شنبه ۰۵ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

لباس شخصی‌ ها با قدرت سیاسی روابط پنهان دارند

danesheroz1 مرداد ۱۲, ۱۳۹۲ ۰
لباس شخصی‌ ها با قدرت سیاسی روابط پنهان دارند

دانش روز: محمد غرضی از تایید صلاحیت خود مبنی براینکه از نظر نظام حکومتی مانعی برای وی وجود ندارد ابرازخرسندی می‌کند و معتقد است که باید در قانون اساسی واژه وکیل جمهور جایگزین رییس جمهور شود و همچنین حواشی ایجاد شده نسبت به خود را ناشی از فعال بودنش در عرصه اجتماعی سیاسی می‌داند

به گزارش دانش روز، “سید محمد غرضی” از جمله سیاست‌مدارانی است که چندان میانه‌ای با سیاست ندارد و معتقد است که با این مقوله  به هیچ جا نمی‌رسیم و خود را در حیطه فعالان اجتماعی می‌پندارد که شصت سال در این مسیر  قرار و خواب نداشته است.
با محمد غرضی در طبقه پنجم شرکت مهندسی مشانیر که وی ریاست هیات مدیره‌اش را بر عهده دارد، گفتگویی صمیمانه از جنس سیاست داشته‌ایم که وی با صبوری و مهربانی، پاسخگوی سوالاتی در زمینه انتخابات، نقطه نظراتش پیرامون مسایل روز، و  توضیحاتی در مورد  نصب بلنگو در نوفل‌لوشاتو، تشریح نگرانی‌اش برای رسانه‌ها و…بوده است.
متن این گفتگو  به شرح زیر است:
توانستم به مردم بگویم مسائل منفی تمام اضلاع جامعه نیست

 انگیزه شما برای کاندیداتوری در انتخابات چه بود ؟

غرضی: از زمان کودکی همیشه در  کارهای سیاسی و اجتماعی فعال بوده‌ام  و نزدیک به شصت‌ سال است که  به اصطلاح مجموعه اتفاقات اجتماعی را  دنبال و در آن شرکت می‌کنم و این تصور که  مدتی فعالیتم را رها کردم از این ناشی می‌شود که  افراد فکر می‌کنند صرفا در پست و مقام  قرار گرفتن فعالیت اجتماعی محسوب می‌شود؛ در حالی‌که این برداشت نقطه مقابل تعریفی است که  از فعالیت اجتماعی دارم، چرا که معتقدم فعال اجتماعی هیچ گاه از پای  نمی‌نشیند و به قول حافظ:
” قرارها زحافظ طمع مدار ای دوست      قرار چیست، صبوری کدام و خواب کجاست”
در سال پایانی دولت دهم احساس کردم بسیاری از قضایای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی به صورت منفی جلوه‌گر شده است و سیر نزولی دارد و دغدغه‌ام این بود گام مثبتی برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنم بردارم ومعتقدم به حمدالله این کار در طول فعالیت انتخاباتی به صورت مطلوبی انجام شد؛ یعنی توانستم به مردم بگویم مسائل منفی تمام اضلاع جامعه نیست.

با توجه به اینکه شما مورد انتخاب مردم واقع نشدید فکر می‌کنید چند درصد از هدفی را که مد نظر داشتید اجرا شده است ؟

