شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

فانتزی های هالیوود به دنبال انحراف افکار عمومی

danesheroz خرداد ۱۰, ۱۳۹۲ ۰
فانتزی های هالیوود به دنبال انحراف افکار عمومی

دانش روز ،بخش قابل توجهی از صاحب نظران در این باره تاکید می کنند که هالیوود در سال های اخیر، جدا از مباحث محتوایی به نوع دیگری هم در اختیار دولتمردان آمریکا قرار داشته است

دانش روز ، صحبت ها وگزارش ها درباره استفاده سیاسی از هالیوود همواره به عنوان یکی از مباحث داغ عرصه رسانه مطرح بوده است.آن چنان که بخش قابل توجهی از صاحب نظران در این باره تاکید می کنند که هالیوود در سال های اخیر، جدا از مباحث محتوایی به نوع دیگری هم در اختیار دولتمردان آمریکا قرار داشته است.به طوری که با نگاهی به فیلم های در حال اکران و آثاری که در حال تولید هستند می توان به مسائلی پی برد که روی دیگر بازی سیاست و رسانه در آمریکاست.
برخی براین باور هستند که همه مسائل موجود در هالیوود نشان از یک بازی روانی دارد که ابعاد مختلف این بازی را می توان در حجم بالای تولید فیلم های سرگرم کننده در هالیوود مشاهده کرد.تولید سری جدید پارک ژوراسیک ویا سری جدید بت من وسوپر من والبته تولید فله ای فیلم های ترسناکی مانند سری «آخرین جن گیری» همه گویای این بازی روانی هستند، که این بار جامعه هدف آن را باید در خود آمریکا جست وجو کرد.

**فیلم های غیر اجتماعی برای انحراف افکار عمومی

سهراب قنبرلو،کارشناس ارتباطات دراین باره می گوید: استفاده ابزاری از رسانه ها برای ایجاد فضای فانتزی برای مخاطب یکی از راهکارهای جدید سینمای آمریکا برای جامعه آمریکا محسوب می شود.به شکلی که در چند سال اخیر تولید گسترده فیلم های غیراجتماعی وغیرسیاسی مدنظر قرار گرفته تا افکار عمومی جامعه آمریکا را از واقعیات این جامعه دور کنند.تردیدی نیست که در شرایط فعلی این بازی روانی-رسانه ای یکی از راهکارهای رسانه ای-اجتماعی در سینمای آمریکا محسوب می شود.
این استاد دانشگاه می افزاید: تولید فیلم های قابل توجه فانتزی وعلمی-تخیلی با هزینه‌های بالا تنها برای جلب مخاطبان وافزایش فروش نیست.بلکه این فیلم ها می توانند موجی محتوایی در جامعه ایجاد کنند. ضمن اینکه به هر صورت این فیلم ها با توجه رسانه های خبری مواجه می شوند وخود این رسانه ها هم جدا از بار محتوایی فیلم، فضا سازی دیگری انجام می دهند. نمونه بارز این مسئله را می توان در قسمت آخر «گرگ ومیش» مشاهده کرد که توانست توجه بسیاری از شهروندان آمریکایی را به خود جلب کند.ضمن اینکه بسیاری از رسانه های آمریکایی با پخش گسترده مراسم فرش قرمز چنین فیلمی به فضای ایجاد شده دامن زدند.
برخی دیگر از روانشناسان از زاویه روانشناختی به این ماجرا می نگرند و از نگاه فرآیند ذهنی می گویند که هالیوود با طی کردن آن سعی در انحراف از مسائل و درگیری های اقتصادی و اجتماعی شهروندان آمریکایی دارد.

**ایجاد تونل ذهنی با محتوای خاص

احمد جلالی،روانشناس واستاد دانشگاه نیز با اشاره به اصطلاح تونل ذهنی عنوان می‌کند:حجم بالای تولید فیلم هایی با این سبک و سیاق نشان از تلاش برای ایجاد یک تونل ذهنی در اذهان مخاطبان دارد. به شکلی که تولید بالای فیلم هایی در قالب های غیرواقعی وبه نوعی فراماورایی باعث می شود که در ذهن مخاطبی که افکارش دائما درگیر بحرانهای اقتصادی است تونلی ایجاد شود.این تونل مملو از محتواهایی است که ذهن مخاطب را به سمت هرچیزی به جز درگیری های اقتصادی واجتماعی هدایت می کند.
این پژوهشگر روانشناسی رسانه درادامه خاطرنشان می کند:تولید دائم فیلم های ترسناک و وارد کردن اِلمان های وحشت در ذهن افراد هم یکی دیگر از این تاکتیک ها برای انحراف افکار عمومی از موضوعات اجتماعی محسوب می شود. فاکتورهای ثابت وحشت که در بسیاری از فیلم های هالیوودی تکرار می شوند درواقع رویکردی برای پرکردن فضای ذهنی مخاطب است.دراین رویکرد تلاش می شود تا مخاطب دائما با موجودات عجیب وغریب رو به رو باشد.
جلالی درادامه می افزاید: تولید مستمر ابرقهرمان ها و استارها در هالیوود هم به نوعی در این تفسیر قرار می گیرند.چرا که به جای تولید فیلم های قوی در حوزه مشکلات اجتماعی جامعه آمریکا این قهرمان ها در فیلم ها باز تولید می شوند تا مخاطب هویت آمریکایی خود را با آنان بازشناسی کند.از سوی دیگر گفتمان غالب دراین گونه فیلم ها نوعی خودبرتر بینی همراه با آمریکائیزمی است که به مخاطب این را القا می کند که باید مشکلات اجتماعی را نادیده گرفت.

