جمعه ۰۴ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

صدای مردم پس از ۲۵ سال به گوش مسئولان رسید

28 danesheroz خرداد ۶, ۱۳۹۲ ۰
صدای مردم پس از ۲۵ سال به گوش مسئولان رسید

مسئولان شهرداری کرج اعلام کردند که پس از ۲۵ سال پروژه آسفالت در منطقه کلاک نو کرج را آغاز کرده‌اند و باید گفت در این ۲۵ سال کسی به فکر نبوده و مدیران ارشد شهر به ویژه فرماندار و شهردار از اوضاع این منطقه بی‌اطلاع بودند

به گزارش  دانش روز ، کلانشهر کرج طی سال‌های اخیر توسعه بسیاری یافته و از یک باغ شهر ییلاقی در کنار پایتخت، امروز به شهرستانی با وسعت حدود دو میلیون نفر و همچنین یکی از کلانشهر‌های بزرگ و پر جمعیت کشور تبدیل شده است.

کرج نیز مانند تمام شهرستان‌های بزرگ و پرجمعیت کشور مشکلات خاص خود را دارد.

جمعیت رو به افزایش با نرخ بالای مهاجر پذیری، تحمل سرریز جمعیتی پایتخت، توسعه ناهمگون مناطق به ویژه در حاشیه‌ شهر و بالاخره ترافیک سنگین و عدم دسترسی کامل مردم به خدمات عمومی مانند حمل و نقل،‌ بهداشت و فضای سبز از جمله مشخصه‌های این کلانشهر عریض و طویل است.

اما شاید کسی را توان باور و قبول این مسئله نباشد که در شهرستانی به بزرگی و اهمیت کرج و در حالی که تنها ۲۵ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد،‌ معابر و خیابان‌هایی هستند که آخرین بازسازی و ترمیم آن‌ها به ۲۵ سال قبل باز می‌گردد! آری این منطقه در نزدیکی پایتخت وجود دارد و نامش “کلاک  نو” است.

* کلاک کجا است؟

تهرانی‌ها به طور قطع نام کلاک را شنیده‌اند و هر کدام از شهروندان تهرانی به ویژه قشر مرفهی که هر هفته برای تفریح به شمال کشور رفته و از جاده چالوس عبور می‌کنند، به خوبی می‌دانند که در زمان حرکت در آزادراه تهران – کرج وقتی به پل کلاک رسیدند،‌ باید از اتوبان خارج شده و سفر خود را از جاده چالوس ادامه دهند.

کلاک ناحیه‌ ویژه‌ای در شهرستان کرج است و به سه بخش کلاک بالا ، کلاک پایین و کلاک نو تقسیم می‌شود.

منطقه کلاک دارای قدمتی شش هزار ساله است و به عنوان نمونه‌ای از مناطق گردشگری استان البرز در شمال شرقی شهر کرج و در دامنه جنوبی سلسله کوه‌های البرز قرار دارد.

این ناحیه از شمال به کوه دشت، کوه چادر کیان (با ارتفاع ۲۵۵۰ متر از سطح دریا قلعه وزندان دوره کیانیان) و روستای کندر، از جنوب به حاشیه رودخانه کرج و سرحدآباد، از غرب به منطقه حصار، ویسه، روستای بیلقان و پل تاریخی صفوی و بالاخره از شرق به شهر جدید گرمدره و چیتگر و وردآورد محدود می‌شود.

زبان مردم این منطقه فارسی و با گویش کرجی است.

در گذشته یکی از مهمترین ویژگی‌های منطقه کلاک بهره‌مندی از آب و هوای معتدل و کوهستانی بود و مردمی که در این منطقه ساکن بودند، صبح خود را با تماشای درختچه‌های خودرو مانند زالزالک، تمشک، سرو کوهی، انار، انجیر، بادام، پسته، زرشک‌، سماق، نسترن، ارغوان آغاز کرده و هر روز حیواناتی چون گرگ، شغال، روباه، خرگوش و قوچ و میش و کبک را می‌دیدند.‌ اما از همه این طبیعت زیبا امروزه به ندرت می‌توان نشانی در کلاک یافت. چرا که ناحیه کلاک پر از ساختمان‌هایی شده که بسیاری از آنها از هیچ اصول و قانون مهندسی و معماری طبعیت نمی‌کنند.

همین امر نیز موجب شده که برخی از مناطق کلاک به ویژه کلاک نو مورد غفلت قرار گیرد.