غرضی: مسائلی را که در زمان انتخابات مطرح کردم معارضی در جامعه  نداشت یعنی به شکل اعراضی و انتقادی به جامعه وارد نشدم و هیچ مخالفتی از ناحیه شعارهایی که دادم مطرح نشد و کسی انتقادی مبنی براینکه مباحثی که مطرح شد قابل اجرا نیست عنوان نکرد؛ بنابراین به نظرم توانستم روابط روانی جامعه و افکار خود را طوری سامان دهم که بتواند این حرف‌ها در سطح جامعه گسترش وسیعی یابد؛لذا به خوبی توانستم در عرض مدت زمان کوتاه مدت چندین مطلب مهم اجتماعی را با مردم در میان بگذارم.
 بعد از اینکه تلفنی خبر تایید صلاحیت را به  شما اطلاع دادند چه واکنشی داشتید ؟
غرضی: طی تماس تلفنی که با من گرفته شد،اطلاع دادند که با رای بالایی تایید صلاحیت شدی،گفتم ای کاش مرحوم “آیت‌الله رضوانی” هم در قید حیات بودند که من یک رای دیگری هم اخذ می‌کردم چرا که اکثر این بزرگان به مناسبت سال‌های قبل از انقلاب و بعد از آن  با من آشنایی‌ داشتند و خوشحالم از این که از نظر نظام اداری حکومتی برایم مانعی نیست. 
 واکنش خانواده‌تان نسبت به خبر تایید صلاحیت شما چگونه بود؟
غرضی: آن‌ها چون نمی‌دانستند من می‌خواهم کاندید انتخابات شوم تا وقت تایید صلاحیت چندان همراه نبودند اما بعد از تایید صلاحیت همراه شدند.
آیا ابراز خوشحالی کردند؟ 
غرضی: خوشحالی همراه با نگرانی‌ بود اما در طی مسیر نگرانی‌ها برطرف شد لذا هر کسی شرایط را با موقعیت‌های خود می‌سنجد و در خانواده ما نیز تفاوت‌ها که طبیعی هم است وجود دارد.
 دلیل  شما برای اینکه ثبت نام خود را در انتخابات  به خانواده اطلاع ندادید چه بود؟
غرضی: با هیچ کس مشورت نکردم؛ صلاح نبود که این مسئله را مطرح کنم چرا که به ما گفته بودند قبل از تایید صلاحیت تبلیغ نکنید و خود نیز تبلیغ قبل از تایید صلاحیت را مفید نمی‌دانستم.
رئیس‌جمهور وکیل مردم است رئیس مردم نیست، وکیل را می‌شود خلع کرد

 در زمان انتخابات طی سفری که به کاشان داشتید به مردمی که به شما مراجعه کردند توصیه کردید “چک سفید امضا دست کسی ندهید” منظورتان چه بود؟

غرضی: رئیس‌جمهور وکیل مردم است رئیس مردم نیست و به لحاظ فقهی و تعبیر اداری مردم براساس قانون به یک فرد وکالت می‌دهند که کارها را انجام دهد؛ معتقدم  جای دارد که در قانون اساسی کلمه رئیس‌جمهور اصلاح شود،؛ چرا که رئیس جمهور وکیل عامه مردم است و وکیل نمی‌تواند چک سفید امضا در دست بگیرد و هر کاری که دلش خواست انجام دهد.
 وکیل را می‌شود خلع کرد؛ یعنی اگر مردم مرا به عنوان  وکیل اداره کشور برگزینند  و نتوانستم، نخواستم ویا توان اداره نداشتم می‌توانند خلع‌ام کنند و این حرفی فقهی، حقوقی و اجتماعی است و رئیس‌جمهور نمی‌تواند بگوید چون نمی‌دانستم چنین تصمیم اشتباهی گرفتم. لذا در این صورت خود را نفی کرده و دقیقا این همان جایی است که می‌گویم چک سفید امضا نباید تقدیم کرد. 
مردم چگونه می‌توانند پس از سپردن مسئولیت به یک نفر مطالبات خود را پیگیری کنند؟
غرضی:مردم  برای برگزیدن فردی برای مسئولیت  بر طبق گفته امام (ره) بایستی آن را بشناسند و با تطبیق موازینی که کاندیدای مورد نظر می‌پذیرد به او رای دهند اگر بدون شرط رای به کسی داده شود حقی برای مردم نمی‌ماند لذا مردم باید به صورت مشروط رای داده و کاندیدا نیز باید شروطش را با مردم تدوین کند..
یعنی وقتی که شما مدعی ایجاد دولت ضد تورم هستید در زمان محقق نشدن این ادعا مردم می‌توانند نسبت به شما مدعی شده و شما را خلع  کرده و مطالبه خود را وصول کنند؟
غرضی: بله مردم می‌توانند نسبت به اجرا نشدن ادعای من مطالبه داشته باشند و مرا خلع کنند تفاوت بین جمهوریت و دمکراسی در این است که جمهوریت برای اینگونه مسائل اهمیت قائل است،اما در دمکراسی اگر فردی بر طبق رای اکثریت مردم کاری را انجام بدهد کسی دیگر نمی‌تواند مخالف آن حرف بزند اما در اسلام چنین چیزی نیست و اگر کسی ۹۰ درصد آرا را هم با خود داشته باشد اگر خلاف قوانین گام بردارد حقوق عامه برگردنش است. 
 
