چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

مفاهیم ریاضی

نگاه برنامه درسی ملی به ریاضیات/گزارش

danesheroz1 خرداد ۲۸, ۱۳۹۲ ۰
نگاه برنامه درسی ملی به ریاضیات/گزارش

دانش روز: یادگیری عمیق مفاهیم ریاضی زمانی رخ می دهد که دانش آموزان خودشان در طی حل یک مسئله قابل توجه به آن مفاهیم رسیده باشند و خودشان آن مفاهیم را ساخته باشند

به گزارش دانش روز، ۳۱ فروردین ماه سال جاری، سند برنامه درسی ملی  به صورت رسمی و با حضور وزیر آموزش و پرورش و همچنین مقامات عالی رتبه این وزارتخانه، در محل سینما فلسطین رونمایی شد. برنامه درسی ملی به عنوان یکی از زیرنظام های اصلی سند تحول بنیادین و به منزله نقشه جامع یادگیری، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم می آورد. برخی از دانش آموزان، درس ریاضی را به عنوان پیچیده ترین درس دوران تحصیل خود معرفی می کنند و اغلب این درس را دوست ندارند. با روی کار آمدن سند برنامه درسی ملی، در تولید مفاهیم و محتوای آموزشی و کتب درسی تغییر و تحولاتی صورت خواهد گرفت که درس ریاضیات نیز از آن مستثنی نخواهد بود. ریاضیات به عنوان یک حوزه تربیت و یادگیری در سند برنامه درسی ملی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. در این نقشه جامع یادگیری درخصوص حوزه ریاضیات آمده است: ریاضیات ریشه در قوه تعقل انسانی و نقشی موثر در درک قانونمندی طبیعت دارد. ریاضیات به عنوان علم مطالعه الگوها و ارتباطات، هنری دارای نظم و برخوردار از سازگاری درونی، زبانی دقیق برای تعریف دقیق اصطلاحات و نمادها و ابزار کار در بسیاری از علوم و حرفه ها تعریف شده است.

ضرورت و کارکرد حوزه ریاضیات

ریاضیات و کاربردهای آن بخشی از زندگی روزانه و در جهت حل مشکلات زندگی در حوزه های مختلف به شمار می آید که دارای کاربردهای وسیع در فعالیت های متفاوت انسانی است. ریاضیات موجب تربیت افرادی خواهد شد که در برخورد با مسائل بتوانند به طور منطقی استدلال کنند، قدرت تجزیه و انتزاع داشته باشند و درباره پدیده های پیرامونی تئوری های جامع بسازند. وجه مهم ریاضی توانمندسازی انسان برای توصیف دقیق موقعیت های پیچیده، پیش بینی و کنترل وضعیت های ممکن مادی-طبیعی، اقتصادی، اجتماعی است. بنابراین توانایی به کارگیری ریاضی در حال مسائل روزمره و انتزاعی، از اهداف اساسی آموزش ریاضی است.

قلمرو و دامنه حوزه ریاضیات

قلمرو حوزه آموزش ریاضیات از یک سو، درک مفاهیم ریاضی شامل اعداد و محاسبات عددی، جبر و نمایش نمادین (الگوها، رابطه ها و تابع ها)، هندسه و اندازه گیری، داده ها، آمار و احتمال است. از سوی دیگر دراین حوزه دانش آموزان باید با فرآیندهای ریاضی نظیر حل مسئله و به کارگیری استراتژی های حل مسئله، مدل سازی (تعمیم دادن، پیش بینی، فرضیه سازی، حدسیه سازی و آزمودن حدسیه ها، توضیح دادن و تبیین جواب ها، تایید و تصدیق کردن جواب ها، دسته بندی کردن، مقایسه کردن، به کارگیری الگوها) تفکر تجسمی یا دیداری و تفکر خلاق (استدلال فضایی، حل کردن مسئله های غیرمعمول، الگوهای تجسمی، تولید مسئله در قالب داستانی و بافت واقعی و تخیلی)، اتصال و پیوندهای موضوعی، گفتمان ریاضی (فرهنگی و ارتباطی، خواندن و نوشتن ریاضی)، تصمیم گیری و تصمیم سازی، تخمین زدن و دقت یافتن آشنا شده و در آنها مهارت یابند. فناوری در ریاضیات و کاربردهای آن (حسابگرها و رایانه ها، نرم افزارهای رایانه ای) از نکات مورد تاکید در استفاده از فناوری های نوین در ریاضیات است.

جهت گیری های کلی در سازماندهی محتوا و آموزش ریاضیات

ریاضیات از نظر ماهیت علمی مجرد است، ولی بستر رشد و توسعه آن، مشاهده و توصیف و تجزیه و تحلیل پیرامونی است. در ریاضیات مدرسه ای، فعالیت های آموزشی باید برخاسته از ریاضیات محیط پیرامون باشد و به دانش آموزان کمک کند تا مفاهیم و گزاره های ریاضی را در محیط پیرامونی خود مشاهده، تجزیه و تحلیل و درک کنند و برای مفاهیم ریاضی در محیط پیرامونی تعبیرهای گوناگون به دست آورند. این امر امکان درک شهودی آنان که راهنمای عمل ریاضیدانان است را تقویت می کند. بحث شهود در ریاضیات مدرسه ای بسیار اساسی است. یادگیری عمیق مفاهیم ریاضی زمانی رخ می دهد که دانش آموزان خودشان در طی حل یک مسئله قابل توجه به آن مفاهیم رسیده باشند و خودشان آن مفاهیم را ساخته باشند. این عمل مشابه یک پژوهش در ریاضی است. بنابراین در فرآیند یاددهی – یادگیری ریاضی، دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه مفاهیم جدید رخ می دهد، چگونه باید آنها را نامگذاری کرد و چگونه می توان با آنها کار کرد و آنها را تعمیم داد. تا پایان دوره آموزش عمومی موضوعات محتوایی این حوزه براساس تلفیقی از شبکه های مفهومی و مهارتی، سازمان دهی می شود و در دوره متوسطه دوم بر حسب رشته های تحصیلی در قالب موضوع های محوری با جهت گیری نظری یا کاربردی ارائه خواهد شد.

 

گزارش از سمیه عزیزی    منبع:پانا

سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۲
کد خبر : 28934
بازدیدها: 242

پاسخی بگذارید »