جمعه ۰۴ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

اختصاصي دانش روز:

نقش رسانه ها در جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن

danesheroz1 بهمن ۱, ۱۳۹۲ ۰
نقش رسانه ها در جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن

دانش روز: مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز و کارشناس پدافند غیر عامل به تشریح نقش رسانه های اجتماعی در جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آنها پرداخت

صفی اله رمضانخانی در گفتگو با خبر نگار دانش روز گفت: در دنیای امروز بخشی از عرصه جنگ، نبرد بین رسانه ها است. رسانه کارکردی دو سویه دارد ولی عملا رسانه های امروزی در خدمت نظام های سیاسی هستند. رسانه در حوزه های مختلف، کارکرد متفاوت دارد با استفاده از رسانه ها می توان در جامعه انگیزه و حرکت ایجاد کرد یا فرهنگ عمومی را پایه ریزی و گسترش داد.

IMAGE635186339883253481

 همین طور افکار عمومی را در مورد موضوع خاصی تبیین کرد . رسانه می تواند ارتباط دوسویه را بین افراد یک جامعه  و حتی جامعه ی جهانی برقرار کند گرچه قدرت های استکباری از رسانه برای گسترش نفوذ خود در جامعه جهانی استفاده می کنند. استفاده از رسانه ها برای تضعیف کشور هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت رسانه ها اعم از رسانه های نوشتاری ، دیداری و شنیداری با استفاده از شیوه های جنگ روانی ، به منظور کسب منافع را جنگ رسانه ای می گویند. آنچه مسلم است جنگ رسانه ای از برجسته ترین مولفه های جنگ نرم و جنگ های پیشرفته در جهان کنونی محسوب می شود.

رمضانخانی اشاره داشت: رسانه در یک دید کلی از ابزارهای عملیات روانی است و همان اهداف عملیات روانی را دنبال می کند. یعنی هدف عملیات رسانه ای تغییر رفتارها در دولت ها و ملت ها است تا بدین وسیله کشور مهاجم اراده ی خود را بر گروه هدف تحمیل کند . اولین هدف ملت ها هستند. زیرا ملت ها در خط مقدم مبارزه با هر مهاجمی قرار دارند و از طرفی دولت ها هم به اتکای ملتشان می توانند در برابر بیگانگان ایستادگی کنند. این جنگ به دو شیوه ی کلی اعمال می شود . در شیوه ی اول دولت مردان با استفاده از رسانه ها زیر فشار قرار می گیرند تا در آنها ترس ایجاد شده و مجبور شوند در برابر متخاصم عقب نشینی کنند و در نهایت به آنان باج دهند . در شیوه ی دوم ملت ها را علیه دولتشان می شورانند و دولت در اثر فشار افکار عمومی تغییر رفتار داده و غیر مستقیم خواسته های بیگانگان را برآورده می کند . پیچیدگی های جوامع عصر حاضر و نقش انکار ناپذیر رسانه ها در شکل دهی افکار عمومی باعث شده تا از این ابزار در زمینه های فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و نظامی بیشتر از گذشته استفاده شود . کارکرد رسانه ها در تصمیم گیری های روزمره زندگی برای مردم هم سودمند و هم زیان آور است . زیرا رسانه های گروهی همچون تیغ دو دم هستند که می توانند پیوستگی و همگنی پدید آورند ، قادر به وسعت بخشیدن و ژرف تر ساختن شکاف های اجتماعی هستند و هم می توانند بشارت دهنده ی توسعه باشند و هم بذر تفکر ضد توسعه را در فضای جامعه بپاشند . آنها حس امنیت کاذبی را القاء می نمایند ، ذهن ها را از مسائل عینی دور می سازند . ضمن اینکه می توانند به ایجاد شور و شوق ، حیات و بالندگی در یکایک اعضای جامعه که یکی از کارکردهای مثبت رسانه های جمعی است با انتقال و بیان واقعیت های جامعه و روشنگری در عرصه ی تهدیدات منافع ملی و نه گروهی و شخص تحقق بخشند.

