پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

علائم سجاوندی به زبان ساده

danesheroz اردیبهشت ۹, ۱۳۹۲ ۰
علائم سجاوندی به زبان ساده

در پایان همه ی جمله ها به جز پرسشی و عاطفی باید نقطه بگذاریم.
نمونه : مدرسه ها شروع به کار کردند

نقطه (.)

در پایان همه ی جمله ها به جز پرسشی و عاطفی باید نقطه بگذاریم.
نمونه : مدرسه ها شروع به کار کردند .

ویرگول (،)

یا جمله های غیر مستقل که در مجموع جمله ای کامل را می سازند ، گذاشته می شود . هم چنین ، بین دو کلمه که ممکن است خواننده ها ، آن را با کسره ی اضافه بخوانند ، قرار می گیرد . گاهی نیز جای آن پس از مناداست .
نمونه ها : ایرانیان با کوشش هنری خود ، آثار معروفی آفریده اند.
اگر اندیشه ات بارور شود ، خلاق خواهی شد .
پروردگارا ، مارا هدایت کن .

دو نقطه(:)

۱. قبل از نقل قول ؛ دانش آموزان می گویند : « از برنامه راضی هستیم .»
۲. مقابل کلماتی که می خواهیم آن ها را معرفی کنیم ؛ مینا : آبگینه ، شیشه .
۳. هنگام برشمردن اجزای یک چیز ؛ پایه های موفقیت عبارتند از : « سخت کوشی ، برنامه داشتن ، اعتماد به نفس و … ».

گیومه (« »)

۱. سخنی که به طور مستقیم از جایی یا کسی نقل می شود ، داخل گیومه قرار می گیرد.
به قول سعدی « هر که دست از جان بشوید ، هر چه در دل دارد بگوید .»
۲. اسامی ، عنوان ها و اصلاحات علمی یا فنی (فقط بار اول) را که می خواهیم ممتازتر نشان بدهیم ، در گیومه می گذاریم : «تکواژ» کوچکترین جزء معنی دار زبان است .

علامت پرسش (؟)

الف : در آخر جمله های پرسشی از این علامت (؟) استفاده می کنیم .
نمونه : چه برنامه ای برای آینده ات داری ؟

ب : برای نشان دادن تردید و ابهام ، علامت پرسش آن را درون پرانتز یا کمانک می آورند:
نمونه : برخی وفات سنایی را ۵۲۵ (؟) نوشته اند.

علامت تعجب یا توجه (!)
این علامت در پایان جمله های عاطفی به کار می رود.
چه هوای خوبی ! عجب منظره ی قشنگی !

افسوس ! دریغا !

نقطه ویرگول (؛)

برای جدا کردن جمله هایی که از نظر ساختمان و مفهوم مستقل به نظر می رسند اما در یک عبارت طولانی با یکدیگر ارتباط معنایی دارند ، به کار می رود .
نمونه : برای اجرای این طرح باید برنامه داشت ؛ سرمایه گذاری کرد ، مشاور متخصص داشت و … .
احمق را ستایش خوش آید ؛ چون لاشه که در کعبش دمی فربه نماید.

خط فاصله (-)

۱. جمله های توضیحی یا بدل و … بین دو خط فاصله قرار می گیرند.
حافظ شیرازی – لسان الغیب – قرآن را با ۱۴ روایت در حفظ داشت .

۲. هرگاه کلمه ای در آخر سطر نگنجد ، با قرار دادن یک خط فاصله بقیه ی آنها را در سطر بعدی می نویسیم.

۳. به معنی (تا) و (به) برای بیان فواصل زمانی و مکانی :

فاصله تهران – مشهد ۹۰۰ کیلومتر است.
قطار تهران – مشهد وارد ایستگاه شد .

۴. هنگامی که دو کلمه روی هم دو جنبه ی گوناگون از یک منظور را نشان دهند.

مباحث هنری – ادبی نزدیکی خاصی با هم دارند .

۵. در ابتدای جمله های مکالمه ای یا نمایش نامه به کار می روند:

– الو .
-بفرمایید .
– سلام .

قلاب [ ]

۱. مطالبی را که جزء اصلی کلام نباشد ، داخل قلاب می آوریم.
کمال الملک وارد تالار شد ] ادای احترام[ و در گوشه ای ایستاد .

۲. دستورهای اجرایی در نمایش نامه ها :
کمال الملک ] با لحن قاطع [ :«هرگز تسلیم نمی شوم »

۳. در تصحیح متون قدیم ، کلمات توضیحی یا الحاقی در قلاب گذاشته می شود :
گفت : «او را دست ، افگار ] زخمی [ شد.»

ستاره (*)

۱. برای توضیح یک کلمه در پاورقی یا زیر نویس ؛
۲. در آغاز سطر به نشانه ی شروع مطلب جدید و جلب توجه خواننده.

پیکان یا جهت نما ( )

۱. برای نشان دادن نتیجه ؛ از سر وا کردن چند جزء دارد حرف اضافه + سر (اسم)+وا(پیشوند)+کردن (مصدر)
۲. به جای عبارت «نگاه کنید» یا «رجوع کنید به»؛ ابن سینا حجه الحق

ایضا ( “)

علامت جمله ها و کلمه های مشابه است و برای جلوگیری از تکرار به کار می رود .

مثال :

· ساده نویسی یعنی خوداری از کاربرد کلمات پیچیده؛
· ” ” ” ” ” ” ” مفاهیم بیگانه .

منبع : وبلاگ گروه درسی پایه ی چهارم ابتدایی

دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴
کد خبر : 13628
بازدیدها: 140

پاسخی بگذارید »