یکشنبه ۰۶ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

نظام آموزشی ۶.۳.۳ بعد از یک سال اجرا/ دوره‌ای به نام ۳.۳.۳.۳ در راه است

danesheroz تیر ۲۶, ۱۳۹۲ ۰
نظام آموزشی ۶.۳.۳ بعد از یک سال اجرا/ دوره‌ای به نام ۳.۳.۳.۳ در راه است

دانش روز: یک سال از اجرای نظام آموزشی ۶.۳.۳ در مدارس کشور می‌گذرد و‌هم‌اکنون زمان ارزیابی نظامی است که در طول یک سال گذشته صحبت از غیرقانونی بودن آن بود قرار است تا ۳.۳.۳.۳ جایگزین ۶.۳.۳ شود تا داستان تغییر ساختارها ادامه یابد

به گزارش دانش روز ، یک سال از اجرای نظام آموزشی ۶.۳.۳ در سطح مدارس کشور می‌گذرد نظامی که از همان ابتدای ورودش به ساختار آموزش و پرورش با مخالفت‌های سرسختانه کارشناسان آموزشی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همراه شد اما تمام این مخالفت‌ها نتوانست عزم جزم مسئولان آموزش و پرورش را برای اجرای این نظام خدشه‌دار کند و اینگونه بود که ۶.۳.۳ وارد مدارس کشور شد.
از زمان ورود این مهمان ناخوانده به مدارس کشور تا هم اکنون که یک سال از اجرای ۶.۳.۳، اعتراضات همچنان ادامه دارد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آموزش و پرورش برای اجرای نظام ۶.۳.۳ و اضافه کردن یک پایه به مقطع ابتدایی برای جبران کمبود کلاس‌ها مجبور شد تا فضاهایی را که کاربری کلاس درس ندارند به کلاس درس تبدیل کند و از سوی دیگر برای کمبود معلمان ابتدایی نیروهایی همچون دفتردار یا کارمندان سازمان دانش‌آموزی را با گذراندن دوره کوتاه مدت آموزش ضمن خدمت به وادی معلمی آن هم در مقطع حساس ابتدایی دعوت کند.
تغییر شتابزده کتاب‌های درسی آن هم بدون بررسی‌های کارشناسی لازم موضوع دیگری بود که اعتراضات بسیاری را به همراه داشت.
حال با گذشت یک سال از زمان اجرای ۶.۳.۳ در مدارس کشور زمان ارزیابی رسیده است تا بتوان بررسی کرد که این نظام یک سال پس از اجرا چه دستاوردها و آسیب‌هایی داشته است؟

** معلمان از ۶.۳.۳ چه می‌گویند؟
یکی از معلمانی که در یکی از مدارس قرآنی مشغول تدریس است به خبرنگار اجتماعی تسنیم می‌گوید: آموزش‌های ضمن خدمتی که برای معلمان پایه ششم برگزار کردند به هیچ عنوان به درد نمی‌خورد.
وی می‌افزاید: متاسفانه در پایه ششم با مقوله بیسوادی معلمان مواجه هستیم و آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم در پایه ششم افرادی که را اصلا معلم نبودند مانند دفتردار یا کارمند آموزش و پرورش را با برگزاری دور‌ه‌های ضمن خدمت برای تدریس وارد این پایه کرد.
این معلم ادامه می‌دهد: برای مقطع ابتدایی که زیربنای علمی دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهد باید از نیروهای باتجربه استفاده کرد، دفتردار مدرسه مناسب تدریس برای دوره ابتدایی نیست.
بی‌توجهی به نظرات معلمان در تالیف کتاب‌های درسی ششم دبستان و محتوای سنگین این کتاب‌ها از جمله مشکلات دیگری است که در طول یک سالی که از اجرای نظام ۶.۳.۳ می‌گذرد بارها از سوی معلمان بیان شده است اما مسئولان آموزش و پرورش این مسئله را که برخی از کتاب‌های پایه ششم از جمله ریاضی محتوای دشواری دارد را نمی‌پذیرند، از سوی دیگر معلمان پایه ششم از اینکه یک معلم باید کتاب‌های دشوار این کلاس را تدریس کند ناراضی هستند.
یکی از معلمانی معلمی که در پایه سوم ابتدایی مشغول به تدریس است، با اشاره به اینکه کتاب‌ها و نظام‌ها در آموزش و پرورش تغییر کرد اما در این میان کمتر نظرات معلمان را جویا شدند، می‌گوید: کتاب‌های برخی از پایه‌های ابتدایی نسنجیده تغییر کرده است به گونه‌ای که حجم مطالب زیاد است و حتی برخی از مطالب سنگین‌تر از حد توان دانش‌آموزان است؛ نظام ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی نیز مشکل دیگری است که این روزها معلمان با آن مواجه هستند چرا که واقعا ارزیابی دانش آموز بدون دادن نمره کار قابل قبولی نیست.
این معلم معتقد است که زیر بنای نظام آموزشی معلم مقطع ابتدایی است اما این روزها کمترین توجه به آنها می‌شود، من در طول هفته حتی دو ساعت فرصت نمی‌کنم که به کلاس‌های دانشگاهم بروم.

