سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

ماشین نخریدن مردم نتیجه داد

28 danesheroz اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۲ ۰

خودروسازهای بزرگ کشور که چند ماهی است به بهانه‌ افزایش قیمت ارز و برخی مشکلات دیگر قیمت‌ خودروهای تولیدی خود را بیش از اندازه افزایش داده‌اند؛ حالا با مقاومت مردم در برابر خرید خودرو با مشکلی اساسی در مسیر فروش خودروهای خود روبرو شده‌اند؛ مشکلی که آنها را مجبور کرده است به کاهش قیمت خودرو تن دهند؛ کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اگر روند ماشین نخریدن مشتریان ایرانی به همین شکل ادامه داشته باشد؛ خودروسازها مجبور به کاهش دوباره قیمت خودرو خواهند بود

باور اینکه یک دفعه قیمت پراید به ۲۰ میلیون تومان برسد یا اینکه پژو ۲۰۶ تا ۵۰ میلیون تومان در بازار قمیت  بخورد برای همه مردم سخت بود؛ اما این اتفاق انگار از سوی عده ای برنامه ریزی شده بود تا کام ایرانی ها را در آستانه نوروز ۹۲ تلخ و جیب عده ای را پر پول کند؛ هر چند این اتفاق شوک بزرگی به بازار وارد کرده و آرامش روانی مردم را بر هم زده بود؛ اما مقاومت بازار در برابر این قیمت ها یا به زبان ساده تر ماشین نخریدن مردم باعث شد که خودروسازان و دلالان بازار خودرو بعد از مدتی از این اتفاق پشیمان شوند و به کاهش قیمت خودرو تن دهند.

بخاطر مقاومت مردم مجبوریم قیمت ماشین را کاهش دهیم

یکی از مقامات ارشد شرکت ایران خودرو در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین با تأیید خبر کاهش شدید تولید خودرو در این شرکت؛ استقبال نکردن مشتریان ایرانی از محصولات این شرکت را یکی از دلایل اصلی وضعیت نامطلوب مالی شرکت ایران خودرو اعلام کرد و گفت: بسیاری از مدیران شرکت ما فکر نمی کردند که با افزایش قیمت خودرو مردم اینقدر در برابر خرید محصولان ایران خودرو مقاومت از خود نشان دهند؛ چون از طرفی این اتفاق در آستانه عید افتاده بود و از طرفی دیگر بازار انحصاری خودرو در دست ما و شرکت سایپا بود، اما مقاومت مردم در برابر خودرو هر دو شرکت خودروسازی را با مشکلات مالی درگیر کرده است.
این مقام مسئول که تأکید داشت نامی از او برده نشود؛ تصریح کرد: بازار دست مشتری است و انحصار هم تا یک جایی جواب می دهد از همین رو همین الان اگر مردم تا چند ماه دیگر به روند ماشین نخریدن از شرکت های ایرانی ادامه دهند بدون تردید باز هم قیمت خودرو کاهش خواهد یافت تا جایی که بازار به تعادل برسد و مردم قدرت خرید اتومبیل ایرانی را داشته باشند.

کاهش شدید فروش خودرو بخاطر گرانی بیش از حد

«م. ا» از مسئولان عالی بخش بازاریابی و فروش شرکت سایپا نیز تأکید می کند: میزان افزایش قیمت خودروهای ایرانی بیش از حد باور و توان مردم بود و برای همین هم مردم در برابر پراید ۲۰ میلیونی مقاومت کردند و همچنان مقاومت می کنند؛ اگر این روند تداوم داشته باشد شرکت با کمبود درآمد شدیدی روبرو می شود و مجبور خواهد بود برای جبران کسری درآمدی خود قیمت خودرو را کاهش دهد.
وی همچنین با بیان این نکته که صنعت خودرو یکی از پویاترین صنایع ایران است، می افزاید: چند صد هزار نفر از طریق صنعت خودرو در ایران ارتزاق می کنند؛ همین موضوع هم باعث شده تا سیاست گذارها با احتیاط بیشتری در باره آزادی واردات خودروی خارجی و کاهش تعرفه واردات صحبت کنند که این به معنای ایجاد انحصار برای شرکت های ایرانی است؛ البته این انحصار لزوما برای کشور بد نیست و اگر خودروسازها آن را درست مدیریت کنند؛ می تواند برای کشور مفید هم باشد.
این مدیر شاغل در شرکت سایپا در پاسخ به اینکه اگر مردم به ماشین نخریدن ادامه دهند؛ آیا شرکت قیمت تولیداتش را کاهش خواهد داد، گفت: اینکه شرکت رسما اعلام کند قیمت خودرو را کاهش می دهم بعید است، اما خب در عوض آن شرایط فروش متنوعی را پیش بینی می کند که خرید خودرو را برای مردم آسان تر کند؛ مثل فروش اقساطی و … البته یک حالت دیگری هم وجود دارد و آن این است که شرکت مشورت برخی مدیران را مبنی بر کاهش تولید و بالا نگه داشتن قیمت قبول کند که این موضوع از نظر بنده کار نادرستی است و شرکت را در بلند مدت با زیان غیر قابل جبران روبرو می کند.

