سه شنبه ۰۸ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

نگاهی به تئاتر کودک:

فراگیری از طریق عمل خلاق

danesheroz1 آذر ۲۸, ۱۳۹۲ ۰
فراگیری از طریق عمل خلاق

دانش روز: تئاتر کودکان اندک زمانی است که در کشور ما به عنوان چراغی، پرتوافکن راه کودکان شده است

به گزارش دانش روز، این هنر، نورافشانی خود را هر روز بیشتر می کند . چرا که خانواده ها و جامعه آموزشی پی به اثرات مثبت فرهنگی، اجتماعی و خلاقه ی تئاتر کودک می برند و ما در مسیری حرکت می کنیم که باید گفت تحول نهایی تئاتر کودکان ثمر خواهد داد. به بیانی دقیق، تئاتر کودکان ما باید با عصر و زمان ما و با کودک امروزی در همه ی ابعاد و اشکال پیوند خورده و مخاطبین واقعی آن یعنی کودکان امروز آن را چون سایر نیازهای فکری و انسانی بپذیرند.
تئاتر کودک در کشور ما و دنیا به دو صورت تاویل می گردد؛ شکل اول نوعی تئاتر که بزرگان، همه ی عناصر آن را تشکیل می دهند و برای تماشاگر کودک، مضامینی متناسب با دریافت آنان خلق می نماید، و در شکل دوم، هنری است سراسر کودکانه.به زبانی روشن تر، کودکان پیام آوران و خالقان آن می باشند.شکل دوم را باید تئاتر کودک به مفهوم واقعی آن قلمداد کرد. این شکل از حضور همه جانبه ی کودک را باید فراگیری و آموزش همه جانبه از طریق عمل خلاقه ی دراماتیک نام نهاد. نوعی فعالیت همزمان که در بر دارنده ی رشد جسمی و معنوی کودک است. شرایطی که نه تنها به رشد انفرادی کودک در ابعاد مختلف منجر می شود، بلکه فرصتی برای یک تجربه ی سالم اجتماعی و گروهی نیز بوده و می تواند او را به دریافتی دقیق تر از زندگی برساند.
تئاتر کودک واقعی، صرفا به عنوان ابزار سرگرمی و پر کننده ی اوقات فراغت کودکان نیست، بلکه سکویی است که در آن کودک به بلوغی متناسب با اندازه های آموزشی، هنری و اجتماعی حال حاضر جهش می یابد.
مشاهده ی یک اثر خلاقه از طرف کودکان، فرصتی به خانواده ها و مدارس می دهد تا به ارزیابی اصولی این رسانه بپردازند و به نقش حیاتی آن در رشد فکری و اجتماعی کودک دقیق شوند، نوعی نگاه که در کشور ما کمتر مورد عنایت واقع شده ولی خانواده ها و مدارس باید اندیشه ی مجددی در مورد حضور واقعی تئاتر کودک، و یا حضور کودکشان در تئاتر داشته باشند. چون تحقیقات جدید تعلیم و تربیت و آموزش کودکان به ما می گوید که نمی توان از به کارگیری این ابزار شانه خالی کرد ، زیرا همچنان که گفته شد تئاتر کودک میدانی است برای فراگیری از طریق عمل خلاقه که توامان با برنامه پذیری و زندگی پذیری به پیش می رود.
تئاتر کودکان امروز باید با ابزاری چون مربی کارآمد، متن یا موضوع اصولی و فضای مناسب و مخاطبین حساس، محیط را برای رشد و تحول کودک مهیا نماید. با بیان این موارد شاید این سوال در اذهان شکل گیرد که جامه ی ما -در بسیاری جاها- برخوردار از چنین امکاناتی نیست. این گفته تا حدی قابل قبول است اما تماما پذیرفته نیست.چون در هر مدرسه مربیان و معلمان با ذوقی وجود دارند و بچه ها نیز با تمام وجود حاضر به همکاری هستند. فضای کار نیز خواه ناخواه در مدارس وجود دارد.
آن چه که عدم شکل گیری یک جریان سراسری تئاتر کودک را موجب می شود، نبود تشکیلات و آگاهی اجتماعی است. اگر جامعه بپذیرد که کودک او در روز، اوقاتی برای سرگرمی و فراگیری خلاقه نیاز دارد و باید از آن در مسیری اصولی بهره جوید، در آن صورت تئاتر کودک در کنار سایر هنرها از جایگاهی ویژه برخوردار خواهد شد.
در جمع بندی نهایی می توان گفت تئاتر کودکان یک جریان خودجوش ولی هدفمند است، عنصری که کودک با آن سروکار دارد و باید به جوانب پیچیده ی روح، روان و جسم او توجه نماید و این توجه، تنها با حضور افراد کارآمد و صاحب ذوق و اندیشه مجال تجلی می یابد. جامعه ی امروز ما شدیدا از فقدان یک جریان سراسری تئاتر کودک رنج می برد . باید این حرکت پویا همانند حرکت آموزشی شکل گیرد که در آن صورت، به بسیاری از نیازهای کودکان در هر موقعیت و پایگاه اجتماعی پاسخ می گوید و تا درصد بالایی به کمک آموزش عمومی مدارس و ارتقای فرهنگ عمومی می آید. امید که در این باره اندیشه و تلاشی اساسی صورت گیرد، چرا که بچه ها نیاز به کمک دارند و هنر گهواره ای مطمئن برای کمک است و هنر تئاتر کودکان یکی از گهواره های مهم برای نوازش روح بشر است.

منبع: مفاآنلاین

پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۲
کد خبر : 81238
بازدیدها: 292

پاسخی بگذارید »