** بحران بلوغ در ۶.۳.۳
قرار گرفتن دانش‌آموزان کلاس ششم در کنار دانش‌آموزان کلاس اول دبستان و تجربه‌های ناخوشایندی که برای دانش‌آموزان کلاس اول ایجاد شد از سایر مسائلی است که کارشناسان و معلمان به آن اذعان دارند.اغلب کارشناسان آموزشی و روانشناسان معتقدند که تحصیل دانش آموزان پایه ششم در کنار سایر دبستانی‌ها آینده خوبی نخواهد داشت چرا که اغلب دانش آموزان این پایه با مسائل دوران بلوغ دست به گریبان هستند که ممکن است این بحرانها منجر به مشکلات اخلاقی شود که در چنین مواردی به صلاح نیست دانش آموزان پایه‌های پایین تر با آنها هم مدرسه شوند.
محمد آتشک کارشناس آموزشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره نگرانی والدین دانش آموزان از تحصیل دانش آموزان پایه ششم در کنار سایر دبستانی‌ها و امکان بروز آسیب رفتاری در میان دانش آموزان پایه‌هایی پایین‌تر اظهار ‌می‌کند: اختلاف سنی میان دانش آموزان پایه ششم با سایر دبستانی‌ها از واقعیت‌های نظام آموزشی ۳-۳-۶ است که باید آن را پذیرفت.
وی می‌افزاید: از ابتدا قرار بود نظام آموزشی به ۴ دوره ۳ ساله تبدیل شود اما وزارت آموزش و پرورش در شرایط کنونی نتوانست شرایط را برای ایجاد این نظام فراهم کند بنابراین به ناچار دانش آموزان ۷ ساله در کنار دانش آموزانی قرار می‌گیرند که ۵ سال از آنها بزرگتر هستند و دچار مسائل بلوغ هستند.

** ۶.۳.۳ قانونی نیست
قانونی نبودن نظام آموزشی ۶.۳.۳ موضوع دیگری بود که در طول یک سال گذشته مطرح شد و از آنجایی که در سند تحول بنیادین بر اجرای نظام ۳.۳.۳.۳ تاکید شده است این احتمال وجود دارد که با روی کارآمدن وزیر جدید آموزش و پرورش ۶.۳.۳ حذف شود.از سوی دیگر آموزش و پرورش متهم است که در اجرای سند تحول بنیادین و ایجاد تغییر در نظام آموزش و پرورش کشور شتابزده رفتار کرده است.