۲۰ درصد پارسال هم فروش نداریم

محمد منافی مدیر نمایشگاه خودرو گلپا با تأیید کاهش شدید فروش خودرو در بازار می گوید: فروش امسال اما یک پنجم سال گذشته نیز نبوده است و این به معنای قهر کردن مردم با بازار خودرو است؛ چرا که آنها تلاش می کنند نیاز خود به خودروی شخصی را از راه های دیگری تأمین کنند و زیر بار هزینه غیر قابل باور خرید خودروی شخصی نروند.
او با بیان اینکه قهر مشتری ایرانی از بازار به هیچ عنوان نمی تواند به نفع خودروسازان داخلی باشد؛ می گوید: شرکت های خودروسازی ایرانی خوشبخت ترین شرکت های دنیا بودند که بخاطر انحصار بازار واردات خودرو همه محصولاتشان قبل از اینکه مواد اولیه خودرو تأمین شده باشد و اصلا تولیدش شروع شده باشد؛ به فروش می رفت، اما حالا دیگر اینطور نیست.
منافی تأکید می کند: من و بنگاه دارهایی مثل من از مشتری های اصلی و دائمی ایران خودرو و سایپا محسوب می شویم و وقتی من سال پیش ۱۰۰ دستگاه خودرو از این دو شرکت خریده بودم و حالا فقط ۱۰ دستگاه خریده ام یعنی اینکه این شرکت ها الان ۱۰ درصد سال گذشته فروش و درآمد دارند که اصلی ترین این اتفاق به نظر من برخورد نامناسب و طلبکارانه خودروسازها با مردم در زمان افزایش قیمت خودروست.

هر چیزی را مردم نخرند، بازارش محکوم به شکستن قیمت هاست

«ولی الله درویشی» که خود را دلال خودرو با سابقه ای ۱۵ ساله معرفی می کند، در تحلیل وضعیت امروز بازار خودرو می گوید: بازار خودرو کساد است چون مردم هم به لحاظ فکری از آن زده شده اند و با آن قهر کرده اند و هم به لحاظ توانایی مالی، توان و قدرت کافی برای خرید ندارند؛ این یعنی اینکه بازار دیر یا زود باید خودش را با شرایطی که مردم می خواهند تطبیق دهد.
وی همچنین می گوید: به نظر من خودروسازها باید به جای دو برابر کردن قیمت خودرو به بهانه افزایش قیمت ارز، جلوی مخارج اضافه خود را می گرفتند و از حاشیه سود خود کم می کردند تا با قهر مردم روبرو نشوند؛ چون یک روز ماشین نخریدن مردم هم یک روز است و مهم چه برسد به اینکه الان چندین ماه است مردم به سمت خرید ماشین نمی روند.
درویشی با تأکید بر اینکه مردم تعیین گر نهایی قیمت خودرو هستند؛ افزود: ماشین نخریدن مردم می تواند مدیران خودروسازی کشور را مجبور به استفاده از شیوه های جدید مدیریت بازار کند تا آنها شیوه همیشگی استفاده از بازار انحصاری را کنار بگذارند و بفهمند که باید به مردم در برابر پولی که می دهند امتیاز داد.

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۸
کد خبر : 17684
بازدیدها: 201

پاسخی بگذارید »