دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

فرهاد نظریان سامانی

فتنه۸۸،مدیریت انقلابی،حماسه نهم دی

danesheroz دی ۹, ۱۳۹۱ ۰

۱-   نظام سیاسی، ناظر بر ساختار و شکل حکومت و سیاست است و بدیهی است که ساختار و مدل هر حکومت و ساختار نظام سیاسی، هماهنگ و مبتنی بر فلسفه و مبانی فکری خاصی است.یکی از مهمترین اصول و بایسته های انقلاب اسلامی ایران، نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه است. در نظام اسلامی، حکومت [&hellip

۱-   نظام سیاسی، ناظر بر ساختار و شکل حکومت و سیاست است و بدیهی است که ساختار و مدل هر حکومت و ساختار نظام سیاسی، هماهنگ و مبتنی بر فلسفه و مبانی فکری خاصی است.یکی از مهمترین اصول و بایسته های انقلاب اسلامی ایران، نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه است. در نظام اسلامی، حکومت تجلی ولایت الهی، محور هدایت، جهت دهنده حرکت سازنده و سعادت بخش جامعه به شمار می رود .

۲-   دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پدیده‌ای بود که مزین به حضور ۸۵ درصدی مردم شد و می‌توانست فرصتی برای تثبیت پایه‌های اقتدار نظام اسلامی باشد ولی در سایه فتنه‌گری بدخواهان به تهدیدی علیه استقلال، امنیت داخلی و استحکام نظام اسلامی در عرصه بین‌الملل تبدیل شد که اگر نبود مدیریت الهی، انقلابی، مقتدرانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب و حضور مومنانه، با بصیرت و انقلابی مردم در صحنه، می‌توانست جمهوری اسلامی ایران را با خطرات جبران‌ناپذیری مواجه سازد.

۳-   فتنه ۸۸ بی‌تردید بزرگ‌ترین فتنه‌ای بود که در طول ۳۲ سال اخیر روی داد و از همه جریانات داخلی و خارجی مخالف نظام بهره گرفت و دارای ریشه‌های ستبری بود و نزدیک به ۲۴ سال در پست‌های بسیار حساس کشور حضور و نفوذ قاطع داشت و در عین حال توانسته بود بخش وسیعی از نخبگان هوادار نظام را مسموع گرداند که امروزه از این نخبگان به «ساکتین» تعبیر می‌شود. با این وصف کاملاً واضح است که مدیریت کنترل چنین صحنه‌ای تا چه اندازه پیچیده و دشوار است.

۴-   در کشورهای دیگر معمولاً در مواجهه با فتنه‌ای به مراتب کوچک‌تر، ستادهای ویژه شکل می‌گیرد، افرادی عزل می‌شوند، افراد جدیدی نصب می‌شوند و کارهایی به صورت تعجیلی و طبعاً پر خطا انجام و شرایط فوق‌العاده اعلام شده و کارها از مجرای عادی به مجرای امنیتی منتقل می‌گردد. در بعضی از کشورهای دنیا این وضعیت فوق‌العاده ده‌ها سال به درازا کشیده شده است.

۵-   رهبری در بحرانهای بوجود آمده همواره با رویکردی عدالت محورانه و مردمدارانه مبتنی بر تکلیف مداری و قانون‌گرایی درصدد بوده است تا ضمن تبیین ریشه های بحران، موارد لازم را صادقانه با مردم در میان بگذارند. همین درک از رابطه بین مردم و حاکمان خود در نظام اسلامی است که باعث شده است که مردم نیز فصل الخطاب بودن ایشان را در مسائل انقلاب بپذیرند. و هموار در حوادث فتنه گون در مسیر انقلاب نگاه‌ها و سمت و سوهای اقدامات مردمی در مسیر اراده رهبری برای مدیریت بحران باشد.

۶-   رهبر در طول دوره فتنه و به طور کلی در طول ۲۳ سال رهبری کشور، هیچگاه از خود حرف نزدند و نقش برجسته خود در مدیریت کشور را به رخ نکشیدند در حالی که ده‌ها و صدها بار از نقش مردم در ۹ دی تجلیل کردند و آن را باطل‌السحر فتنه نامیدند و حال آنکه خود پیش از امت، موسی‌وار فتنه ساحران فرعونی را باطل کرده بودند.

۷-   بررسی مواضع نه ماه رهبری نسبت به فتنه گران و سوداگران هنجارشکن پس از انتخابات به خوبی اوج صبر و برخورد حکیمانه ایشان را در این رابطه تبیین می کند به طوری که «غفلت»را ریشه اقدامات برخی خواص و نخبگان دانسته و دائما از عدم بدبینی خویش نسبت به این افراد سخن می‌گویند.لغزش برخی نخبگان از عدم شناخت اصول‌ و مشکلات جدی شخصیتی ناشی بود. لغزش نخبگان بسیار خطرناک است، لغزش آنها می‌تواند مجموعه‌ی عظیمی از مردم دچار شبهه را بلغزاند و به دنبال خود بکشاند.

۸-   از سویی در طول این دوران، رهبری به نهادهای نظام اتکا و اعتماد داشتند و از این رو نه هیأتی خاص تعیین کردند، نه دستور ویژه‌ای دادند، نه کسی را عزل کردند و نه نصب جدیدی داشتند. این موضوع به چند دلیل صورت گرفت، تأسیس هیأت جدید برای مهار فتنه در واقع ثابت‌کننده عدم کفایت نهادهای مسئول بود.عزل ونصب‌ها هم می‌توانست از بی‌ثباتی و خارج‌شدن کنترل کشور از دست نظام حکایت کند و دشمنان خارجی

شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۶
کد خبر : 2147
بازدیدها: 260

پاسخی بگذارید »