پنجشنبه ۰۳ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

اختصاصي دانش روز:

نحوه رفتار با دانش آموزان بیش فعال

danesheroz1 آذر ۱۱, ۱۳۹۲ ۰
نحوه رفتار با دانش آموزان بیش فعال

دانش روز: بیش فعالی اختلالی است که در آن پر تحرکی، بی توجهی و رفتارهای نا گهانی در کودکان مبتلا، بیش تر و شدید تر از کودکان دیگر است

 به گزارش دانش روز، ۳ تا ۵  درصد کودکان به این اختلال دچارند و در پسرها شایع تر است. علائم این بیماری قبل از ۷سالگی مشاهده می شود ، ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدیتر است. 

بیش فعالی، بیماری ،عقب ماندگی ذهنی و یا مشکل روانی نیست.  این کودکان بدلایلی بیشتر از سایرین فعالیت می کنند. بسیار سریع الانتقال بوده و گیرایی بالایی دارند . اکثرا بهره هوشی بالایی نیز دارند اما نیازمند نظم بخشیدن به این توانایی  هستند.

علت:

عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند .به نظر می رسد علت آن عمدتاً  نقص در تکامل سیستم اعصاب باشد .به عبارت دیگر ، کودکان مبتلا ،احتمالاًدر قسمت هایی از مغز که مسئول توجه ، تمرکز و تنظیم فعالیت های حرکتی اند ، دچار نقص جزئی می باشند . توارث و ژنتیک در این اختلال نقش دارند . همچنین در بعضی موارد ، در جریان حاملگی یا زایمان یا پس از ان ، صدمات جزئی به ساختمان مغز وارد می شود که می تواند باعث بروزاین مشکل گردد .

 علائم:

*خوابیدن وغذا خوردن آنها منظم نیست .

*به نظر میرسد که در همه چیز دخالت می کنند

*به مراقبت دائمی نیاز دارند .

*از نظر هیجانی،ثبات ندارند

* رفتارشان غیر قابل پیش بینی است .

*به سرعت از کوره در می روند

 *در فعالیت های خطرناک شرکت می کنند و احتمال صدمه دیدن آنها زیاد است .

*قبل از فکر کردن عمل می کنند . پیش از پایان یافتن سوال ، جواب می دهند .

* اشیا را پرتاب می کنند و ناخواسته به دیگران صدمه می زنند .

 *پر تحرک وپر فعالیتند . نمی توانند آرام بنشینند و بی قرارند. 

عوارض:

رفتار کودکان بیش فعال بر عملکرد آنها در خانواده ، مدرسه و اجتماع تاثیر سو می گذارد و باعث واکنش های منفی اطرافیان ،خانواده ، کارکنان مدرسه وهمسالان می شود .و باعث کاهش اعتماد به نفس و احساس بی کفایتی در این کودکان می گردد .ممکن است آنها از مدرسه و اجتماع متنفر شوند .کودکان بیش فعال ممکن است به صورت ثانویه دچار اختلالات ارتباطی ، مشکلات تحصیلی ، اضطراب ، افسردگی و بزهکاری شوند.

نحوه رفتار با دانش آموزان بیش فعال :

* آنها را در نزدیک ترین فاصله نسبت به خود بنشانید.

* نگذارید دانش آموزان بیش فعال در کنار یا نزدیک هم بنشینند.

 * هر عامل کوچکی، باعث حواس پرتی آنها است. محرکهای محیطی را کنترل کنید.

* در هنگام تدریس،کمترین فاصله با او را داشته باشید.  تا بهتر به درس گوش کند.

 * با توجه به اینکه کودکان بیش فعال دارای حس مدیریت و رهبری گروه را دارند لذا پیش از آغاز درس جدید، بهتر است از آنها بخواهید تا درس جلسه قبل را توضیح دهد. 

 * پس از پایان درس جدید، ازآنها ونیز از سایر دانش آموزان بخواهید آنچه را که متوجه شده اند توضیح بدهد،  

 *  به آنها توجه کنید زیرا علاقه شدیدی به جلب توجه دارند.

 * درهنگام تدریس، لحن کلام،  ویا وضعیت ایستادن و… خود را تغییر دهید. این تغییر وضعیت موجب جلب توجه آنها می شود.

 * برای جذاب کردن مطالب درسی،از وسایل کمک آموزشی متنوع  استفاده کنید.  تا دانش آموزان بیش فعال علاقمند شوند.

 * در اطراف دانش آموزان فعال حرکت کنید و سعی کنید وبه آنها تذکر دهید.

 *در کلاس درس جذابیت ایجاد کنید و سعی کنید که نحوه تدریستان یکنواخت نباشد

 *هنگام نوشتن مطالب روی تخته، ماژیک و یا گچ رنگی استفاده کنید تا نظر آنها جلب شود

 *تکلیف منزل بدهید تا این دانش آموزان در منزل نیز سرگرم شوند.

* دانش آموز بیش فعال را تشویق کرده و به او امید بدهید و از تنبیه جداً بپرهیزید.

 * از آنها در حضور دیگران انتقاد نکنید زیرا عصبی و نا آرام تر میشوند.

 *  اعتماد به نفس آنها را افزایش داده و به  شخصیت آنها احترام بگذارید.

 *  با آنها  ملایم، مهربان، صبور ومنطقی باشید.

 *  جهت اصلاح رفتار دانش آموز،  با والدین آنها در ارتباط  باشید.

 * بر رفتار آنها نظارت دقیق داشته باشید اما وسواس به خرج ندهید.

 * جهت درمان و یا اصلاح رفتار آنان ،از روانپزشکان ،روانشناسان و مشاورین  کمک بگیرید.

 * نکات مثبت رفتار او را بزرگ  و مهم جلوه دهید.  

خزایی آموزگار پایه دوم

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
کد خبر : 77343
بازدیدها: 1,001

پاسخی بگذارید »