شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

بررسی نقش دانش‌آموزان و فرهنگیان در پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی

فرهنگیان، سربازان انقلاب در آموزش و پرورش/ سهم بزرگ دانش‌آموزان در پیروزی انقلاب

danesheroz بهمن ۲۱, ۱۳۹۱ ۰

بررسی ها نشان می دهد که نقش دانش آموزان و فرهنگیان در انقلاب اسلامی بسیار ویژه بود و دانش آموزان، سهم بزرگی ازتحولات و پیشرفتهای کشور را بر عهده داشته و شاهد حضور آنها در عرصه‎های مختلف از شکل‎گیری انقلاب گرفته تا پیروزی آن و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هستیم

قشر دانش آموز و جوان در هر جامعه‎ای به لحاظ برخورداری از توان، انرژی و استعدادهای فراوان قادر خواهد بود نقش موثری در آینده آن جامعه داشته باشد و دانش آموزان در هر جامعه‎ ای سرمایه اصلی آن جامعه‎ محسوب می‎شوند که امکان رشد و بالندگی در موضوعات مختلف را در عرصه های گوناگونی محقق می کنند.
در کشور ما نیز نسل جوان ودانش آموزان، سهم بزرگی ازتحولات و پیشرفتهای کشور را بر عهده داشته و شاهد حضور دانش آموزان در عرصه‎های مختلف از شکل‎گیری انقلاب گرفته تا پیروزی آن و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هستیم.

 

در خصوص نقش دانش آموزان در شکل‎گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، در بررسی و تحلیل این موضوع، نگاهی خواهیم داشت به نحوه برخورد رژیم گذشته با دانش آموزان و بیداری انقلابی و سه مرکز عمده در روند انقلاب که مدرسه به عنوان مهمترین مرکز انتقال دانش که درشکل گیری وانگیزه های  انقلابی تاثیری ژرف داشته است.

 

دانش آموزان و رژیم گذشته

 

دانش آموزان در رژیم گذشته مورد بی‎مهری قرار گرفته و توانمندی‌ها و توانایی‌های آنان نادیده گرفته می‎شد.
خلاقیت، نوآوری و… جایی در رژیم گذشته نداشت، دغدغه اصلی آن رژیم، حاکم ساختن فرهنگ غربی در کشور و گرایش به غرب تحت لوای رسیدن به تمدن و پیشرفت بود با چنین تفکری فرهنگ دینی و ملی مورد بی توجهی قرار گرفته و با ارزشها و باورهای دینی مقابله می‎شد و تلاش نمودند دانش آموزان را با تشویق به فساد و مراکز فحشاء و دامن زدن به آن، نسبت به فرهنگ وسرنوشت کشور بی‎تفاوت نموده و فکر و خلاقیت را از دانش آموزان گرفته و این عناصر سازنده کشور را به عناصری بی‎تأثیر و بی‎مصرف تبدیل سازند.
امام راحل در این باره فرمودند: «اصل برنامه این بوده است که جوان‎های ما را به فساد بکشند برای اینکه مبادا یک قدرتی در مقابلشان قیام کند… اینها می‎خواستند هر فکری را که احتمال بدهند که این فکر در مقابل آنهاست از بین ببرند…مراکز فسادی که سرتاسر مملکت بود جوان‎ها را مشغول می‎کرد به امور شهوانی که به کلی افکار رااز دستشان می‎گرفت.» «آنها بنا داشتند جوانهای ما را فاسد کنند تا اینکه بی تفاوت بشوند راجع به مسایل خودشان و هر قضیه‎ای و هر بلایی سرشان بیاید… این جوان دیگر نمی‎تواند فکر بکند به این که سر مملکت چه آمده است.»

 

بیداری در انقلاب
در چنین شرایطی نهضت اسلامی و آرمانهای بلند امام (ره) موجب آگاهی و بیداری جوانان شد، آنان هویت از دست رفته خویش را در این نهضت یافتند و امام (ره) به آنان شخصیت و هویت بخشید. آنان که می‎دیدند منابع سرشار کشور پیش چشمان ملت توسط اجانب به یغمابرده شده و دولتمردان وقت تنها به فکر عیش و نوش خویش هستند و توجهی به کشور و مردم ندارند، سعادت و رهایی از چنگال ظلم و بی‎عدالتی را در آرمانهای بلند امام یافتند و نهضت اسلام خواهی وعدالت طلبی امام را با دل و جان همراهی کردند و به تعبیر زیبای شهید مطهری ندای امام خمینی(ره) از قلب فرهنگ و از اعماق تاریخ و از ژرفای روح این ملت بر می‎خاست.
مردمی که در طول چهارده قرن حماسه محمد، علی، زهرا، حسین، زینب، سلمان، ابوذر… و صدها هزار زن و مرد دیگر را شنیده بودند و این حماسه‎ها با روحشان عجین شده بود، بار دیگر همان ندای آشنا را از حلقوم این مرد شنیدند علی را و حسین را در چهره او دیدند او را آینه تمام نمای فرهنگ خود که تحقیر شده بودتشخیص دادند، امام چه کرد؟ او به مردم شخصیت داد، خود واقعی و هویت اسلامی آنها را به آنان بازگرداند، آنها را از حالت خودباختگی خارج کرد این بزرگترین هدیه‎ای بود که رهبر به ملت داد اوتوانست ایمان از دست رفته مردم را به آنها بازگرداند و آنها را به خودشان مؤمن کند.»

