را در جامعه انجام دهند و این موضوع نیاز به مقدماتی دارد یعنی باید ذائقه دانش‌آموزان را به‌سمت استفاده از تصاویر و وسایلی سوق دهیم که تصاویر نمادهای ملی روی آنها نقش بسته است.

این جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه تغییر در سلیقه و ذائقه دانش‌آموز مستلزم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است، گفت: قبل از اینکه اقدام به تولید لوازم‌التحریر با تصاویر مختلف کنیم باید تلاش کرد در سلیقه دانش‌آموز تغییر ایجاد کرد؛ تا زمانی که تغییر در سلیقه را انجام ندهیم حتی اگر بازار را از لوازم‌التحریر با تصاویر و نمادهای ایرانی اشباع کنیم تأثیری نخواهد داشت.

این آسیب‌شناس ادامه داد: موج تبلیغاتی دشمن به‌صورت گسترده بازار لوازم‌التحریر کشور را هدف قرار داده است و باید تلاش کرد تا دشمن را خلع سلاح کنیم چرا که یکی از اهداف اساسی دشمن این است که در دراز مدت تغییراتی را در افکار و اندیشه کودکان و نوجوانان ایجاد کند و زیربنای فکری و اعتقادی آنها را رقم بزند پس نفوذ نمادها و شخصیت‌های غربی در زندگی کودکان در درازمدت اثرات مخرب خود را نشان خواهد داد.

وی با بیان “باید تلاش کنیم در بنیان‌های فکری دانش‌آموزان تغییرات بنیادی ایجاد کنیم”، گفت: به‌موازات تغییر تصاویر لوازم‌التحریر باید در افکار و اندیشه جوانان تغییر ایجاد کنیم و علاقه‌مندی به نمادهای بومی را در قلب آنها ایجاد کنیم تا دانش‌آموز کنار تصاویر و نمادهای غربی با علاقه و آگاهی دست به انتخاب نمادهای بومی بزند.

نکته آخر

هجمه فرهنگی غرب را تنها باید با تحرکاتی مشابه آن پاسخ بدهیم به این معنا که در برابر آسیبی فرهنگی مثل وجود تصاویر شخصیت‌ها و نمادهای غربی بر روی لوازم‌التحریر، باید لوازم‌التحریری منقوش به شخصیت های بزرگ اسلامی و ایرانی تولید شود که به موازات این تغییر از تنوع و جذابیت برخوردار باشد به نحوی که بتواند جایگزین مناسبی برای انواع خارجی آن باشد.

منبع: نافع

یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر : 54136
بازدیدها: 165

پاسخی بگذارید »