* پای درد و دل مردم کلاک نو

بر اساس این گزارش، پیرمردی که خود را سیدرضا ابوالحسنی و یکی از اهالی قدیمی کلاک معرفی می‌کند، به خبرنگار فارس در کرج می‌گوید: سال‌ها بود که خیابان‌های کلاک از سوی شهرداری رسیدگی نمی‌شد و بارها نامه‌نگاری‌های زیادی از سوی اهالی انجام شد و حتی خودم با شهرداران کرج صحبت کردم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد خیابان‌های کلاک نو ۲۵ سال است که آسفالت نشده ، می‌گوید: بله درست است. بارها از مسئولان خواستیم که به فکر این منطقه باشند، اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفت به صورتی که ما خیابان‌ها و کوچه‌هایی در کلاک نو داریم که تبدیل به کوچه خاکی و پر از سنگلاخ شده و مردم این منطقه به ویژه در زمستان‌ها باید از میان گل و لای راه خود را پیدا کنند.

این پیرمرد تاکید دارد: البته باید حق را هم گفت. چند بار مسئولان شهرداری، نمایندگان مجلس،‌ اعضای شورای شهر و حتی فرماندار کرج به منطقه آمدند و مشکلات ما را دیدند. بسیاری از خیابان‌ها و کوچه‌ و پس‌کوچه‌های کلاک نیاز به بازسازی دارند و اقداماتی هر چند ناچیز صورت گرفته است.

حرکت در کوچه‌ها و خیابان‌های کلاک برای خبرنگار فارس نیز جالب توجه است. اگر از بلوار خلج‌آباد وارد خیابان‌های کلاک شویم، تغییرات و تفاوت‌های زیادی را می‌بینیم. از یک سو بلوار خلج‌آباد را شاهد هستیم که اصلاحات هندسی و درخت‌کاری‌های خوبی در چند سال اخیر در این بلوار انجام شده و از سوی دیگر خیابان‌هایی وجود دارد که شاید تا امروز رنگ هیچ آسفالتی به خود ندیده است.

یک فروشنده دوره‌گرد که خود ابوالفضل علی‌بابایی معرفی می‌کند نیز در این‌ خصوص می‌گوید: من به دلیل کارم هر روز باید در این خیابان‌ها تردد کنم و هر روز شاهد سختی مردم و ساکنان کلاک نو هستم.

وی با اشاره به آغاز آسفالت خیابان‌های کلاک نو پس از ۲۵ سال تاکید می‌کند: باید کار خوب را گفت و از آن دفاع کرد. امروز که شاهد آسفالت خیابان‌های کلاک نو بودم،‌ خیلی خوشحال شدم و این خوشحالی را در چشم مردم ساکن این منطقه نیز دیدم.

* آسفالت کلاک نو پس از ۲۵ سال

بهانه اصلی برای تهیه این گزارش خبری است که پایگاه رسمی شهرداری کرج با این عنوان منتشر کرده است “کلاک نو پس از ۲۵ سال آسفالت می‌شود.”

این خبر حسین عطایی مدیر منطقه ۱۱ شهرداری کرج اعلام کرده و به خودی خود در میان اصحاب رسانه و خبرنگاران دفتر خبرگزاری فارس دست مایه طنز‌هایی شده است به صورتی که یکی از خبرنگاران به شوخی می‌گفت “من اگر جای آقای عطایی بودم  هرگز این خبر را اعلام نمی‌کردم، چرا که مردم می‌پرسند پس در ۲۵ سال اخیر چرا کسی به یاد خیابان‌های آسفالت نشده کلاک نو نبوده است.”

بر اساس این گزارش، عطایی مدیر منطقه ۱۱ شهرداری کرج در تشریح این خبر گفته است: اجرای طرح توزیع و پخش آسفالت در سطح معابر و خیابان‌های “کلاک نو” پس از ۲۵ سال، اقدامی جهادی است که با هدف تامین سرانه‌های زندگی شهروندی همچنین ترمیم و بهسازی زیرساخت های شهری در حال اجرا شدن است.

وی در ادامه با بیان اینکه طی این مدت هیچ آسفالتی در معابر و خیابان‌های کلاک نو ریخته نشده بود، این موضوع را منشاء بروز مشکلات متعددی برای همشهریان و ساکنان منطقه دانست و گفت: شهرداری منطقه با اتخاذ سیاست‌های کاربردی و راهبردی و به منظور تامین نیازهای زندگی شهروندی و فراهم آوردن زیرساخت‌های ایمن و سالم نسبت به اجرای پروژه توزیع آسفالت در این محدوده اقدام کرد.

*توزیع ۷۰۰ تن آسفالت برای اجرای فاز اول طرح

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری کرج با اشاره به توزیع ۷۰۰ تن آسفالت در محدوده فاز نخست اجرای طرح فوق بیان کرد: این میزان آسفالت طی دو روز گذشته در سطح خیابان‌ها و معابر اصلی و فرعی کلاک نو در مرحله اول اجرای طرح، پخش شده است.

عطایی عنوان کرد: با اهتمام مسئولان ذیربط و با استفاده تجهیزات و نیروهای انسانی، اجرای عملیات در فاز اول در روز جاری به اتمام می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح توزیع آسفالت در سطح کلاک نو یک هزار و ۶۰۰ تن آسفالت مورد نیاز است.