درجامعه اسلامی و جمهوریت تضاد منافع وجود ندارد
 
شما در زمان انتخابات معتقد بودید کاندیداها مانند کبوترانی هستند که همسو با یکدیگر حرکت می‌کنند آیا هم چنان معتقدید که کاندیداها می توانند کبوتروارانه برای رفع مشکلات حرکت کنند؟
غرضی: قدرت سیاسی باید توان تجمیع توان‌های اجتماعی را داشته باشد و وظیفه قدرت سیاسی است که در این راستا از همه استعدادها استفاده کند اگر نتوانست مثل نافله ‌ای است که ثوابش به آن نمی‌رسد و در این میان شکل اجتماعی قدرت سیاسی متزلزل می‌شود.
یعنی به کارگیری افرادی که برنامه ارائه کردند می‌تواند برای رفع مشکلات راهگشا باشد؟
غرضی: اگر منظور به کارگیری فیزیکی است، خیر. باید گفت کارکرد فیزیکی بخشی است که به چشم مردم می‌آید و مردم در جریان آن هستند اما همه امور نیست، قدرت سیاسی امروزه در به کار گیری توان نرم افزاری تعریف ‌می‌شود که به مراتب کار‌آمدتر از سخت‌افزار است.
وقتی بحث  از قدرت سیاسی می‌کنیم منظور این است که توان اجتماعی که در گذشته صرف کارها شده است را به صورت نرم‌افزاری به کار گیریم تا اینکه یک فرد طی چند سال به همان نتایجی برسد که دیگران پیش از آن به آن دست یافته بودند.
۸کاندیدای انتخابات دارای تجربیات، اعتبار و نفوذ در جامعه هستند که عدد ۸ برای من مانند  دسته کبوتر‌هایی است که به صورت گروهی با یکدیگر پرواز می‌کنند و برای رسیدن به مقصود با هم همکاری دارند. درجامعه اسلامی و جمهوریت تضاد منافع وجود ندارد و اگر کسی می‌خواهد از جمهوری اسلامی منفعت ببرد عملش باطل بوده و شرعی نیست.

 با توجه به اینکه گفتمان اعتدال‌گرایی مورد قبول مردم واقع شد مسئولان چه وظایفی را در برابر این مطالبه دارند؟ 

غرضی: اجتماعی‌شناسی ایران کار بسیار سختی است لذا گروه‌های اجتماعی ایران باید در مسئولیت قرار گیرند تا بتوانند در این شرایط حرف خود را بزنند نه اینکه خارج از مسئولیت نظریه‌پردازی کنند. باید در کارها مشارکت داده شوند تا مطابق نرخی که مردم تعیین می‌کنند نظریاتشان تثبیت شود.
وقایع اجتماعی حاصل تفکرات گونان اجتماعی است که بدون اینکه در جامعه در جایگاه مناسب قرار گیرد به صورت فعالیت سیاسی با قدرت سیاسی در می‌افتد ،  وظیفه مسئولان مهیا کردن بستر بروز ایده و نظرات گروها در سطح جامعه است.
در زمانی که وزیر مخابرات بودم تغییر تکنولوژی در صنعت مخابرات به شدت معارض داشت. عده ‌ای می‌گفتند با فیبر نوری، ماکریوویو و دیجیتال موافق نیستیم و تمایل داریم با سیستم گذشته به کار خود بپردازیم که من حداقل ۸۰۰ نفر را  برای آموزش به کشور های صنعتی فرستادم تا آنها تشخیص دادند که با روش گذشته نمی‌شود صنعت مخابرات را اداره کرد. بنابراین جو آرامو توسعه شکل گرفت و نیروهای معارض نیز در خدمت این کار قرار گرفتند لذا باید با معارضین در همه زمینه‌ها برخورد اجتماعی کرد  که به مراتب بهتر از برخورد سیاسی است. 
اگر شما بخواهید به عنوان یک سیاست‌مدار با تجربه پیشنهادی به دولت آینده داشته باشید چه مباحثی را مطرح می‌کنید؟ 
غرضی: تمام فعالیت من به دو شعار توسعه “جمهوریت”و “اسلامیت” ختم می‌شود که در این زمینه  اگر کارگزار موافق این دو مبحث باشد؛ من نیز هستم اما در صورتی که این شعارها را  قبول نداشته باشد از من کاری ساخته نیست و در صورت قبول نداشتن این مسائل معارضه‌ای با کسی ندارم.
 لباس شخصی‌ها با قدرت سیاسی روابط پنهان دارند
 
