چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

نقش دانش آموزان و انقلاب نور

danesheroz1 بهمن ۲۲, ۱۳۹۲ ۰
نقش دانش آموزان و انقلاب نور

دانش روز: دانش آموزان در رژیم گذشته مورد بی ‎مهری قرار گرفته و توانمندی‌ ها و توانایی‌ های آنان نادیده گرفته می‎شد

به گزارش دانش روز، خلاقیت، نوآوری و… جایی در رژیم گذشته نداشت، دغدغه اصلی آن رژیم، حاکم ساختن فرهنگ غربی در کشور و گرایش به غرب تحت لوای رسیدن به تمدن و پیشرفت بود با چنین تفکری فرهنگ دینی و ملی مورد بی توجهی قرار گرفته و با ارزش ها و باورهای دینی مقابله می‎شد و تلاش نمودند دانش آموزان را با تشویق به فساد و مراکز فحشا و دامن زدن به آن، نسبت به فرهنگ و سرنوشت کشور بی‎تفاوت نموده و فکر و خلاقیت را از دانش آموزان گرفته و این عناصر سازنده کشور را به عناصری بی‎تأثیر و بی‎مصرف تبدیل سازند.

امام راحل در این باره فرمودند:
«اصل برنامه این بوده است که جوان‎های ما را به فساد بکشند برای این که مبادا یک قدرتی در مقابلشان قیام کند… این ها می‎خواستند هر فکری را که احتمال بدهند که این فکر در مقابل آن هاست از بین ببرند…مراکز فسادی که سرتاسر مملکت بود جوان‎ها را مشغول می‎کرد به امور شهوانی که به کلی افکار را از دستشان می‎گرفت.» «آن ها بنا داشتند جوان های ما را فاسد کنند تا این که بی تفاوت بشوند راجع به مسائل خودشان و هر قضیه‎ای و هر بلایی سرشان بیاید… این جوان دیگر نمی‎تواند فکر بکند به این که سر مملکت چه آمده است.»

 بیداری در انقلاب

نقش دانش آموزان و انقلاب نور

در چنین شرایطی نهضت اسلامی و آرمان های بلند امام (ره) موجب آگاهی و بیداری جوانان شد، آنان هویت از دست رفته خویش را در این نهضت یافتند و امام (ره) به آنان شخصیت و هویت بخشید. آنان که می‎دیدند منابع سرشار کشور پیش چشمان ملت توسط اجانب به یغما برده شده و دولتمردان وقت تنها به فکر عیش و نوش خویش هستند و توجهی به کشور و مردم ندارند، سعادت و رهایی از چنگال ظلم و بی‎عدالتی را در آرمانهای بلند امام یافتند و نهضت اسلام خواهی و عدالت طلبی امام را با دل و جان همراهی کردند و به تعبیر زیبای شهید مطهری ندای امام خمینی(ره) از قلب فرهنگ و از اعماق تاریخ و از ژرفای روح این ملت بر می‎خاست.

مردمی که در طول چهارده قرن حماسه محمد، علی، زهرا، حسین، زینب، سلمان، ابوذر… و صدها هزار زن و مرد دیگر را شنیده بودند و این حماسه‎ها با روحشان عجین شده بود، بار دیگر همان ندای آشنا را از این مرد شنیدند علی را و حسین را در چهره او دیدند او را آینه تمام نمای فرهنگ خود که تحقیر شده بود تشخیص دادند، امام چه کرد؟ او به مردم شخصیت داد، خود واقعی و هویت اسلامی آنها را به آنان بازگرداند، آن ها را از حالت خودباختگی خارج کرد این بزرگترین هدیه‎ای بود که رهبر به ملت داد او توانست ایمان از دست رفته مردم را به آنها بازگرداند و آن ها را به خودشان مۆمن کند.»

