دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

مدارس کشور رتبه‌بندی می‌شوند/نحوه رتبه‌بندی و شاخص‌های مهم در ارزیابی مدارس

28 danesheroz اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۲ ۰
مدارس کشور رتبه‌بندی می‌شوند/نحوه رتبه‌بندی و شاخص‌های مهم در ارزیابی مدارس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه بندی مدارس، به رقابت بین مدارس منجر خواهد شد، گفت: همزمان با سازماندهی ساختار آموزشی، باید رتبه بندی مدارس نیز انجام شود تا مدارس سروسامان پیدا کنند

ابراهیم سحرخیز  با اشاره به موضوع رتبه بندی مدارس، اظهارکرد: موضوع رتبه بندی مدارس، از جمله مواردی است که به صورت ویژه در سند تحول بنیادین به آن پرداخته شده است.

رتبه‌بندی مدارس به رقابت منجر می‌شود

وی با بیان اینکه سند رتبه بندی مدارس، فعلاً تهیه و تولید نشده است، افزود: رتبه بندی مدارس، باعث ایجاد رقابت و مسابقه ای در بین مدارس می شود، در واقع این مسابقه بین مدارس، بر مبنای شاخص هایی خواهد بود که توسط شورای عالی آموزش و پرورش مطرح خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هدف از رتبه بندی مدارس این است که با ایجاد یک فضای رقابتی، مدارس از حرکت و پویایی بیشتری برخوردار شوند و حرکتی رو به جلو داشته باشند.

رتبه‌بندی مدارس بر اساس شاخص‌های آموزشی، تربیتی و ساختمان مدرسه

سحرخیز با اشاره به شاخص های ارزیابی مدارس، خاطرنشان کرد: طبیعتاً شاخص های آموزشی، تربیتی و همچنین شاخص های مربوط به فیزیک ساختمان و امکانات و تجهیزات مدرسه در رتبه بندی مدارس لحاظ خواهند شد.

وی تصریح کرد: موفقیت های دانش آموزان مدارس در المپیادها، جشنواره ها، کنکور، مسائل تربیتی و همچنین توفیقاتی که دانش آموزان به لحاظ رفتاری و اخلاقی کسب کردند، در رتبه بندی مدارس موثر خواهد بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: هر مدرسه ای که بیشترین امتیازات را کسب کند، با رتبه ممتاز به عنوان مدرسه برتر شناخته و معرفی خواهد شد.

رتبه بندی، مدیران و عوامل اجرایی مدارس را به تکاپو می‌اندازد

سحرخیز افزود: با انجام رتبه بندی مدارس و قرار دادن اطلاعات مربوط در اختیار خانواده ها و دانش آموزان، رقابت جدی بین مدارس ایجاد می شود و به این ترتیب مدیر و عوامل اجرایی مدرسه یک تعلق خاطر به مدرسه پیدا می کنند و باعث می شود که مسئولان مدرسه در جهت اعتلا و ارتقای مدرسه خود تلاش بیشتری داشته باشند.

تعریف سازوکارهای لازم در تهیه سند رتبه‌بندی مدارس/ حداقل‌ها و حداکثرها لحاظ خواهد شد

وی در پاسخ به این سوال که با انجام رتبه بندی مدارس، آیا با موضوع تراکم بیش از معمول دانش آموزان در برخی مدارس عالی رتبه مواجه خواهیم شد یا خیر؟ اظهار کرد: باید فضای رقابتی ایجاد شود، تا فضای رقابتی بین مدارس پیش نیاید، مدارس به همین شکل فعلی ادامه کار خواهند داد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در هر عرصه و زمینه ای، اگر موضوع رقابت در میان نباشد، مرگ و رکود را به همراه خواهد داشت.

سحرخیز خاطرنشان کرد: تراکم دانش آموزان در مدارس، یک حد استاندارد دارد، دلیل نمی شود چون مدرسه ای از رتبه بالایی برخوردار است، بیشتر از حد استاندارد دانش آموز پذیرش کند، بالاخره تعاریف حداقل و حداکثری باید در تولید سند رتبه بندی مدارس لحاظ شود که خواهد شد تا چنین مشکلاتی پیش نیاید.

وی در ادامه با بیان مثالی عنوان کرد: مردم برای خرید به دنبال فروشگاهی می روند که محصولات با کیفیت تری داشته باشند، درست است که موضوع ارزانی جنس مطرح است، اما کیفیت مهم تر است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: والدین دانش آموزان نیز در انتخاب محل تحصیل فرزندشان به دنبال مدرسه ای هستند که از هر لحاظ از کیفیت بهتری برخوردار باشد و این حق آنهاست.

سحرخیز افزود: با رتبه بندی مدارس، ممکن است برخی از مدارس غیر دولتی، بازار کارشان کساد شود که طبیعی است، بالاخره مردم به دنبال مدارس با رتبه های خوب هستند. همین موضوع رتبه بندی مدارس، باعث می شود تا مردم به صورت جدی تری مطالبات خود را دنبال کنند، این موضوع باعث می شود تا مدیری که مدرسه اش رتبه بالایی ندارد، به تکاپو بیفتد و به فکر چاره ای باشد تا دلیل را پیدا کند و رتبه مدرسه اش را ارتقا دهد.

رقابتی کردن مدارس، به معنای حذف برخی از مدارس نیست

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به صورت ویژه ای این موضوع را دنبال خواهد کرد، گفت: رقابتی کردن مدارس، به معنای حذف برخی از مدارس نیست، مدارسی که در رتبه های پایین تر قرار دارند، باید سعی کنند در زمان و مهلت تعیین شده، به شاخص های مدنظر برسند و رتبه مدرسه شان را ارتقا دهند.

سحرخیز تصریح کرد: مدیر و عوامل اجرایی مدارس دارای رتبه پایین درصورتیکه به شاخص های تعریف شده، دست یابند، مورد تشویق قرار می گیرند، در غیراین صورت شبهه تنبیهاتی برای آنها درنظر گرفته می شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: تاکنون تجربه رتبه بندی مدارس را در حوزه های غیر دولتی شاهد بودیم که براساس کارآمدی و عملکردشان درجه بندی می شدند، اما آنچنان که باید نظارت وجود نداشت.

رتبه‌بندی مدارس در اولویت دستور کار وزارت آموزش و پرورش است

سحرخیز با بیان اینکه امیدوار هستیم با رتبه بندی تمامی مدارس، این نظارت ها نیز جدی تر شود، گفت: در حال حاضر تولید سند رتبه بندی مدارس، به عنوان مهمترین بحث در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است، به نظرم رتبه بندی مدارس در اولویت باید جلوتر از بقیه کارها باشد.

وی در پایان تصریح کرد: همزمان با سازماندهی ساختار آموزشی، باید رتبه بندی مدارس نیز انجام شود تا مدارس سروسامان پیدا کنند، ساماندهی نیروی انسانی، منابع و ارتقای کیفیت آموزشی، مواردی هستند که رتبه بندی مدارس در آنها تاثیرگذار است.

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر : 17503
بازدیدها: 132

پاسخی بگذارید »