سه شنبه ۰۸ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

طرح سئوالات استاندارد، معلمان را به سمت روش های تدریس خلاق سوق می دهد

danesheroz1 بهمن ۱۴, ۱۳۹۲ ۰
طرح سئوالات استاندارد، معلمان را به سمت روش های تدریس خلاق سوق می دهد

دانش روز: وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح سئوالات استاندارد موجب بروز روشهای تدریس خلاق در معلمان می شود

 به گزارش دانش روز، دکتر فانی در سلسله نشستهای صمیمی با کارشناسان حوزه ستادی دیروز در جمع کارشناسان  مرکز سنجش گفت: کارشناسان و مسئولان بخش های مختلف آموزش و پرورش با ارائه ی پیشنهادات و نظرهای کارساز خود باعث ایجاد هم افزایی در مجموعه سازمانی خواهند شد. در نتیجه این همدلی و هم رایی نیز بهره وری کار افزایش می یابد.

وی به خطیر بودن مسئولیت خویش در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: هدف همه ما در آموزش و پرورش، بهبود و رشد و تعالی اهداف آموزشی و پرورشی است.

وزیر آموزش و پرورش هدف های رفتاری کتاب های درسی را از جمله اهم نکات قابل توجه برشمرد و گفت : تعیین و مشخص شدن اهداف کتاب های درسی قبل از تالیف از جمله مسائل بسیار ضروری و قابل توجه به شمار می آید .

فانی هر کدام از واحدهای آموزشی را دارای هدف های خاص خود دانست و ادامه داد: اهداف ابتدا کلی هستند سپس عملیاتی شدن هدف ها ، محتوی و برنامه و تمرین نیز مشخص می شود . 

اهداف کتابهای درسی مشخص شود

وی عملی نشدن این امر در آموزش و پرورش را یک خلاء جدی دانست و از مسئولان وزارتی خواست با تنظیم نامه ای برای سازمان پژوهش، خواستار مشخص شدن اهداف کتاب های درسی طی دوره های مشخص شده و سپس متخصصان مرکز سنجش با حساسیت خاص خود سوال های خوبی را طراحی کنند .

علی اصغر فانی با تاکید بر اصلاح روش تدریس، جایگزینی خلاقیت محوری بر حافظه محوری را از جمله خواسته های مهم مقام معظم رهبری عنوان کرد و اظهار داشت: درک مفاهیم درسی و تحقیق و بررسی مطالب توسط دانش آموز امری حائز اهمیت است ، چرا که فهم مفاهیم ماندگارتر از حفظ مطالب است .

وی سوق دادن دانش آموز به سمت طراحی و تحلیل سوال برای رسیدن به پاسخ صحیح را فرایند مهم آموزشی بیان کرد و گفت : برگزاری امتحانات به روش کتبی باعث از بین رفتن مهارت های کلامی و کند شدن سرعت انتقال افکار به یک دیگر در جامعه شده است.

وزیر آموزش و پرورش طراحی سوال های استاندارد را گامی موثر برای معلمان جهت حرکت به سمت تدریس خلاق و در نتیجه تحولی عظیم در روش تدریس عنوان کرد.

فانی هدف اصلی را مقابله با سوال های تستی یا چهار جوابی بیان کرد و خواستار ترویج سوال های استاندارد در بدنه ی آموزش و پرورش شد.

وی تصریح کرد : طراحی سوالات استاندارد باعث پیشرفت فرایند یاددهی یادگیری در آموزش و پرورش شده و عملا تدریس معلمان را متحول می سازد .

فانی اظهار داشت: هماهنگی با دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دوره های آموزشی به منظور افزایش توانمندی و تربیت کارشناسان ستادی در استان، منطقه و وزارتخانه از جمله دیگر اهداف مورد نظر است.

سئوالات تشریحی قدمی مثبت در نظام یاددهی ویادگیری است

وزیر آموزش و پرورش در ادامه ی این نشست گفت: قانون سنجش و حذف کنکور تکلیفی مهم برای آموزش و پرورش تعیین کرده است. وی هدایت آموزشگاه ها و موسسات در طراحی سوالات تشریحی را قدمی مثبت در نظام یاددهی- یادگیری دانش آموزان در دستگاه تعلیم و تربیت ارزیابی کرد.

وی طرح سوالات استاندارد با هماهنگی سازمان سنجش کشور برای پایه های تحصیلی پایین تر را در دستور کار خود قرار داد و خاطر نشان کرد: طراحی فراوان سوالات و انتشار آن ها در میان اقشار جامعه می تواند منبع درآمد خوبی برای آموزش و پرورش باشد.

وی متذکر شد: باید مراقب بود که خود را به جای بخش خصوصی قرار نداده و کیفیت کار را از یاد نبریم.

بحث جعل اسناد در آموزش و پرورش یکی دیگر از مطالب بیان شده در این نشست بود. فانی جعل اسناد در آموزش و پرورش را نسبت به سال های قبل بیشتر داننست و ضمن ابراز نگرانی از وجود چنین مشکلی در جامعه دستیابی به راه حل مناسب برای برطرف کردن این معضل را ضروری برشمرد.

فانی همچنین با اشاره به ارتقاء سیستم ها در آموزش و پرورش خواهان مشخص شدن هزینه های صرف شده در این زمینه شد. وی با استناد به سیاست رئیس جمهور در تقویت پیشرفت های IT در کشور، سیستم های فن آوری IT در دولت یازدهم را رو به پیشرفت ذکر کرد.

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
کد خبر : 91340
بازدیدها: 237

پاسخی بگذارید »