دوشنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد:

نقش حیاتی آموزش و پرورش در پیشگیری اولیه از اعتیاد

danesheroz1 آذر ۳, ۱۳۹۲ ۰
نقش حیاتی آموزش و پرورش در پیشگیری اولیه از اعتیاد

دانش روز: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از هر دریچه‌ای که به پدیده مواد مخدر و عوامل تاثیرگذار در کنترل عوارض ناشی از آن می‌نگریم، متوجه می‌شویم که نقش وزارت آموزش و پرورش در حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد، غیرقابل انکار، بی بدیل و بسیار حیاتی است.

به گزارش دانش روز، بابک دین‌ پرست در نشست رؤسای ادارات مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش وپرورش استان‌های سراسر کشور گفت: این جهان و به تبع آن کشورمان، به شدت تحت تاثیر آسیب‌های اجتماعی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و مهمتر از آن تغییر الگوی مصرف قرار دارد، از همین رو ظرفیت وزارت آموزش و پرورش، به دلیل نقش بی‌نظیری که در ساختار اجتماعی، فرهنگی و آموزشی کشور دارد، در عرصه پیشگیری از اعتیاد جوانان، با هیچ دستگاه و نهادی قابل مقایسه نیست.

وی افزود: هر چه نقش اولیاء و سرپرستان خانوار، به دلیل تحولات اجتماعی و اقتصادی جهانی، به مرور کم‌رنگتر و کم‌اثرتر می‌شود، در مقابل نقش آموزش و پرورش در عرصه تربیت، آموزش و ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی و تبدیل آگاهی‌ها به باور و یقین پررنگ‌تر می‌شود.

معاون کاهش تقاضای ستاد با اشاره به طبق نتایج طرح شیوع شناسی سال ۱۳۹۰، مهمترین عوامل گرایش به اعتیاد را کسب لذت، کنجکاوی و تفریح ذکر و بیان کرد: کودکی و نوجوانی؛ سن کنجکاوی، پرسش، جستجو و سردرآوردن از مسائل و موضوعات است. بنابراین فرزندان ما نیز در مرحله‌ای از رشد، در مورد بسیاری از موضوعات از جمله مواد مخدر یا هر نوع موادی که در مورد آن اطلاعات اولیه پیدا کرده‌اند، حس کنجکاوی‌شان فعال می‌شود.

دین‌پرست ادامه داد: اگر شما به آنها پاسخ درست و صحیح ندهید، دیگران، سایت‌های اینترنتی، فضای‌های مجازی، ماهواره، دوستان ناباب و بعضاً نادان و جاهل، این نقش پاسخگوئی را بر اساس منافع خود، به خوبی بازی خواهند کرد.

وی افزود: امروزه علوم روانشناسی، این مساله را مطرح می‌کند که در مورد مسائل حساس، پیش از آنکه موضوع در ذهن نوجوان تبدیل به یک نیاز شود، بایستی در مورد آن با او صحبت کرد، زیرا اگر آن مساله از نگاه او به یک نیاز تبدیل و در وجود او فعال شود، دیگر او منتظر ما و شما نخواهد شد و خودش دست به کار می‌شود و از سایر منابع به جستجوی موارد و تامین مسائل مورد نیازش می‌پردازد.

این مقام مسوول در ستاد در ادامه، خطاب به حضار گفت: بنابراین پیشگیری موثر این است که شما به‌عنوان معلم، دبیر، مربی یا والدین این شهامت و جسارت را به خرج دهید و جزء نفراتی باشید که اطلاعات درست، صحیح و علمی را در مورد شناخت آسیب‌ها و پیشگیری از آن در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهید.

دین‌پرست بیان کرد: برای این کار ابتداء بایستی از برخی باورهای سنتی، نخ نما و مخربی که در برخی ذهن‌ها نقش بسته و امروزه به‌عنوان یک مانع جدی در عرصه ارتقای علمی آگاهی‌های عمومی مطرح است، عبور کنید. برای عبور از این گردنه سخت، نیازمند اطلاعات و دانش به روز، جدید و جذاب است.

وی افزود: با تغییر الگوی مصرف در دنیا، چالش‌های ما نیز به شدت پیچیده‌تر شده‌اند، مصرف مواد مخدر سنتی در گذشته، به دلیل رخوت و سستی که ایجاد می‌کرد، به دلیل شرایط خاصی که لازمه مصرف بود و همچنین عوارض جسمی و آثار ظاهری که در چهره فرد ایجاد می‌کرد، اصلاً مورد پسند نوجوان و جوانان نبود، اما موادی که از چند سال قبل در ویترین توزیع قاچاقچیان قرار گرفته، بی بو، بدون ایجاد علائم ظاهری بوده و به دلیل ارزان و قابل دسترس بودن و با اسامی جذاب و فریبنده‌ای همچون داشتن آثار شادی‌بخش، انرژی‌زا بودن، افزایش‌دهنده توان جنسی، عامل تمرکز چند برابری، ارتقاء سطح هوشیاری و فراگیری بهتر درس‌ها، باعث جذب جوانان به مصرف مواد شده است.

وی تاکید کرد: لازم است که هشدارهای لازم در این خصوص به خانواده‌ها و والدین دانش‌آموزان که در دسترس شما هستند داده شود، به جای اینکه جذابیت‌های انحرافی ایستگاه اولیه مصرف مواد را ناشیانه نفی کنیم و فرآیند درمان را زود هنگام، کم هزینه و ساده اعلام کنیم و مهمتر از همه اینها، سرانجام کار را رویائی ترسیم کنیم، بایستی واقعیت‌های این فرآیند را هوشمندانه و عالمانه برای مردم تبیین کنیم.

معاون کاهش تقاضای ستاد اظهار کرد: در طول یک و نیم سال گذشته، شاهد تحولات جدی در روند همکاری‌های ستاد و آموزش و پرورش بوده‌ایم که امیدواریم این روند تحولی با شتاب افزون‌تری ادامه یابد.

دین‌پرست افزود: امسال ستاد در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش امضاء کرده، ۱۷ عنوان فعالیت را برای آموزش و پرورش پیش‌بینی و مبلغ ۷ میلیارد تومان نیز برای اجرای آن مصوب کرده است، البته طبق سند جامع ۸۰ درصد اعتبارات مورد نیاز نیز بایستی توسط خود دستگاه تامین شود.

وی تصریح کرد: در این ۱۷ عنوان فعالیت می‌توان، به اجرای طرح‌هایی چون مدرسه عاری از خطر، آموزش مهارت‌های مقابله‌ای، آموزش مراقبت‌های از خود، آموزش مهارت‌های زندگی، سبک‌های فرزندپروری و… اشاره کرد اما دو طرح مداخلات آموزشی و روانی اجتماعی ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر اعتیاد و سایر رفتارهای پرخطر و طرح مداخلات و حمایت‌های روانی اجتماعی، آموزش‌های درسی مراقبتی ویژه دانش آموزان پرخطر از مهمترین این طرح‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: برنامه جامع کنترل سوء مصرف مواد در کودکان و نوجوانان، از سوی کارگروهی مرکب از نمایندگان ستاد، وزارت بهداشت، دفاترمختلف بهزیستی، سازمان زندان‌ها و انجمن مددکاری نیز در حال تدوین است.

منبع: ایسنا

یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر : 75747
بازدیدها: 503

پاسخی بگذارید »