عطایی در ادامه نیاز منطقه به اجرای طرح‌های عمرانی را یادآور شد و افزود: طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی تدوین شده با هدف ارتقاء کیفی ساختارهای شهری و بهبود زیرساخت ها در دستور کار شهرداری منطقه قرار می‌گیرد.

*‌ای کاش شهرداری زودتر به فکر کوچه‌های آسفالت‌ نشده کلاک بود

خبرنگار خبرگزاری فارس در استان البرز تلاش کرد تا با یکی از مدیران شهرداری کرج در این رابطه گفت‌وگو کرده و از علت تاخیر در خدمات‌رسانی به مردم کلاک نو جویا شود که متاسفانه موفق به این کار نشد.

اما عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس می‌گوید: بارها مشکلات مربوط به مردم کلاک در جلسات متعدد به اطلاع شهرداری رسید است و چندین جلسه حضوری نیز به اتفاق مدیران شهرداری با مردم کلاک برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: حجم مشکلات این منطقه زیاد است. از ساخت‌ و سازهای غیر مجاز تا عدم دسترسی مردم به خدمات شهری که باید برای رفع هر کدام از آن‌ها جدیت ویژه‌ای داشت.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی افزود: البته باید قبول کرد که حجم اعتبارات محدود است و مسئولان شهری با موانعی به ویژه در حوزه تامین اعتبارات مالی روبه‌رو هستند.

اکبریان می‌گوید: با وجود همه مشکلات و سختی‌هایی که مردم کلاک متحمل شده و می‌شوند، همین که امروز شاهد آغاز یک طرح بزرگ برای آسفالت تمام معابر اصلی و فرعی در کلاک نو هستیم، ارزشمند است و ای کاش شهرداری زودتر به فکر اجرای این طرح بود.

وی تاکید کرد: نمایندگان مردم کرج در مجلس آماده هرگونه همکاری با شهرداری برای رفع مشکلات شهروندان ساکن کلاک هستند و امیدوارم طرحی که امروز آغاز شده با جدیت از سوی مدیران شهری پیگیری و دنبال شود.

* برق شادی در چشمان مردم کلاک

و بالاخره اینکه، مردم منطقه کلاک نو روز گذشته شاهد آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های خود پس از ۲۵ سال بودند و می‌توان برق شادی را در چشمان آنان دید. این مردم آنقدر صبور هستند که با وجود فراموشی ۲۵ ساله باز هم لب به اعتراض نگشوده و هرگاه نیازی به حضور آن‌ها در صحنه بود، با فراموشی تمام کاستی‌ها و مشکلات برای دفاع از کشور به میدان آمدند.

سئوال اساسی این است که آیا چنین مردمی شایسته فراموشی ۲۵ ساله بودند؟

آیا اجرای فازهای مختلف فضاهای سبز،‌ ایجاد بوستان و پارک و پروژه‌های عمرانی و خدماتی در مناطق مرفه نشین کرج همچون عظیمیه، جهانشهر و رجایی شهر دیگر بس نیست؟ آیا مسئولان بهتر نیست به جای ارائه خدمات هر روزه به این مناطق حداقل ماهی یک بار به مناطق محروم کرج نیز سری بزنند و خود را از مردم بدانند.

آیا مدیریت شهری بهتر نیست به جای توجه بیش از حد به مناطقی که عمدتا مسئولان در آن جا ساکن هستند کمی هم توجه به طبقه پایین جامعه داشته باشد و با مشکلات آنان آشنا شوند.

داشتن آسفالت، پارک و بوستان و فضاهای سبز کمترین خدماتی است که هر مدیری و به ویژه مدیریت شهری می‌تواند آن را به مردم در مناطق مختلف ارائه دهد اما متأسفانه عدم توجه شهرداران و به ویژه مدیریت شهری در کلانشهر کرج سبب شده است برخی مناطق به ورطه فراموشی بروند.

جای شکرش باقی است که حداقل پس از ۲۵ سال مسئولان شهرداری به فکر آسفالت کوچه‌های خاکی و خراب منطقه کلاک نو افتادند!؟! حال کی خدمات دیگر به این منطقه برود خدا می‌داند.

اما آیا می‌توانیم برای دقایقی بدبین بوده و میان این آسفالت پس از ۲۵ سال با برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا رابطه‌ای تصور کنیم.

و در آخر شاید یادآوری سخنان یکی از مسئولان سابق شهر خالی از لطف نباشد که می‌گفت: بررسی کردیم و دیدیم یکی از خیابان‌های کرج در طول سال سه بار آسفالت شده است و با تحقیقات بیشتر دریافتیم که برخی از مدیران ارشد شهرداری کرج در آن خیابان ساکن بودند!!!

 

منبع : فارس

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
کد خبر : 21160
بازدیدها: 287

پاسخی بگذارید »