 نگاه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در خصوص ابزارها و کارکردهای جنگ نرم

مهاجمان در جنگ نرم ، با چه ابزارهایی پیش می آیند ، چه کارکردهایی را پیشه می کنند ؟ بخشی از نکات مورد عنایترهبر عزیزمان در این حوزه قرار دارد :

۱.  ایجاد اختلاف ، بدبینی و تفرقه در مسئولان و جامعه اسلامی از نکات اساسی در جنگ نرم است . اینکه بتوانند با ایجاد سوء ظن و تردید انسجام و وحدت جامعه را در هم ریزند و از آن راه مقدمات فروپاشی را میسر سازند  یکی از ابزارها در جنگ نرم این است که مردم را در یک جامعه نسبت به یکدیگر بدبین کنند ، بد دل کنند ، اختلاف ایجاد کنند ، یک بهانه ای پیدا کنند ، با این بهانه بین مردم ایجاد اختلاف کنند . ) (بیانات فرماندهی معظم کل قوا در دیدار با بسیجیان،۴/۹/۸۸).

۲.  فروپاشی بنیان های معنوی و باورهای ارزشی  جامعه از اهداف دیگر جنگ نرم است . بی تردید زیر ساخت جوامع (به ویژه جوامع دینی ) باورهای معنوی  و ارزشهای  فراگیر اجتماعی است ، تهاجم به این قلمرو و تلاش در دگردیسی آن از عمده ترین کارکردهای جنگ نرم است : (( در جنگ روانی و آنچه امروز در دنیا به آن جنگ نرم گفته می شود ، دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می آید که آنها را منهدم کند ، به سراغ ایمانها و معرفت ها ، عزم ها ، پایه ها و ارکان اساسی یک نظام و یک کشور ، دشمن به سراغ اینها می آید که اینها را منهدم کند و نقاط قوت را در تبلیغات خود به نقاط ضعف تبدیل کند ، فرصت های یک نظام را به تهدید تبدیل کند . )) (بیانات فرماندهی معظم کل قوا در دیدار با مجلس،۲/۷/۸۸).

۳.  دشمنان در جنگ نرم می کوشند شخصیت سالم جامعه را نا به هنجار کنند ، از این رو ، تلاش پیگیر دارند تا اعتماد به نفس ، امید ، مثبت نگری  و … را در هم ریزند و اهداف خویش را پیش برند : (( دشمنان نظام جمهوری اسلامی چند خط را دارند دنبال می کنند … یکی این است که نشانه های امید را مخدوش کنند،مورد خدشه قرار دهند … به زور می خواهند این یاس را به جامعه القا کنند ، وقتی یاس وارد جامعه شد ، جامعه از پویایی خواهد افتاد ، افراد مبتکر ، افراد نخبه ، افراد جوان و پر نشاط منزوی می شوند ، کناره گیری می کنند ، دست و دلشان به کار نمی رود ، مشارکت ها کم می شود ، پویایی جامعه از بین می رود ، این یکی از خطوط کاری دشمن است . ))

کارشناس پدافند غیر عامل درباره راهکارهای مقابله با جنگ نرم رسانه های اجتماعی افزود:

تردیدی نیست که رسانه ها تاثیر گذاری عمیق و سریعی در شکل گیری نگرش ها و باورها به مسائل داخلی و بین المللی دارند و این مهم با حضور مثبت و فعال در عرصه های جهانی با درک موقعیت منطقه ای و جهانی ایران اسلامی و روی آوری رسانه ها به برخورد حرفه ای و رویکرد تولیدی بدون تاثیر پذیری از تبلیغات هدفدار خارجی ، بهتر و همگون تر با منافع محقق خواهد شد . بنابراین ، اولین کاری که در مقابله با هرگونه عملیات نرم رقیب می تواند صورت بگیرد ، آگاهی بخشی است تا هم رقیب بفهمد که ما متوجه اعمال او هستیم و هم ملت خودمان این آمادگی را دریابند .وقتی که از طریق آگاهی دهی ، مصون سازی ایجاد شود ، گام بزرگی برداشته شده است . البته این کار پیچیده است و در یک مقطع کوتاه انجام شدنی نیست.

