یکشنبه ۰۶ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

منابع غنی ویتامین آفتاب را بشناسید

danesheroz1 مهر ۱۹, ۱۳۹۲ ۰
منابع غنی ویتامین آفتاب را بشناسید

دانش روز: منابع ویتامین D که به ویتامین افتاب معروف است شامل روغن کبد ماهی ،ماهی های چرب مثل ماهی آزاد ، کپور ، قزل آلا و ساردین است

به گزارش دانش روز، دکتر زهرا عبداللهی متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت:ویتامین D نامی است کلی که به یک گروه از ترکیبات محلول در چربی که برای حفظ تعادل مواد معدنی در بدن ضروری هستند اطلاق می شود . این ویتامین بعنوان ویتامین ضد راشی تیسم نیز مشهور است. اشکال عمده آن عبارتند: از ویتامین D۲ یا ارگوکلسیفرول با
منشا گیاهی و ویتامین D۳ یا کولی کلسیقرول با منشا حیوانی. کولی کلسیفرول در پوست بوسیله فعالیت اشعه ماورای بنفش بر روی ترکیبی بنام ۷- دی هیدروکلسترول که یک مشتق کلسترول است و بصورت گسترده در چربی حیوانی توزیع شده است ساخته می شود. عوامل بیشماری مانند منطقه جغرافیایی ، فصل وآلودگی هوا ، زمان قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب ، سن و میزان پیگمانهای پوستی ساخت ویتامین D را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان این که غنی ترین منابع غذایی ویتامین D ، روغن کبد ماهی ، ماهی های چرب مثل ماهی آزاد ، کپور ، قزل آلا و ساردین هستند افزود: زرده تخم مرغ ، گوشت ، شیر وکره نیز حاوی مقادیر کمی ویتامین D می باشند. منابع غذایی گیاهی منابع فقیر این ویتامین بشمار می روند. میوه ها ومغزها نیز فاقد این ویتامین هستند. شیر غنی شده با ویتامین D می تواند بخشی از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند. در عین حال ، بخشی از ویتامین D موجود در شیر غنی شده اگر در معرض نور آفتاب قرار گیرد ، از دست می رود. مقدار ویتامین D موجود در شیر مادر برای تامین نیاز شیرخوار کافی نیست .

به همین دلیل ، دادن قطره A+D به میزان ۲۵ قطره در روز از روز پانزدهم پس از تولد تا حد اقل یکسالگی توصیه شده است.

عبدالهی با تاکید بر این که جذب ویتامین D موجود در غذا با کمک نمکهای صفراوی در قسمت بالایی روده کوچک انجام می شود خاطر نشان کرد: حدود نیمی از ویتامین هضم شده جذب می شود. ویتامین D برای هموستاز مواد معدنی ضروری است . بطور کلاسیک ، نیاز به ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفر در روده کوچک ، نقل وانتقال آنها از استخوانها وباز جذبشان در کلیه
ها شناخته شده است و براساس این سه وظیفه ، ویتامین D نقش مهمی در تامین فعالیت مناسب ماهیچه ها ، اعصاب ، انعقاد خون ، رشد سلولها و رشد واستحکام استخوان ها دارد. هم چنین مطرح شده است که ویتامین D برای ترشح انسولین و پرولاکتین ، واکنش های ایمنی ، ساخته شده رنگدانه های پوستی اهمیت دارد.

 

 

 

منبع:  باشگاه خبرنگاران

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
کد خبر : 66350
بازدیدها: 286

پاسخی بگذارید »