یکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

نکاتی برای نتیجه‌ گیری بهتر در امتحانات

danesheroz1 دی ۲۴, ۱۳۹۲ ۰
نکاتی برای نتیجه‌ گیری بهتر در امتحانات

دانش روز: هنوز روزهای امتحانات نوبت اول دانش آموزان به خصوص در مقطع تحصیلی دبیرستان به پایان نرسیده است و در این ایام رعایت نکات آموزشی و غذایی می‌تواند در کسب نتیجه بهتر تاثیرگذار باشد

به گزارش دانش روز،

 امتحانات پایان ترم در هر مقطع و دوره‌ای که باشد همواره مهمترین بخش تحصیلات هر فرد است، بنابراین قطعا و به طور طبیعی می‌‌تواند بستر بروز استرس و هیجانات خارج از کنترل باشد.

به گفته رئیس اداره مشاوره تربیت اداره کل آموزش و پرورش استان قم، با وجود نظرات مثبت و منفی پیرامون برگزاری امتحان بین کارشناسان آموزشی در حال حاضر امتحان جزئی از فرایند تعلیم و تربیت است، لذا باید نکاتی را دانش آموزان مد نظر قرار دهند تا بتوانند در آزمون ها که مبنای ارتقا به سطوح بالاتر است نتیجه بهتری بگیردند.

مراقبت‌های سه گانه روانی، محیطی و جسمانی دانش آموزان

عباس گیلکی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: معمولا در شرایط امتحانی سه دسته مراقبت را به دانش آموزان توصیه می‌کنیم که نکته اول شامل مراقبت‌های روانی است، دانش آموزان باید در گام اول با توکل برخدا و با تمرکز بر امتحان و نه نتیجه امتحان کارشان را شروع کنند، تحقیقات نشان داده که اگر دانش آموزان برخود امتحان و یادگیری تمرکز داشته باشند می‌توانند نتیجه بهتری به دست بیاورند.

وی افزود: گام بعدی این است که دانش آموزان باید این باور را در خود تقویت کنند که دیگر به آن امتحان و درس فکر نکنند و تمام قوای ذهنیشان متمرکز بر یک امتحان و یک آزمون پیش رو باشد.

رئیس اداره مشاوره تربیت اداره کل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: گام بعدی مراقبت‌های جسمانی است که شامل تغذیه مناسب، ورزش، تمرین، تنفس عمیق، استراحت کافی و خصوصا پیش گیری از بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی که در برخی از ماه‌ها شیوع بیشتری دارند باشند.

گیلکی تاکید کرد: همچنین باید به مراقبت‌های محیطی نیز توجه کرد، تحقیقات نشان می‌دهد که محیط کتابخانه بهترین محیط برای یادگیری است اما خیلی از مواقع فرد می‌تواند با شبیه سازی محیط منزل به محیط‌های کتابخانه‌ای درصدد افزایش کارایی خود باشند.

کاهش برنامه‌های غیردرسی و جانبی

رئیس اداره مشاوره تربیت اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه دانش آموزان باید درنظر داشته باشند که کاهش برنامه‌های جانبی و به حداقل رساندن دیدن تلویزیون، تلفن و ملاقات با دوستان می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: توصیه دیگر این است که اگر هر دانش آموز از همان روزهای ابتدایی مهرماه مبنای برنامه ریزی خود را بر مطالعه هر درس در روزی که ارائه شد قرار دهند طبیعتا برای ایام امتحانات نیز مشکلات کمتری خواهند داشت.

وی تصریح کرد: به منظور اینکه یادگیری به شکل عمیقی انجام شود باید سه مرحله نوشتن، گفتن و تکرار کردن درس را مد نظر داشت و در غیر این صورت یادگیری سطحی خواهد بود.

رعایت برنامه ریزی و چارچوب های تعریف شده

نکته دیگر اینکه برای مطالعه چه در ایام امتحانات و چه زمان های دیگر باید براساس یک چارچوب و برنامه حرکت کرد، این چارچوب در حقیقت می تواند میزان وقتی که برای یادگیری، یادسپاری و یادآوری مطالب مورد نظر است را مشخص کند، بررسی ها نشان می دهد کسانی که با برنامه ریزی حرکت می کنند به ازای هر یک دقیقه که صرف برنامه ریزی می کنند ۱۰ دقیقه صرفه جویی در کارها برایشان رقم خواهد خورد و همچنین برنامه ریزی می تواند ۲۵ درصد کارایی فرد را ارتقا بخشد.

راهنمایی گرفتن از متخصصان، مشاوران و معلمان

موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد نحوه مطالعه هر درس است، دانش آموزان باید با استفاده از متخصصان این عرصه و معلمان خود و مشاوران با روش های مناسب مطالعه آشنا شوند. هنگامی که مطالعه برای امتحان است دانش آموز باید خودش را در جایگاه معلم فرض کند، به عبارت دیگر این سوال را در ذهن داشته باشد که اگر من معلم این درس باشم از کدام بخش ها استفاده خواهم کرد.