نظر شما در ارتباط  با طرح مجلس در جهت برخورد با لباس شخصی‌ها و خودسرها چیست؟ 
غرضی:این افراد گروه‌های اجتماعی‌ای هستند که با قدرت سیاسی روابط پنهان دارند؛از این اجتماعات در کشور ما بسیار است.
با این افراد چه باید کرد؟ 
غرضی: قدرت سیاسی باید با این افراد تعامل اجتماعی داشته باشد، وظیفه قدرت سیاسی برخورد نیست بلکه وظیفه‌اش این است که هر گروهی که در جامعه بیاید خود را عرضه کند.مردم خود باید این گروه‌ها را بشناسند و قدرت سیاسی نباید این افراد را در جایی بکار گیرد و در جایی نفی کند بلکه حقیقت این است که چنین افرادی وجود دارند و در صورتی آرام می‌گیرند که یا مورد تأیید مردم قرار گرفته و یا از سوی مردم نفی شوند. 
قدرت سیاسی باید با لباس شخصی‌ها تعامل کند و آنها را شناسایی و مورد تفقد قرار داده و منویات آنها را مکتوب و منظم کند لذا وقتی که این اشخاص پای کار بیایند مجبور می‌شوند حرف‌های خود را بروز دهند اما در غیر این صورت پنهان‌تر می‌شوند، لباس شخصی‌ها و افراد خودسر مانند کسانی اند که در محافل سیاسی می‌نشینند و حاکمیت را نفی می‌کنندکه اینگونه  افراد و گروهها باید بدانند  حاکمیت “اجتماعی است  وگروهی و تفکیکی نیست ” و پنهان کاران محافل گروهی باید متوجه شوند که در مقابل جمعیت ۷۳ درصدی هستند نه در مقابل یک رئیس‌مجلس و دولت و …  ؛در ۱۰۰ سال  گذشته هیچ کس نتوانسته  به یکپارچگی ملت ایران خدشه وارد کندو تأکید می‌کنم برخورد‌های سیاسی امنیتی مفید و جوابگوی نیاز جامعه نیست. 

نظر شما نسبت به عزل و نصب‌های لحظات آخر دولت دهم چیست، اگر شما در سمت رئیس‌جمهور قرار داشتید چه واکنشی نسبت به آن نشان می‌دادید؟ 

غرضی:  اینکه این اعمال در جامعه شائبه این را پیدا کرده که خلاف قوانین و مقررات عزل و نصب‌ها اعمال می‌ شود باعث تأسف است، کسی که این مبحث را رواج داده جریمه‌اش را پرداخت می‌کند.
دولت نهم و دهم هیچ توفیقی نداشته 

ارزیابی شما نسبت به عملکرد دولت نهم و دهم چیست؟  

غرضی: گروهی بودند که مدعی اداره بهتر کشور شدند و به مدت ۸ سال مثل بسیاری از دولت‌ها و گروه‌های کشور که مدعی کشورداری بودند هیچ توفیقی نداشتند. من احزاب و گروه‌ها و دولت‌ها را به خوبی می‌شناسم و در تاریخ صد ساله ایران حتی یک دولت که خوشنام آمده و رفته باشد نداریم دولت نهم و دهم نیز مانند بقیه گام برداشت.
 ارزیابی شما نسبت به  دعوت از مقامات کشور‌های دیگر برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری چیست؟ و فکر می‌کنید چه بازتابی داشته باشد؟ 
غرضی: دعوت از مقامات دیگر کشورها یک کار طبیعی است که در تمامی کشورها انجام می‌شود و جمهوری اسلامی نیز مانند بقیه چنین رفتاری را پیش گرفته اما معتقدم تبدیل‌کردن این موضوع به ابزاری برای درگیری‌های بیشتر خلاف شأن حاکمیت است و اینکه این مسئله بخواهد در مناسبات داخلی مورد سوء‌استفاده قرار گیرد به نفی گروه‌ها می‌انجامد و کشور را متضرر می‌کند.
 