 

مهم بودن سه مرکز  مسجد، حوزه علمیه و دانشگاه در روند انقلاب

 

مراکز اصلی حضور دانش آموزان در شکل گیری انقلاب اسلامی سه مرکز عمده در روند انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده‎ای داشتند، این مراکز که پایگاهها و کانون‌های اصلی مبارزه و انقلاب بودند در تعمیق و گسترش آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی و پیشبرد نهضت تأثیر بسزایی داشتند و مراکز اصلی حضور دانش آموزان در شکل‎گیری و پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‎شدند بگونه‎ای که نام این مراکز تداعی کننده حضور پرشور جوانان و آمیخته با نام آنان بود.
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بزرگ‏ترین تحول جهانی قرن بیستم به وقوع پیوست. بنیان‌گذار این انقلاب با قیام خود، غرور ملت‏های مستضعفی را که سالیانی مدید مورد ظلم قرار گرفته بودند، به آنان باز گرداند.
نقش دانش آموزان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مشهود بود. نهاد امور تربیتی هم با هدف گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام آموزش و پرورش کشور شروع به شکل گیری کرد و بر همین اساس شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۹ شمسی اقدام به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا دانش آموزان را به ارزشهای اسلامی ترغیب کنند.
استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانش ها و مهارت های آن به نسل های جدید انتقال یابد.

 

مدرسه، مهمترین واسطه انتقال دانش

 

می توان مدرسه را مهم ترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی دانست و بر همین اساس در دوره نخست وزیری شهید رجایی و در دوران تصدّی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش آن ها به تأسیس ستاد های امور تربیتی در مدارس کشور اقدام کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش های اسلامی ترغیب کنند.
پاسداری از ارزش های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجّه جدی به نقش معلمان در فعالیت های تربیتی و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیت های تربیتی از جمله اهداف آموزش وپرورش است.

 

شهید بزرگوار، رجایی فرهنگیان  را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش نامید و بنا به گفته شهید باهنر «مربیان زمانی با انبیا هم صف و با امام عادل هم ردیف هستند که آموزش را از محتوای تزکیه پر کنند» و چه پر معناست کلام امام (ره) که می فرمایند: «اگر تهذیب در کار نباشد علم توحید هم به درد نمی خورد.» این نهاد از بدو شکل گیری تا به امروز مجموعه وسیعی از عملکردها و وظایف متعدد و گوناگونی را بعهده داشته و تحقق امر تربیت را منوط به حضور مربی و فعالیتهای رسمی غیر کلاسی در کنار آموزشهای کلاسی می داند.
اهداف و اصول مشروحه زیر علل اصلی تشکیل این نهاد انقلابی پرورشی است که عبارتند از انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس و تربیت و بازسازی دانش آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی زمینه سازی برای ورود نگرش های دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی.
مهمترین اهداف تشکیل امور تربیتی را حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزشهای انقلاب در مدارس باید دانست. چرا که انگیزه های انقلابی و اسلامی همراه با شعار «مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند» موجب تأسیس این نهاد انقلابی شده است.
این مجموعه در طی سالهای شکل گیری خود تلاش گسترده ای را درجهت رفع کاستی ها و پرورش مذهبی و انقلابی دانش آموزان به انجام رسانده است. ارزیابی فعالیت‌ها نیاز به شناختن اهداف و راهبردهای اجرایی دارد. لذا فعالیت‌های امور تربیتی باید همراه و هم قدم با نظام پرورشی باشد تا بتواند نسبت به رسالت و نقش خویش و اهداف بنیادی این نهاد جامعه عمل بپوشاند.

 

قابل ذکر است که طرح امور تربیتی همه ارکان آموزش و پرورش را با محوریت معلمان، کتابهای درسی، نظام ارزشیابی، خانواده و دانش آموز در برمی گیرد.


سمانه حسن آبادی

 

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۶
کد خبر : 6293
بازدیدها: 446

پاسخی بگذارید »