**کارشناسان درباره ۶.۳.۳ چه می‌گویند؟
محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش در طول سال‌های ۸۵ تا ۸۷ به خبرنگار تسنیم می‌گوید: هرگونه شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین به ضرر نسل آینده است، در آموزش و پرورش اجازه نداریم آزمون و خطا کنیم چرا که این موضوع به ضرر دانش آموزان است ،باید ابتدا طرح‌ها را در مقیاس کوچک مثلا سال نخست در ۵ درصد مدارس اجرا کنیم و بعد از ۴  سال آن را به کل کشور تعمیم دهیم، هر کاری که در آموزش و پرورش انجام می‌دهیم باید قانونمند باشد البته نه قانون آموزش و پرورش که وزیر بعدی آن را عوض کند بلکه باید به تصویب مراجع رسمی قانون گذاری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی برسد در حالیکه ۶.۳.۳ مصوبه قانونی نیست ولی سند و برنامه درسی ملی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی می‌افزاید: سند تحول بنیادین برای اجرای نظام آموزشی ۳.۳.۳.۳ تاکید دارد که  باید آن را به تدریج اجرا کرد و در اجرای سند نباید شتابزدگی کرد باید توجه داشت که اجرای برنامه‌های تحولی در آموزش و پرورش ممکن است ۱۵ سال طول بکشد،‌برای اجرای سند تحول بنیادین باید اسناد پایین دستی مانند نظام تربیت معلم، نظام اداری و ارزشیابی تدوین می‌شد و توسط مجلس یا شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و به صورت قانون درمی‌آمد تا لازم الاجرا باشد اما در وضعیت کنونی که زیر ساخت‌های پایین‌تر تصویب نشده هر لحظه ممکن است دچار تغییر شوند، هم اکنون شاهدیم ساختار ۳-۳-۶ چون توجیه قانونی نداشت در حال تغییر به ساختار ۳-۳-۳- ۳ است، این تکرارها و آزمون و خطاها در جمعیت زیاد دانش آموزان به صلاح نیست.

** ورود مرکز پژوهش‌های مجلس به میدان ارزیابی ۶.۳.۳
در حالیکه بسیاری از کارشناسان معتقدند با وجود گذشت یک سال از زمان اجرای طرح ۶.۳.۳، زمان ارزیابی آن رسیده است، مرکز پژوهش‌های مجلس در حال تهیه گزارشی از روند اجرای این نظام در سال تحصیلی گذشته است.
جبار کوچکی نژاد، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم درخصوص ارزیابی از نظام آموزشی ۶.۳.۳ می‌گوید: مرکز پژوهش‌های مجلس در حال تهیه گزارشی از نحوه اجرای نظام ۶.۳.۳ است،‌با این ارزشیابی نقاط ضعف و قوت مشخص می‌شود و قبل از شروع سال تحصیلی جدید نظرات معلمان، کارشناسان و والدین دانش آموزان را در رابطه با اجرای نظام ۳-۳-۶ و کلاس ششم ابتدایی بررسی خواهیم کرد.
رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد برای سال تحصیلی جدید نظام ۳-۳ را در مدارس اجرا کند، می‌افزاید: اجرای نظام ۳-۳-۳-۳ و به ویژه تقسیم مقطع ابتدایی به دو دوره باید با دقت کامل انجام شود تا خانواده‌ها این بار به دلیل اجرای این نظام آموزشی با مشکل مواجه نشوند. زمانی که تصمیم گرفته شد تا نظام آموزشی ۳-۳-۶ در مدارس کشور اجرا شود مجلس نهم تازه شروع به کار کرده بود بنابراین موضوع اجرای نظام آموزشی ۳-۳-۶ از دست نمایندگان مجلس خارج شد و نتوانستند وزیر را به مجلس بیاورند و وی را قانع کنند که این نظام را اجرا نکند هم اکنون که یک سال از اجرای نظام ۳-۳-۶ در مدارس کشور می‌گذرد باید این طرح را اصلاح کرد نه آنکه آن را متوقف ساخت یعنی باید نواقص را رفع کرد.
یک سال از اجرای طرح ۶.۳.۳ در مدارس کشور می‌گذرد و از مهر ۹۲ قرار است تا نظام ۳.۳.۳.۳ در ۲۰ درصد از مدارس کشور برگزار شود با وجود اینکه حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش معتقد است که اگر ۶.۳.۳ اجرا نمی‌شد زمینه لازم برای اجرای نظام ۳.۳.۳.۳ فراهم نبود اما برخی از افراد معتقدند که اجرای نظام ۶.۳.۳ نیاز به امکانات مختلفی داشت که در شهرستان‌ها نتوانستیم این امکانات را فراهم کنیم.
تغییرات متناوب نظام آموزشی از جمله اجرای نظام ترمی واحدی، سالی واحدی، ۶.۳.۳ و هم‌اکنون ۳.۳.۳.۳ از جمله آسیب‌هایی است که باعث افت کیفیت نظام آموزشی کشور می‌شود و این روزها مشاهده می‌کنیم که آموزش و پرورش درگیر ساختارها شده است.

 

منبع: تسنیم

چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۵
کد خبر : 38996
بازدیدها: 227

پاسخی بگذارید »