آمریکا  ذلت عدم فهم سیاست را می‌کشد

با توجه به تحرکات آمریکا برای مذاکره با ایران رفتار مقامات این کشور را چگونه  ارزیابی می‌کنید؟ 

غرضی: با توجه به تجربه تاریخی از رفتار آمریکا جز اینکه این کشور برای دستیابی به هدف خود از اعمال زور استفاده کرده چیز دیگری سراغ نداریم. اعمال آمریکایی اعم از جنگ و تحریم و فشار بر ایران در جریان مناسبات سیاسی جوابگو نیست.
آمریکا در مصر، ترکیه و خاورمیانه یک قمه به دست گرفته و با زور می‌خواهد حکم‌فرمایی کند و باید به مقامات این کشور گوشزد کرد که اعمال تحریم، کار نظامی، تحریم فرهنگی جوابگو نیست و ایران همچنان پا‌برجاست.
دولت‌های پیشین هیچ تعاملی با آمریکا نداشتند و نمی‌دانم این دولت روابط تعاملی با آمریکا داشته باشد یا خیر، اما مطمئنم اگر آمریکا بخواهد با فشار و زور کار خود را پیش ببرد اعتبارش در کشور بیش از پیش از دست می‌رود چون نمی‌توانند با اعمال فشار بر رئیس‌جمهور منتخب وی را مجبور  کنند که منافع ملی را فدای آرزوی آمریکایی‌ها کند. 
 طی ۶۰ الی ۷۰ سال گذشته آمریکا جز خسران کار دیگری نکرد و امیدوارم به جای این زورگویی‌ها یک منطقی را برای رفتار خود در پیش بگیرد. اتفاقاتی که در مصر در ارتباط با حکومت مرسی دارد روی می‌دهد مانند زمان مصدق و خلع وی با توطئه آمریکاست مصدق را با زور ارتش از حکومت ساقط کردند و اکنون نیز با همین روش مرسی را خلع می‌کند.
یعنی امریکا در حال تکرار دوباره تاریخ است؟
غرضی:خیر ،آمریکا ذلت عدم فهم سیاست را می‌کشد و سیاست نمی‌فهمد . وجهه قدرتمند آمریکا با توجه به رفتارهای ناهنجاری که از خود بروز داده‌ حتی در آمریکای لاتین نیز از بین رفت و حتی دشمنی‌ها در این منطقه از خاورمیانه نسبت به آنها بیشتر شده است.
اصلا در نوفل لو شاتو نه بلندگویی بود نه نردبانی برای نصب آن در پشت بام و نه چنین ذهنیتی در من وجود داشت 
هر از چند گاهی اخباری درارتباط با  عملکرد گذشته شما حاکی از تصمیم گیری‌های یک جانبه مانند جریان باز داشت مجتبی طالقانی  و نصب بلندگودر باغ نوفل لوشاتو در محل تبعید امام خمینی (ره) منتشر می‎شود، توضیح شمابرای روشن شدن افکار عمومی چیست؟
غرضی: یک عده‌ای خوشحال می‌شوند  مطلبی را به افراد نسبت دهند و باید از خودشان پرسید که چه نفعی از این بازگویی‌ها می‌برند. باید در تصریح نصب بلندگو در پشت بام منزل امام(ره) در نوفل لوشاتو  بگویم که محل زندگی امام(ره) مقابل محلی بود که ما تجمع می‌کردیم لذا یک خانه جداگانه در این طرف خیابان داشتیم و خانه‌ای که در آن بودیم،تنها راه رسیدن به پشت‌بام شومینه ساختمان بود که صرفآ برای تعمیرآن تعبیه شده بود ونردبان و بلندگویی در آنجا نبود.
من عمری را در فرانسه طی کردم و به قوانین و شرایط اجتماعی آن واقفم، امکان ندارد یک نفر در این کشور بتواند از بلندگو حتی در خیابان‌ها استفاده کند. اگر بنا باشد تجمع یا تظاهراتی برپا شود بلندگویی که در اختیار دارند مسئولیت و میزان صوتش توسط پلیس کنترل ومحدود به محوطه اجتماع  می‌شود؛حال با این شرایط  و قوانین به من می‌گویند که در روز عاشورا بر پشت بام خانه امام(ره) بلندگو نصب کرده‌ام!
باید بگویم هیچ کاری در زندگی نکردم مگر این که بستر اجتماعی، اداری و فردی آن آماده باشد لذا اصلا در آن مکان نه بلندگویی بود نه نردبانی برای نصب آن در پشت بام و نه چنین ذهنیتی در من وجود داشت.
حتی به یاد دارم وقتی آقای پیمان درسرسرای خانه حضرت امام خمینی (ره) برای مردم صحبت می‌کرد صدایش به مردم نمی‌رسید که به من گفت فلانی صدا نمی‌رسد که به وی گفتم از این چادر نباید صدا به بیرون برود. و در این شرایط کسی به این فکر نیفتاد که  در آن جا برای این سخنرانی بلندگو کار بگذارد و یا اذان بگوید و عزاداری  وسینه زنی راه بیاندازد،باید از گوینده این مطلب سوال کرد تا این خلاف واقع را خودش تصریح کند.
به اختیار خود به منزل “آیت الله طالقانی” رفتم /مگرمی‌شود  یقه فرمانده سپاه را  با آن همه تشکیلات گرفت و به جایی برد؟ 
در ارتباط با جریان” دستگیری مجتبی طالقانی” که عنوان می‌کنند خود سرانه این کار را انجام داده‌ام ومرا نزد آیت‌الله طالقانی برده‌اند باید بگویم که به اختیار خود به منزل “آیت الله طالقانی” رفتم  و با توجه به اینکه در مقام فرمانده سپاه قرار داشتم ،مگرمی‌شود فرمانده سپاه را  با آن همه تشکیلات کسی یقه‌اش را بگیرند و به جایی ببرند؟ دلیل رفتن من به منزل آیت الله طالقانی که جایگاه ویژه‌ای برای  وی قائل بودم  این بود که  به ایشان عرض کنم مجتبی‌ای که فراری و کمونیست شده بود گرفته‌اند و به این مکان(سپاه پاسداران به جایی که من رئیسش بودم) آورده‌اند و آقا هم فرمودند ایشان۲۰-‌۳۰ روز است در خانه من است و دارد نماز می‌خواند.
من برای آیت الله طالقانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر انقلاب ارزش زیادی قائلم لذا نزدیک به سی سال پیش از این اتفاق مجالس بحث ایشان و حتی سخنرانی‌هایشان را در مسجد هدایت ساماندهی و در جامعه انتشار می‌دادم.
در جامعه ما آدم‌هایی که فعال باشند بی‌نصیب از اتهام نمی‌مانند
 
