چهارشنبه ۰۹ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

شبیخون فیس بوکی!

danesheroz اسفند ۲۱, ۱۳۹۱ ۰
شبیخون فیس بوکی!

فیس بوک از سرقت اطلاعات تا عکس های خصوصی!

امروزه فرهنگ هر کشور نشان دهنده ی نوع رفتار، اعتقادات، ارزش ها و هنجار های آن کشور می باشد. به طور مثال فرهنگ کشور ایران در بین جهانیان به “فرهنگ اسلامی” معروف است. از این رو، واضح و مبرهن می باشد که رفتار و اعتقادات مردم این کشور مطابق با دین مبین اسلام تعریف شده است. اما در این میان باید توجه داشت که گاهی هجمه های ضد فرهنگی، چه از داخل و چه از خارج کشورها بر فرهنگ بومی ضرباتی را وارد می آورد که تحت عنوان “تهاجم فرهنگی” از آن یاد می شود.
حائز اهمیت آن است که با توجه به رشد فکری و آگاهی عمومی ملت‏ های جهان در عصر حاضر، سلطه بر کشوری از طریق جنگ نظامی بسیار مشکل و گاها غیر ممکن گشته، به همین جهت برای نیل به چنین اهدافی توسل بر تهاجم فرهنگی که از زیرمجموعه های “جنگ نرم” است این مسیر را تسریع می نماید. زیرا در این روند اعتقادات بنیادی یک جامعه، که اعم از فرهنگ اعتقادی (مذهبی) کشوری است، مورد هدف قرار می گیرد زیرا با این روش افراد یک جامعه با تغییر اعتقادات و ارکان فکری، ناخواسته در جبهه ی دشمن و بر علیه خود عمل می نمایند. این قبیل کشورها (استعمارگر) در راستای اهداف جهانخوارانه ی خود، با عناوینی همچون تبلیغ مذهبی، روشنفکری، گسترش تکنولوژی و … پیش می روند تا از این طریق زمینه‏ های اسارت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی‏ آنها را فراهم آورند.
حال باید اعتراف نمود که با توجه به قرار داشتن در “عصر ارتباطات” (Communication Age)، امروزه بزرگ ترین ابزار و سلاح دشمن در راستای جنگ نرم و فرهنگ زدایی، انواع رسانه ها بالاخص اینترنت و شبکه های اجتماعی می باشد. شبکه های اجتماعی که ساده ترین هجمه ی آنها سرقت اطلاعات شخصی افراد است که در راس آنها، غول شبکه های اجتماعی یعنی “فیس بوک” (Facebook) قرار دارد. شبکه هایی که خواه ناخواه در مسیر سو استفاده برخی دولت ها واقع قرارگرفتند. “فیس بوک” در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد و در سال ۲۰۰۶ عضویت را برای عموم مردم آزاد نمود و در همین جا بود سیل کاربران برای عضویت در این شبکه ی اجتماعی  جاری شد.
یکی از جاذبه های این شبکه که بر عضویت اقشار مختلفی از مردم دنیا تاثیر بسزایی گذاشته، روند دوست یابی می باشد (دوست یابی بدون چارچوب) که با فرهنگ غربی عجین است اما با فرهنگ ایران اسلامی تا حدودی مغایرت دارد و از آن جایی که افراد قابل توجهی از جامعه ی ایرانی عضو این شبکه هستند، باید این موضوع را مورد بررسی قرار داد. در این میان باید توجه داشت که پیش از اینکه “فیس بوک” پا به عرصه ی  اینترنت بگذارد، جایگاه ایران در زمینه استفاده از فضای مجازی و در میان کشورهای جهان ۱۰ الی ۱۵ بود اما اکنون کشور ایران در استفاده از اینترنت بالاخص عضویت در فیس بوک، در مراتب اولیه نسبت به دیگر کشورها قرار دارد که این مسئله و روند رو به افزایش آن با توجه به ساختار شکنی فرهنگی جای تاسف دارد.
در این راستا و بر اساس آمار موجود، بیش از یک میلیون نفر در تهران و در حدود ۲۰۰ هزار نفر هم در دیگر شهرها عضو شبکه اجتماعی “فیس بوک” هستند که این آمار را اگر بر اساس میزان جمعیت کشور در برابر کشورهایی چون چین و هند و آمریکا و یا کشورهای توسعه یافته درنظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که تعداد مردمی که در ایران عضو این شبکه می باشند، حتی از کشورهای مذکور هم بیشتر است.
فرهنگ زدایی
شبکه ی اجتماعی “فیس بوک” با اشاعه ی مواردی غیر اخلاقی به فرهنگ زدایی برخی کشورها از جمله ایران اسلامی می پردازد که چند نمونه از آنها عبارتند از: روابط آزاد،  بی حجابی، استفاده از عبارات سخیف و … . البته باید توجه داشت که بنیان سایت “فیس بوک” بر پایه ی روابط آزاد و دوست یابی نهاده شده است، روابطی که خارج از هر چارچوب و فرهنگی می باشد که این روند با تصاویر افراد که نود و نه درصد آنها بی حجاب هستند همراه است. این موضوع امروزه با توجه به گسترش “هک” و سرقت اطلاعات  مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد که یکی از آنها اختلافات همسران و طلاق می باشد.
در واقع “فیس بوک” فضایی است که به خاطر دارا بودن خصلت مجازی، افراد به سهولت در آن ارتباط برقرار کرده و به دور از اهمیت از مسئله ی جنسیت، با یکدیگر رابطه ی آزاد برقرار می کنند، که گاهی این ارتباط ها در میان افراد متاهل نیز مشاهده می شود که باعث رفتارهایی خارج از عرف و فرهنگ اسلامی می گردد. همین مهم سبب سست شدن بنیان خانواده و ایجاد اختلافاتی ژرف بین زوج ها می شود. حال در این میان باید توجه داشت که طبق آمار سهم “فیس بوک” در امر طلاق ۶۶ درصد می باشد که رقم فوق العاده بالایی است. و آنچه حائز اهمیت است آن که در این شبکه رایج شده که زوج های طلاق گرفته در راستای تخریب شخصیت یکدیگر عکس های خصوصی، مطالب نامناسب، مدارک جعلی و مخربی را در صفحه ی شخصی شان قرار می دهند و گاها به تمامی دوستان مشترکشان ارسال می کنند و همین مسئله باعث می شود تا تمامی پل های پشت سر خود را خراب کرده و رجوع مجدد آنها رو به محالی گذارد.
نتیجه:
بنابر آنچه که گفته شد به این نتیجه می رسیم که در رایطه با “فیس ‌بوک” آن هم با بیش از دو دهه سابقه ی تهاجم فرهنگی، ضروری است تا به مسئولان فرهنگی هشدار دهیم تا با کم ‌توجهی مسئولان این روند به بحرانی غیر قابل جبران بدل نشود. البته باید توجه داشت که این جنگ از هر نوع جنگ نظامی زیان بارتر بوده و امروزه جزیی از زندگی روزانه ی ما محسوب می ‌شود وهدف آن تنها سیطره ی جهانی سردمداران غربی و تحریف افکار و اعتقادات جوانان می باشد.

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۹
کد خبر : 9500
بازدیدها: 237

پاسخی بگذارید »