نقش والدین در کاهش استرس دانش آموزان

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون شرایط دانش آموزان در ایام امتحانات گفت: اولین مسئله مهم این است دانش آموزان باید بتوانند استرس خود را کنترل کنند و در این فرایند والدین بسیار تاثیرگذار هستند، دانش آموز باید در ابتدای امر برخدا توکل کند و در مرحله بعد تلاش خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: آنچه مهم است این موضوع است که خلق و خوی دانش آموزان در این ایام ممکن است تغییر کند، بنابراین با رعایت رژیم غذایی مناسب و توجه تامین موارد مغزی مورد نیاز بدن می توان استرس و هیجان و افسردگی که ناشی از خلق و خوی نامناس است را برطرف کرد.

لزوم تامین کربوهیدرات، پروتئین و چربی مورد نیاز بدن دانش آموزان

علی اکبر حق ویسی تاکید کرد: نکته اول اینکه دانش آموزان باید به میزان مصرف کربوهیدرات، پروتئین و چربی مورد نیاز بدن خود توجه کند، کربوهیدرات شامل قندهای پیچیده است که نان و غلات و حبوبات منبع اصلی تامین آن هستند، در کربوهیدرات ها ماده ای به اسم سروتوئین وجود دارد که باعث تنظیم خواب و تقویت خلق و خو می شود.

به گفته کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان قم کربوهیدرات ها می توانند قند خون را کنترل و مانع از افت قند خون دانش آموزان حین مطالعه یا امتحان شود و میزان مناسب قند خون یکی از عوامل اصلی تامین آرامش روحی است.

حق ویسی با بیان اینکه همچنین مصرف پروتئین نیز بسیار موثر است، تصریح کرد: پروتئین ها پس از شکسته شدن اسید آمینوهایی صادر می کنند که این اسیدها در عملکرد فکری تاثیرگذار است. همچنین چربی ها نیز باید به اندازه کافی دریافت شود چرا که کمبود چربی و کاهش کلسترول بدن نسبت به میزان استاندارد آن می تواند موجب کاهش سطح سروتوئین و بروز ناآرامی و رفتارهای تهاجم آمیز شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که دانش آموزان به خصوص دخترها به دلیل اینکه مدت زمان زیادی برای مطالعه بی حرکت هستند نگران چاق شدن اند و همین موجب کاهش مصرف چربی می شود، نکته مهم این است که کنترل میزان مصرف چربی برای همه افراد مناسب است اما به منظور جلوگیری از چاق شدن می توان در کنار مصرف استاندارد از چربی های مایع که اسید چرب غیراشباع دارند مانند روغن زیتون، روغن کلزا، روغن انگور و سبوس برنج و روغن هایی اینچنین استفاده کرد.

نقش مهم امگا ۳ و اسیدفولیک در حفظ سطح هوشیاری

کارشناس تغدیه مرکز بهداشت استان قم با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مواد برای هوشیاری بیشتر مصرف امگا ۳ است، گفت: این ماده در روغن هایی که ذکر شد وجود دارند و به میزان زیادی در ماهی، تخمه کدو و گردو نیز وجود دارد.

وی در خصوص تامین اسید فولیک بدن دانش آموزان افزود: ماده مهم دیگر اسید فولیک است، کمبود اسید فولیک به معنای کمبود فولاد در بدن است و باعث بروز نشانه های افسردگی شده و بر خلق و خو تاثیرگذار باشد، بنابراین باید از موادی مانند سبزیجات با رنگ سبز تیره، لوبیا چشم بلبلی و قلوه گوسفند استفاده کرد.

تامین ویتامین B1 و C برای کاهش خستگی و افزایش یادگیری

حق ویسی تاکید کرد: به غیر از این مواد تامین ویتامین B1 نیز نقش بسیار مهمی در بدن دارد و در سوخت و ساز انرژی در سلول های مغزی تاثیر گذار است. کمبود این ویتامین به شدت باعث افسردگی، خستگی و تنبلی می شود، پس با مصرف غذاهایی مانند گوشت قرمز و غلات به ویژه نان سبوس دار و حبوبات می توان این ماده را تامین کرد.

به گفته کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان قم ویتامین C نیز تا حد زیادی برای بدن دانش آموزان و عملکرد مغزی آن ها در ایام امتحانات مهم است، چرا که کمبود این ویتامین می تواند موجب خستگی زودرس و کاهش یادگیری شود.

وی در پایان تصریح کرد: نکته مهم این است که دانش آموزان باید زمان خواب خود را تنظیم کنند و اگر این زمان به هم بریزد موجب استرس می شود، همچنین مصرف صبحانه از نکات مهم در حفظ هوشیاری حین امتحان است.

 

 

منبع: دانا

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
کد خبر : 87585
بازدیدها: 587

پاسخی بگذارید »