باز گو شدن چنین ماجراهایی حکایت از تصمیم گیری‌های خودسرانه از جانب شما دارد،فکر می‌کنید چه هدفی را دنبال می کند؟
غرضی:اولین کسی که  مرا خودسر خواند “بنی صدر” بود و  به مرحوم شهید رجایی نسبت “خشک سر”  داد . به خاطر اینکه  به طور متوالی به عنوان نخست وزیر معرفی می‌شدم عده‌ای برای نفی من حرف‌های اینچنینی عنوان می‌کردند. در جامعه ما آدم‌هایی که فعال باشند بی‌نصیب از اتهام نمی‌مانند و من نیز وزیر نفت، وزیر پست و تلگراف وتلفن بودم که حتی یک کلمه از سوی مجلس و دولت برای من مشکلی پیش نیامد اما حالا مسئله بلندگو برای ما مسئله شده است.
به خبرنگاری گفتم حرف مرا تحریف کردی، برو نان حلال بخور
 دلیل دلخوری شما از رسانه‌ها چیست؟
غرضی: رسانه‌ها در قبل از انقلاب اسلامی طوری مقهور قدرت سیاسی شدند که هیچ چیز نصیب ملت ایران نشد و از لحاظ مکتوب و ملفوظ و شخصیت در مجموعه جریان انقلاب حتی یک فرد معتمد مردم از سوی رسانه‌ها به جامعه عرضه نشد. به طور مثال،کسانی که از ایران رخت بربستند وقتی که سرنوشتشان را پیگیری می‌کنم می‌بینم چه مسیر باطلی را پیمودند. امیر طاهری که در روزنامه کیهان مسئولیت داشت اکنون به لحاظ رسانه‌ای آدم معتبری است اما برای بیگانگانی مثل عربستان سعودی کار می‌کند و یا بسیاری دیگر از این قشر که به بیگانگان پناه بردند  و در حال فعالیت برای” بی‌بی سی” صدای آمریکا” هستند.
نگرانی من این است که چرا این حرفه (رسانه) نتوانسته پیوندش را با مردم طوری تنظیم کند که شخصیت‌های متعالی در داخل کشور پس از چند سال فعالیت، زندگی وحرفشان اعتبار پیدا کند و من این دغدغه را دارم که این استعداد در بین اصحاب رسانه شکوفا شود و دریافتی که می‌کنند حلال و ماندگار باشد چون این مسئله را نمی‌بینم از این نظر نگران هستم.
آیا صحت دارد که به خبرنگاری گفتید این نان خوردن ندارد؟
غرضی: به یک خبرنگار گفتم حرف مرا تحریف کردی، برو نان حلال بخور و او نیز در پاسخ به من گفت قدرت جای دیگری است، که به وی پاسخ دادم قدرت در دست رسانه یک طرفه‌ای است که شما مسئول آن هستید. باید تاکید کنم با اشخاص دشمنی ندارم  وحرف من این است که چرا مباحثی را که مطرح می‌کنم منحرف کردید لذا توان این را ندارم که دنبال رسانه‌ها راه بیفتم تا ببینم از حرف من چه سوء استفاده‌ای می‌شود ومنظورم در کل  این بود که اگرحرفی از من  به صورت وارونه نقل می‌کنند، کسی که دارد در این مسیر ارتزاق می‌کند نانش حرام است و حرام بودن آن هم این است که تبدیل می‌شوند به افرادی که از قبل از انقلاب در این مسیر بودند،اما هیچ اعتباری پیدا نکردند.
تمام امورمان را صرف کردیم که حقایقی را برای جامعه روشن کنیم اما خلاف آن را منتشر می‌کنند که اگر انتقاد من به این روند ایراد دارد کسی آن را تصحیح کند، لذا معتقدم که رسانه‌ای که با تزویر اطلاعاتی بخواهد زندگی مادی کند رسانه‌اش از بین می‌رود.
جزئی از ملت هستم و با مردم و کوچه و بازار هیچ فرقی ندارم
 اگر آقای محمد غرضی بخواهد خود را در قالب یک گرایش اجتماعی سیاسی تعریف کند چه می‌گوید؟ 
غرضی: جزء ملت هستم. با مردم و کوچه و بازار هیچ فرقی ندارم هر نوع اسمی را بگذارید با آن مخالفم ؛ هرکسی بخواهد برای خودش شأنی تعریف کند از بین می‌رود و من هیچ عنوانی ندارم.
در اسلام کلمه سیاست  نیست ولی تکلیف هست
 