**روایت هایی که فرد را هدف قرار می دهند

سهراب قنبرلو،استاد دانشگاه وکارشناس رسانه،درباره روایتهای فیلم های اجتماعی هالیوود از مشکلات اجتماعی تاکید می کند:بسیاری از روایتهای فیلم های هالیوودی در این باره فرد‌محورهستند.یعنی مشکلات اقتصادی ویا طلاق وبحرانهای اجتماعی دراین گونه فیلم‌ها به خود فرد نسبت داده می شوند.به نوعی نقشی برای دولت دراین گونه فیلم ها در نظر گرفته نمی شود.در واقع دولت در این فیلم ها بسیار کم رنگ است.حتی در فیلم هایی درباره مشکلات کلان اجتماعی هم باز به نوعی مسئولیت را متوجه خود شهروندان می کند.نمونه بارز این مسئله را می توان در فیلم های مربوط به جنگ ها کاملا احساس کرد.در بسیاری از این فیلم‌ها خود فرد به عنوان مسئول نابسامانی های زندگی خود هدف گرفته می شود.
احمد جلالی پژوهشگر اجتماعی نیز با توجه به این نوع روایت از مشکلات اجتماعی در هالیوود تاکید دارد که نگاه فردگرایانه می تواند افکار عمومی را به سمت شهروندان به جای دولت در مشکلات منحرف کند.درواقع به لحاظ اجتماعی در این نوع از فیلم ها چند مرحله صورت می گیرد تا در نهایت فرد نگاهش را در بروز ناهنجاری ها از دولت برگرداند:
۱-در مرحله اول اشتباهات فردی در بحرانها در طول داستان فیلم به انواع گوناگون برجسته می شود.
۲- اشاره به تسهیلات دولت برای پیشرفت جامعه وبی لیاقت نشان دادن فرد مرحله بعدی است که فیلم ها به دنبال نمایش آن هستند.
۳-نمایش شکست فرد و در برخی موارد به تصویر کشاندن خودکشی مرحله نهایی است که درآن سعی می شود دولت را بری از تصمیمات نادرست نشان دهند.

**برجسته کردن آمریکائیزم برای انحراف اذهان

این صحبت ها در حالی مطرح می شود که هر روز بر تعداد فیلم هایی که ثروت وقدرت غرب را به نمایش می گذارند افزوده می شود.احمد جلالی،جامعه شناس، دراین باره براین باور است که تاکید برعظمت غرب وبه ویژه قدرت وثروت دولت آمریکا به نوعی تزریق حس کاذب است که اورا به سکوت دربرابر بحران های اجتماعی فرا می خواند.به واقع آن قدر قدرت نمایی در این فیلم ها در بالاترین سطح ممکن انجام می شود تا فرد از انتقادات به مشکلات اجتماعی منصرف شود.
سهراب قنبرلو،پژوهشگر رسانه درباره نادیده گرفتن شدن فیلم های انتقادی بیان می کند:با نگاهی به حجم عظیم تبلیغات برای فیلم های ترسناک واکشن وعلمی تخیلی می توان متوجه شد که علاقه ویژه ای برای دیدن این فیلم ها در نظام رسانه ای آمریکا وجود دارد.چرا که اولا این فیلم ها فضایی خارج از واقعیات موجود در جامعه غرب را به نمایش می گذارد واین از بعد برون مرزی برای چهره آمریکا حائز اهمیت است.در بعد داخلی یعنی در خود جامعه آمریکا هم تبلیغات گسترده برای دیدن فیلم هایی با این گونه محتواها وجود دارد.به صورتی که حتی پای این تبلیغات به شبکه های فارسی زبان وفرانسوی زبان همه کشیده می شود.همه این مسائل نشان می دهد که علاقه زیادی در پس پرده برای دیده شدن این فیلم ها وجود دارد.
تمام اظهارات کارشناسان نشان می دهد که برنامه ریزی برای بهره برداری اجتماعی روانی از فیلم های هالیوودی همچنان یکی از مهم ترین مسائل قابل توجه کارگردانان وتهیه کنندگان هالیوودی است.
سهراب قنبرلو با تاکید بر برنامه ریزی های دقیق این سیستم رسانه ای خاطرنشان می سازد که سیستم هالیوود به گونه ای برنامه ریزی شده که کارگردانان وتهیه کنندگان خود به سمت ساخت فیلم های این چنین سوق پیدا کنند.به طوری که یک دسته از این تهیه کنندگان خود جزئی از برنامه از پیش تعیین شده هستند.برخی دیگر هم در این روند به صورت ناخودآگاه به پیش می روند.

منبع: کیهان

جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
کد خبر : 22818
بازدیدها: 310

پاسخی بگذارید »