این مقام مسئول بیان داشت: بدون شک وظیفه ی رسانه های داخلی آگاهسازی مخاطبان از پشت صحنه ی جنگ نرم است و رسانه های داخلی باید پیچیدگی جنگ امروز را به مخاطب بشناسانند و او را از پشت صحنه ی اقداماتی آگاه سازند که بسیاری از آنها در ظاهر و قالب خیرخواهانه ولی با نیت جنگ نرم طراحی می  شوند .اطلاع رسانی مناسب و صحیح ، اعلام اخبار از منابع اصلی ، اعتماد سازی در افکار عمومی ، توجه به رویکردهای اجتماعی مخاطب و توجه مسئولان به نظرهای مختلف به ویژه دیدگاههای منتقدان و همچنین پرهیز مسئولان خبری و فرهنگی از جهت گیری مشخص درباره موضوعات برای ایجاد مصونیت روانی در جامعه و مقابله با جنگ روانی دشمن ضروری است.

اعتماد سازی ، امید آفرینی ، تلاش برای حفظ وحدت ، جلوگیری از تفرقه بین مردم ، پرهیز از هرگونه اختلاف افکنی ، آگاه سازی ، بصیرت افزایی مخاطبان از پشت صحنه ی جنگ نرم و پیچیدگی های جنگ امروز مهم ترین وظایف رسانه های کشور در فرایند مقابله با جنگ نرم دشمن است.

بر این اساس پژوهشگران این مسائل اطلاع رسانی مناسب و درست در برنامه ها ، تبیین ماهیت منابع و شبکه های خبری گوناگون برای مخاطب ، ایجاد خلاقیت و نوآوری در تولید برنامه های متنوع و جذاب ، تلاش برای اعتماد سازی عمومی ، بهره گیری از همه ی ظرفیت های هنری برای رساندن پیام ، پرهیز از جبهه گیری مشخص و آشکار درباره موضوعات و ارائه غیر مستقیم پیام برای اثرگذاری بیشتر ، توجه به نظریات گوناگون ، به ویژه منتقدان در برنامه ها در راستای افزایش اعتماد عمومی و غنای محتوایی برنامه ها ، استفاده از برنامه سازان هوشمند ، فکور و آگاه به سیایت های جامعه و در عین حال متخصص در امور برنامه سازی ، تلاش برای ایجاد مصونیت روانی در جامعه (افکار عمومی ) ، تلاش برای آموزش و ارتقای سطح توانایی هنرمندان و تولید کنندگان آثار هنری در رسانه ، بررسی و تلاش برای شناخت دقیق مخاطب و نیازهای او ، پرهیز از نگاه تک بعدی و رصد مداوم تلاش های دشمنان در راستای شناخت راهکنشهای جاری برای مقابله با آن ، تغییر و بازنگری  در ساختارهای تولیدات رسانه ای متناسب با نیاز روز ، با هدف بالا بردن هرچه بیشتر حس اعتماد عمومی به رسانه و بازنگری و کاهش بروکراسی و سلسله مراتب طولانی تصمیم گیری در راستای انتشار سریع اخبار با هدف واپایش افکار عمومی را از جمله روش های رسانه ای مقابله با جنگ روانی (جنگ نرم ) اعلام می کنند.

مهم ترین ابعاد و راهکارهای مقابله با جنگ نرم از دیدگاه فرماندهی معظم کل قوا(مد ظله العالی) را می توان به شرح زیر بیان کرد:

۱.  تقویت و پربار کردن فعالیت های فرهنگی و هنری ،

۲.  اتحاد مردم و جریان های سیاسی و دوری از اختلاف و تردید و بدبینی ،

۳.  امید به آینده و دیدی خوش بینانه همراه با اعتماد به نفس به دور از ناامیدی،

۴.  بصیرت آحاد جامعه به ویژه نخبگان

۵.  ایستادگی و سازش ناپذیری در برابر دشمنان انقلاب و نظام اسلامی.

سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
کد خبر : 88917
بازدیدها: 1,122

پاسخی بگذارید »