چهارشنبه ۰۹ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

پاییز با مرگ می‌آید:

نگاهی به نمایشنامه‌ی مرگ در پاییز نوشته‌ی “اکبر رادی”

danesheroz1 آذر ۱۳, ۱۳۹۲ ۰
نگاهی به نمایشنامه‌ی مرگ در پاییز نوشته‌ی “اکبر رادی”

دانش روز: مجموعه “مرگ در پاییز” به قلم “اکبر رادی” (نمایشنامه نویس صاحب نام کشورمان) یک تریلوژی است

 به گزارش دانش روز، سه نمایشنامه ی پیوسته که در عین حال، هر کدام به تنهایی قابل اجرا هستند. در این مجموعه، باز هم با آدم های روستاهای شمال -قهرمانان اکثر نمایشنامه های رادی- روبرو هستیم. آدم های متوسطی که در این متن ظاهراً دشمن های خاصی مثل خان و ارباب در مقابل خود ندارند. “مرگ در پاییز” یک رویداد داخلی و خانوادگی است. یک اتفاق درونی در میان آدم هایی که همه از یک طبقه اند.
“گل خانم” و “ملوک” -زنهای زجر کشیده ی روستایی- آدم هایی اند که در هر شرایطی پایدار و استوار می مانند و زندگی را، با تمام پستی ها و بلندی هایش تحمل می کنند و می سازند.”گل خانم” تمام عمرش را صرف “مشدی” کرده و او را عاشقانه دوست داشته است و حالا بعد از مرگ “مشدی” می ماند که چگونه بدون او به زندگی ادامه دهد.”ملوک” هم زن ساده ای است؛ زنی که سعی دارد فشارهای زندگی را تحمل کرده و با کج رفتاریهای همسرش “میرزاجان” بسازد.
آدم های دیگر نمایشنامه، “میرزاجان”، “شقی”، “ابی” ، “نقره” و “عطا” هستند؛ آدم هایی ساده و فارغ از هزارتوهای پیچیده فلسفی. “ابی” و قهوه خانه ای که همه ی زندگی اوست. “نقره” ظاهراً آدم زبر و زرنگی اما از درون پوسیده است و رنج تنهایی خود را یدک می کشد.”شقی” خودش را دربست در اختیار قهوه خانه قرار داده و در حسرت بودن با دختر “نقره” می سوزد و با آن که دختر “نقره” ظاهراً پولکی است اما مشخص نمی شود چرا به او روی خوش نشان نمی دهد.

“اکبر رادی” در “مرگ در پاییز” دنیای آدم های سرخورده را تصویر می کند. آدم هایی که به نوعی دچار اضطراب زندگی هستند و هر چه دست و پا می زنند، کاری از پیش نمی برند. در واقع “رادی” دنیای ترس آلود و وهم انگیز این آدم ها را نشان می دهد؛ آدم هایی که برترینشان “مشدی” و “گل خانم” هستند. زوج ساده ای که از  نسل گذشته هستند و پاک و بی آلایش زندگی کرده اند. “رادی” در تصویر زندگی این دو -به همان صورتی که هستند- بسیار تلاش کرده است. به خصوص در نمایشنامه ی سوم این مجموعه، مرگ “مشدی” بسیار زیبا تصویر شده است. اما جز این دو، بقیه هر کدام به نوعی دچار مشکلات روزمره ی زندگی اند، دچار تارعنکبوت ذهن و فلسفه ی غلط زندگی.

ساده نویسی در دیالوگ ها در این نمایشنامه، نسبت به دیگر کارهای “رادی” جلب توجه می کند. “مرگ در پاییز” از حال و هوای خاصی در میان دیگر نمایشنامه های نویسنده -بالاخص آنهایی که در مورد روستاییان و مردم شمال نوشته شده اند- برخوردار است. آرامش خاصی که در تمامی لحظات متن جاری است ولی در پی آن، مشکلات و معضلات زندگی آدم ها خیلی ساده و بی رنگ و لعاب نمود پیدا می کند.

منبع: مفاآنلاین

چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
کد خبر : 77717
بازدیدها: 1,361

پاسخی بگذارید »