سیاست از نظر محمد غرضی که دوره مبارزات انقلابی، پیروزی انقلابی، جنگ، و مسئولیت‌های حکومتی را تجربه کرده چه نقش و شکلی دارد؟ 
غرضی: سیاست جز ذلت، مسئولیت‌ناپذیری، دردسر درست کردن برای دیگران هیچ بهره دیگری ندارد.  در اسلام کلمه سیاست  نیست ولی تکلیف هست و از لحاظ تاریخی بعد از اینکه خان مغول یا خوارزمشاهی با زور به ایران لشکرکشی می‌کند خواجه نظام‌الملک در آن شرایط سیاست‌نامه می‌نویسد و این کلمه در این مقطع زمانی تازه به وجود می آید.
سیاست در مفهوم فرهنگی ایران به معنی “تعزیر” است و در سطح اجتماعی ما تبدیل به ابزاری برای حکومت شده که ناکارآمد است و از بین می‌رود لذا با سیاست به هیچ جا نمی‌رسیم اما احتمالا با دلسوزی به خدا نزدیک می‌شویم.
در کلام آخر و پایانی توصیه شما به نسل جوان که در راه سیاست قدم برمی‌دارد چیست؟ 
غرضی:  “چک سفید دست هیچ کس ندهید”.
گفتگو از: سارا ابراهیمی           منبع:باشگاه خبرنگاران
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹
کد خبر : 46006
بازدیدها: 207

پاسخی بگذارید »