چهارشنبه ۰۹ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

قمه زنی چیست؟

danesheroz1 آبان ۲۶, ۱۳۹۲ ۰
قمه زنی چیست؟

دانش روز: قمه زنی مراسمی است که در بعضی شهرستان ها و بلادشیعی و توسط برخی از عزاداران امام حسین (ع) اجرا می شود

 به گزارش دانش روز، این مراسم در تاسی به مجروح و شهید شدن سیدالشهداء علیه السلام و شهیدان کربلا و به عنوان اظهار آمادگی برای خون دادن و سر باختن در راه امام حسین (ع) انجام می گیرد شرکت کنندگان در این مراسم ، صبح زود روز عاشورا ، با پوشیدن لباس سفید و بلندی همچون کفن ، بصورت دسته جمعی قمه بر سر می زنند و خون ، از سر و صورت و لباس سفید جاری می شود. بعضی هم برای قمه زنی نذر می کنند ، تا از محل آن خون جاری گردد.

ورود قمه زنی به ایران در زمان صفویه و جریان فداییان

اقدامات مهم صفویان در زمینه عزاداری ، یکی رسمی و حکومتی کردن مجالس سوگواری و دیگری ، ابزارمند کردن و نیز پدید آوردن آیین و رسوم جدید عزاداری بود.

استاد یوسف غروی نیز در این باره می گوید: از نظر تاریخی ، ظاهراً آن وقت که صفویه سر کار آمدند ، قمه زنی پدید آمد و مسلمانان هیچ سابقه ای هم بر صفویه ندارد ؛ اما هنوز به یقین نرسیده ایم که آیا قبل از عثمانی ها هم این کار انجام می شده است یا نه ؟

از دوره صفویه ، آداب و رسوم نوینی چون «تیغ زنی » ، «سنگ زنی » و «قمه زنی » در سلک آیین های عزاداری درآمد.

نقش استعمار انگلیس

تا گذشته ای نه چندان دور سفارت های بریتانیا در تهران و بغداد ، هیئت های قمه زنی را برپا می کردند . استعمار انگلیس می خواست ثابت کند که مردمان کشورهای اسلامی که به آن صورت وحشیانه در خیابان ها ظاهر می شوند ، احتیاج به ولی و قیمی دارند که آنان را از جهل و توحش موجود برهاند.

نقشه سیا در رابطه با فرهنگ عاشورا

دکتر مایکل برانت ، معاون سازمان سیا:

تصمیم گرفتیم با حمایت های مالی از برخی سخنرانان و مداحان و برگزارکنندگان اصلی اینگونه مراسم که افراد سودجو و شهرت طلب هستند ، عقاید و بنیان های شیعه و فرهنگ شهادت طلبی راسست و متزلزل کنیم و مسائل انحرافی در آن به وجود آوریم ؛ به گونه ای که شیعه یک گروه جاهل و خرافاتی در نظر آید.»

مقابله حضرت امام خمینی (قدس سره) با قمه زنی و امثال آن

ضرورت برگزاری مراسم عزاداری به همان شیوه سنتی را مورد تاکید قرار دادند. با گسترش برخی مظاهر آزار جسمانی در مراسم سوگواری امام حسین (ع) و امکان بهره برداری دشمنان از این رفتارها ، ایشان با صدور حکمی از قمه زنی نهی و جواز شبیه خوانی را مشروط به عدم وهن اعلام فرمودند.

شهید مطهری با ذکر سابقه ورود قمه زنی به ایران می نویسد:

قمه زنی و بلند کردن طبل و شیپور ، از ارتدوکس های قفقاز به ایران سرایت کرده و چون روحیه مردم برای پذیرفتن آن آمادگی داشت ، همچون برق در همه جا دوید.

شهید مطهری در کتاب حوزه و روحانیت می نویسد:

«قمه زنی در شرایط فعلی هیچ دلیل عقلی و نقلی بر آن نداریم و یکی از مصادیق بارز تحریف محسوب می گردد و حداقل اینکه  در زمان فعلی باعث زیر سوال رفتن تشیع می گردد.»

شهید هاشمی نژاد:

«این عمل ناراحت کننده و چندش آور … نه تنها با هیچ اصلی قابل تفسیر نیست ، بلکه مخالفان و دشمنان اسلام در داخل و خارج ، از آن به صورت یک حربه موثر و قاطع علیه آیین مقدس ما استفاده می کنند.»

حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در مورد قمه زنی و حمایت مراجع عظام و علما از آن پس از انتشار این بیانات و صدور حکم حرمت قمه زنی از سوی ایشان ، جمعی از مراجع و شخصیت های فقهی حوزه علمیه ، با صدور فتاوای جدید و برخی نیز با تصریح به لازم الاتباع بودن رهبر معظم انقلاب به عدم جواز این عمل فتوی دادند.

آیت الله سید محمد کاظم یزدی در کتاب «عروه الوثقی» می نویسد : «اگر حاکم جامع الشرایط حکمی صادر کند ، هیچ کس حق نقض و مخالفت با آن را ندارد؛حتی اگر مجتهد باشد ؛ این مساله ، فتوای جمیع فقها ، از جمله آیت الله العظمی اراکی ، آیت الله العظمی گلپایگانی و آیت الله العظمی خویی است.

شیخ الفقها و المجتهدین ، آیت الله العظمی اراکی پس از حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب درباره قمه زنی ، اینگونه فتوا دادند:«دستور ولی امر مسلمین مبنی بر جلوگیری از اعمال خرافی در عزاداری محرم لازم الاطاعه است »

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی نیز برخلاف فتوای اولیه خود فتوای جدید صادر و در آن تصریح فرمودند:

لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام به گونه ای عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد.پیداست در این شرایط مساله قمه زنی نه تنها چنین نقشی ندارد ، بلکه به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین ، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (ع) از آن خودداری کنند.

حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی (قدس سره) عزاداری باید طوری باشد که موجب وهن بر شیعه نباشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی :

اقامه عزای حسینی از افضل شعائر است ، ولی باید از آنچه به بدن ضرر می رساند یا مایه وهن مذهب است پرهیز کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای:

قمه زنی علاوه بر اینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه (ع) و زمان های بعد از آن ندارد و تاییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم (ع) در مورد آن نرسیده است ، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می شود ، بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد ، نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.

حضرت آیت الله بهجت:

اگر موجب وهن مقدسات شود ، جایز نیست .

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی :

هر عملی که موجب وهن مذهب شود ، جایز نیست.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

در موردی که موجب وهن مذهب شود ، از آن خودداری کنید.

حضرت آیت الله جوادی آملی:

چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است ، جایز نیست، انتظار می رود از قمه زنی و امثال آن پرهیز شود.

حضرت آیت الله صالحی مازندرانی (قدس سره):

باسمه العلیم.از منابع فقه چه لبیه و چه لفظیه بالخصوص او بالا طلاق او العموم جواز و ابا چه قمه زنی فضلا از رجحان آن در مراسم مستفاد نمی گردد، بلکه مقتضای ادله و عناوین ثانویه ، حرمت و عدم جواز است.

لذا اجتناب از آن واجب و لازم است .برادران ایمانی میدانند که قمه را باید بر فرق قمه کشان خائن و قداره بندان جانی زد.

حضرت آیت الله احمدی میانجی (قدس سره):

عملی که موجب  وهن مذهب شود جایز نیست . علاوه بر این از حکم ولی امر مسلمین دیگر جای این سوال نیست و اطاعت معظم له واجب است.

منبع:مفاآنلاین

یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر : 74286
بازدیدها: 337

پاسخی بگذارید »