دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

نظام آموزشی عهده‌دار شکوفایی فطرت دانش‌آموزان است

danesheroz1 دی ۱۹, ۱۳۹۲ ۰
نظام آموزشی عهده‌دار شکوفایی فطرت دانش‌آموزان است

دانش روز: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه درسی ملی را مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و نیازهای کشور عنوان کرد

به گزارش دانش روز، حجت‌الاسلام دکتر محمدیان، در سومین نشست علمی تخصصی “برنامه درسی ملی زیرنظام سند تحول بنیادین” با اشاره به ویژگی‌های ممتاز این سند گفت: سند برنامه درسی ملی دانش جوانی است و تا امروز، نظام آموزشی ما فاقد یک سند مصوب و مدون بوده و درگذشته محتوی کتب درسی براساس میثاق درون گروهی میان مؤلفان و استحضار ذهنی کارشناسان تألیف ‌گشته است.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برنامه درسی ملی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای کشور و منطبق بر پیشرفت‌های علمی و فناوری در راستای تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، تدوین و تصویب شده است افزود: سند برنامه درسی ملی فرصت مغتنمی جهت ارائه تجارب، اندوخته‌های علمی، مستند و سازمان یافته کارشناسان تعلیم و تربیت است.

وی با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ تفکر، تحقیق، نوآوری، بهره‌گیری از روش‌های نوین یادگیری و یاددهی از راهکارهای ارائه شده در سند تحول بنیادین است خاطرنشان کرد: تبیین اندیشه‌های امام راحل (ره)، توجه به توسعه فرهنگ اسلامی و قرآنی و اهمیت به رویکرد فرهنگی و تربیتی، تقویت آداب و مهارت‌های زندگی در بخش اسناد و توانایی حل مسأله، عمل به آموخته‌ها، از راهبردهای ارائه شده در سیاست‌های کلی این سند ارزشمند است.

محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود به سخت و دشوار بودن تولید محتوای آموزشی اشاره کرد و افزود: تولید کتاب درسی یک نظام‌واره است که مؤلفان پس از کسب تجربیات گوناگون و نیازسنجی‌های گسترده و بهره‌گیری از نتایج پژوهش‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به تولید محتوی آموزشی می‌پردازند.

رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی، دستیابی به مراتبی از حیات طیبه را هدفی منحصر به فرد برای نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: دستیابی به حیات طیبه پیام انقلاب اسلامی است که از حیث مطالعات نظری، اندیشه‌ای جدید و تازه است.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی عهده‌دار شکوفایی فطرت دانش‌آموزان است تأکید کرد: بر خلاف سایر نظام‌ها که فطرت در خدمت غریزه قرار می‌گیرد در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، به یاری فطرت، رفتارهای غریزی رنگ فطری می‌یابند.

محمدیان، با تأکید بر اینکه شکوفایی فطرت، اساسی‌ترین مطلب انسان‌شناسی اسلامی است و نیازمند تحقیقات بیشتر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در این زمینه هستیم گفت: لازم است عملیاتی کردن رویکرد شکوفایی فطرت در نظام تعلیم و تربیت، صاحب یک کرسی باشد.

رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی، در بخش دیگری از سخنانش عقل را امام علم دانست و افزود: علم محصول خردورزی و عقل‌ورزی است و هسته مرکزی نظام تعلیم و تربیت، تعقل و عقلانیت‌ورزی است.

وی با اشاره به اینکه برنامه درسی ملی با ارائه یک الگوی جدید هدف‌گذاری شامل پنج عنصر (تفکر و تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) در چهار عرصه ارتباطی متربی (با خود، خدا، ‌خلق، خلقت) اقتضائات جدیدی را برای مؤلفه‌های برنامه درسی (رویکرد، محتوا، راهبردهای یاددهی یادگیری، ارزشیابی و … ) ایجاد می‌کند، افزود: سند برنامه درسی ملی نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام برنامه‌ریزی درسی کشور است.

محمدیان در پایان افزود: این سند باید با اعتبارسنجی یک مرکز مطالعاتی در هنگام تولید و پایش محتوی تولید شده و به‌ویژه نظارت نخبگانی مراقبت و صیانت گردد.

منبع: ایسنا

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر : 86513
بازدیدها: 276

پاسخی بگذارید »