مهم بودن سه مرکز  مسجد، حوزه علمیه و دانشگاه در روند انقلاب

مراکز اصلی حضور دانش آموزان در شکل گیری انقلاب اسلامی سه مرکز عمده در روند انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده‎ای داشتند، این مراکز که پایگاه ها و کانون‌های اصلی مبارزه و انقلاب بودند در تعمیق و گسترش آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی و پیشبرد نهضت تأثیر بسزایی داشتند و مراکز اصلی حضور دانش آموزان در شکل‎گیری و پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‎شدند به گونه‎ای که نام این مراکز تداعی کننده حضور پرشور جوانان و آمیخته با نام آنان بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بزرگ‏ترین تحول جهانی قرن بیستم به وقوع پیوست. بنیان‌گذار این انقلاب با قیام خود، غرور ملت‏های مستضعفی را که سالیانی مدید مورد ظلم قرار گرفته بودند، به آنان باز گرداند.

نقش دانش آموزان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مشهود بود. نهاد امور تربیتی هم با هدف گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام آموزش و پرورش کشور شروع به شکل گیری کرد و بر همین اساس شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۹شمسی اقدام به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا دانش آموزان را به ارزشهای اسلامی ترغیب کنند.

استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانش ها و مهارت های آن به نسل های جدید انتقال یابد.

مدرسه، مهم ترین واسطه انتقال دانش

می توان مدرسه را مهم ترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی دانست و بر همین اساس در دوره نخست وزیری شهید رجایی و در دوران تصدّی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش آن ها به تأسیس ستاد های امور تربیتی در مدارس کشور اقدام کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش های اسلامی ترغیب کنند.

نقش دانش آموزان و انقلاب نور
پاسداری از ارزش های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجّه جدی به نقش معلمان در فعالیت های تربیتی و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیت های تربیتی از جمله اهداف آموزش وپرورش است.

شهید بزرگوار، رجایی فرهنگیان را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش نامید و بنا به گفته شهید باهنر «مربیان زمانی با انبیا هم صف و با امام عادل هم ردیف هستند که آموزش را از محتوای تزکیه پر کنند» و چه پر معناست کلام امام (ره) که می فرمایند: «اگر تهذیب در کار نباشد علم توحید هم به درد نمی خورد.» این نهاد از بدو شکل گیری تا به امروز مجموعه وسیعی از عملکردها و وظایف متعدد و گوناگونی را به عهده داشته و تحقق امر تربیت را منوط به حضور مربی و فعالیت های رسمی غیر کلاسی در کنار آموزش های کلاسی می داند.

اهداف و اصول مشروحه زیر علل اصلی تشکیل این نهاد انقلابی پرورشی است که عبارتند از انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس و تربیت و بازسازی دانش آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی زمینه سازی برای ورود نگرش های دینی و ارزش های انقلاب اسلامی به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی.

مهم ترین اهداف تشکیل امور تربیتی را حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزش های انقلاب در مدارس باید دانست. چرا که انگیزه های انقلابی و اسلامی همراه با شعار «مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند» موجب تأسیس این نهاد انقلابی شده است.

این مجموعه در طی سال های شکل گیری خود تلاش گسترده ای را درجهت رفع کاستی ها و پرورش مذهبی و انقلابی دانش آموزان به انجام رسانده است. ارزیابی فعالیت‌ها نیاز به شناختن اهداف و راهبردهای اجرایی دارد. لذا فعالیت‌های امور تربیتی باید همراه و هم قدم با نظام پرورشی باشد تا بتواند نسبت به رسالت و نقش خویش و اهداف بنیادی این نهاد جامعه عمل بپوشاند.

قابل ذکر است که طرح امور تربیتی همه ارکان آموزش و پرورش را با محوریت معلمان، کتاب های درسی، نظام ارزشیابی، خانواده و دانش آموز در برمی گیرد.

 


منبع: تبیان

سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر : 92931
بازدیدها: 546

پاسخی بگذارید »