دوشنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

نشانه های رفتار دروغگویی دانش آموز در مدرسه

danesheroz1 آذر ۱۹, ۱۳۹۲ ۰
نشانه های رفتار دروغگویی دانش آموز در مدرسه

دانش روز: دروغگویی زمانی اتفاق می افتد که بچه ها می خواهند چیزی را توصیف نمایند یا به اصطلاح آرزویی کنند که واقعیت آن چیزی بود که می خواستند

  به گزارش دانش روز، در سنین ۶ یا ۷ سالگی کودکان از زشتی این کار  مطلع می شوند. دروغ  معمولاً بیان  خلاف واقع  و یا کتمان  یک واقعیت است بنا براین بین این دو جنبه تمایز قایل شویم.
بیان خلاف واقع ،ممکن است از روی عمد و یا به واسطه عدم قدرت تشخیص واقعیت باشد . مثلاًکودکی ممکن است چهار  کودک را در کوچه دیده باشد و عده آنان  را هفت نفر ذکر کند. یک دلیل  این بیان غیر واقعی  می تواند عدم قدرت تمیز بین ۴ و۷ باشد و دلیل دیگر این است که او میخواهد  بگوید عده بچه ها یی را که دیده خیلی بوده  بنابراین آن را افزونتر از واقع  بیان کند. بدیهی است که در این قسمت زمینه ذهنی،پیامد های رفتاری و تربیتی  را مد نظر قرار دهیم و اگر مسأله عدم تشخیص یا  درک ذهنی باشد در این صورت اطلاق درغگویی بعید به نظر می رسد. در مقابل کتمان  واقعیت  نوعی از دروغگویی است که مستلزم تواناییهای ذهنی بیشتر در کودکان است و معمولاً از سنینی  بروز می کند که کودک ضمن برخورداری از توان  استفاده از  برخی از سمبل ها و علایم  در افکار و اعمال خود،تجارب و یادگیریهایی  در این زمینه  دارد و از  پوشیدن واقعیت به عنوان  وسیله ای برای رسیدن به هدفهایش بهره می گیرد.
علل دروغگویی:
۱-آمیختگی واقعیت و خیال در ذهن کودک
۲-وجود فشارها و تهدید در زندگی
۳- وجود الگوهای دروغگویی در زندگی کودک
۴- عدم اعتماد به نفس
۵- نیازهای ارتباطی
۶- رهایی از رنج
۷- جلب توجه
نشانه های رفتار دروغگویی دانش آموز در مدرسه:
۱- در مورد همه ی موضوع ها و حتی کوچکترین  جزییات ،اغراق می نماید.
۲- درباره آنچه  انجام داده و انجام نداده،دروغ می گوید.
۳- تلاش می کند از راه دروغ گفتن  درباره ی خود و سایرین ، تصویر خود را در نظر دیگران بهبود بخشد.
۴- احتمالاً فرد تنهایی است.
۵- انتقاد سایرین  را نسبت به خود نمی پذیرد و تلاش می کند  تا از راه سر هم نمودن داستانهایی معایب  خود را پوشش دهد.
۶- تلاش می کند  که حمایت سایرین اعم از والدین ، همکلاسان ،معلمان ،مشاوران  و مدیران را نسبت به دروغ های خود جلب نماید.
آثار و پیامدهای  دروغگویی:
۱- یک جو منفی در کلاس ایجاد می شود بطوری که معلم و دانش آموزان باید مراقب رفتارهای دانش آموز دروغگو باشند.
۲- این دانش آموز از سوی معلم  و همکلاسان خود طرد می شود.
۳- معلم و همکلاسان دانش آموز در مقابل او حالت تدافعی به خود می گیرد.
۴-  ممکن است معلم به این نتیجه برسد که وضعیت نا امید کننده بوده و این دانش آموز تغییر ناپذیر است.
۵- هیچ کس یک دروغگو را دوست ندارد و این امر مسأله را تشدید می کند و باعث رنجش و افسردگی دانش آموز دروغگو می شود.
اینگونه با کودک  یا نوجوانی که دروغ می گوید رفتار کنیم:
۱- کسی که همواره  دروغ می گوید،در جستجوی فرصتی برای موفقیت است و یک فرد آگاه می تواند به او در رسیدن به این اهداف از راه مثبت کمک نمایند.
۲- دروغگویی را نادیده نگیرید. تجربه نشان داده که اگر به آن توجه نشود دروغ های بزرگتری خواهد گفت.
۳- سعی کنید که به دلیل اصلی پی ببرید این دانش آموز معمولاً از عزت نفس پایین برخوردار است. دلایل مختلفی در مورد دروغگویی ذکر شد. همه ی عوامل که باعث دروغگویی می شود بعنوان ابزار برای صیانت از خود می باشد.
۴- به کودک اعتماد به نفس بدهید،”تو مجبور نیستی واقعه را شرح دهی من می دانم تو راست میگویی.”
۵- نوعی خود کنترلی را جهت افزایش آگاهی از رفتار به کار ببرد و آنان را تقویت کنید.
۶- بجای توجه به دروغ های کوچک به رفتارهای مثبت کودک توجه کنید.او بتدریج دروغگویی را قطع خواهد کرد.
۷- می توانید از تکنیک “منصرف نمودن” استفاده کنید. بدین صورت در هنگامی که احساس می کنید دانش آموز یا کودک شروع به دروغگویی کرده است به نوعی مسیر بحث را عوض نمایید.برای مثال با قطع کردن حرف او بگویید”ممکنه این کتاب را برایم بیاورید.”
۸- بجای طرد نمودن این چنین افرادی با وی ارتباط مناسب برقرار نمایید.
۹- قبول کنید که دروغ به مثابه “گریه کردن ” برای درخواست کمک است.
۱۰- اگر پی ببرید که علت دروغگویی خانواده است ،به مشاوره با والدین بپردازید. در چنین شرایطی به اصلاح خانواده توجه کنید و در نیت و اخلاق و رفتارشان  تغییر اساسی  ایجاد نمایید.
۱۱- آموزش های اخلاقی و دینی: این آموزش ها، به ویژه همزمان با شروع  دوره دبستانی می تواند در جلوگیری از دروغگویی مؤثر باشد. کودکان دبستانی و آمادگی پذیرش قواعد  و دستورهای اجتماعی  و اخلاقی را دارند و آنها را دررفتارها و ارزیابی های خود از وقایع محیط اطراف،بعنوان ملاک و معیار مورد استفاده قرار می دهند.

اشتباههای متداول در رویارویی با دانش آموزان یا کودکان دروغگو:
۱- این دانش آموزان را دروغگو خطاب کنید.
۲- او را نادیده بگیریم.
۳- بخاطر یک صفت –دروغگویی- این دانش آموز را به کلی تحریم نمایید و او را در حاشیه و انزوا قرار دهید.
۴- وقتی  او حقایقی را بازگو می کند،بلافاصله وی را مورد انتقاد قرار دهید.
۵- بخاطر ترس از اینکه نخواهید به کودک یا دانش آموزکمک کنیم از کمک کردن به او دریغ نماییم.
۶- کوتاهی در برقراری ارتباط با والدین او، مدیران مدرسه، مشاوران به منظور کمک به این دانش آموز.
۷- تصور نماییم که هر آنچه این دانش آموز می گوید دروغ است.
۸- تنبیه ها و تهدیدهایی را برای تکرار دروغگویی در آینده در نظر بگیریم.

 

 

 

منبع: نسل آگاه

سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۷
کد خبر : 79061
بازدیدها: 2,213

پاسخی بگذارید »