سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

سوء تغذیه فرهنگی کودکان ایرانی

danesheroz1 اسفند ۲۶, ۱۳۹۲ ۰
سوء تغذیه فرهنگی کودکان ایرانی

دانش روز: «مدرسه موشها »«خونه مادر بزرگه »«گلنار» و در اوج خود «کلاه قرمزی» جزو خاطرات مشترک جوانان امروز ایرانی هستند اما کودک امروز چه خاطرات مشترکی را برای یارآوری بهترین دوران خود دارد؟

به گزارش دانش روز، در صنعت سینمای امروز دنیا، سیمای کودک جایگاه ویژه خود را دارد ،جایگاهی که گاهی فراتراز وجوه دیگر سینما رخ نشان می دهد وجهی  که  گاهی تاسطح جوایز بزرگ دنیا ترقی  می کند وتمام  فیلسازان وبازیگران معروف در تلاش برای نشان دادن حود در آن هستند تا به کمک صنعت انیمیشن  سازی کودک بتوانند جلوه های هنری حود را نمایان کنند اما آنچه جای افسسوس را همیشه باز می گذارد کمرنگ بودن بیا به نوعی جدی تر نبود سینما وبرنامه های تولیدی برای کودکان ایران است بحث فرهنگی  کهدر این دوره از هر موضوعی جدی تر به نظر می رسد با نز دیک شده به ایام تعطیلات عید وتابستان وبا توجه به اینکه جزو تعطیلات طولانی دانش آموزان است سرگرمی آنها در این ایام یکی از دغدغه های خانواده والبته اگر مهم باسشد دیگر برنامه سازان ماست .سینمای ایران که عملا از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده وفضاهای آموزشی وتفریحی خارج از خانه در تمام شهر ها ومحله های ایران یک امکان غیرممکن را پیش روی کودکان ایرانی می گذارد و تنها گزینه راحت وبی دغدغه باقی مانده آنجایی پا به یدان می گذارد که نگرانی وترس مارا هم به دنبال خود می آورد .

کودک نه سیاست می ف همد نه معظل فرهنگی ،نه مشکل اجتماعی نه جنبش فوتبالی ، کودک نه رنگ می فهمد نه  جهت می گیرد ف بلکه رنگ می بخشد وجهت می دهد ،کودک می بیند،می شنود وحس می کند ،او متناسب با روح لطیفخود جذب می شود وجذب می کند آن چه را که زیباست ،اما آنچه برای او زیباست ترکیبی از اشکال ورنگ ها که در پشت کلی خاطره وتفکر و نوع اندیشه ئرزی کودک به جهان خود خفته است ؛خته یی که در نمود اجتماعی وفرهنگی کودک هنگام بزرگسالی وتاثیر گذاری او بر جامعه اش بیدارمی شود و خود رانشان می دهد با تاتوجه به اقتضای این ذات  خاص کودک این سوال مطرح می شود که چرا در صنعت هنری و فرهنگی ما جایگاه کودک امروز گم شده است ؟ چرا کودک ایرانی نام ونشانی در صنعت قدر تمند سینمای ایران ندارد ؟چرا کودک ایرانی نم یتواند از کالای فرهنگی ایرانی تغذیه شود ؟آیا کودک امروز خاطره مشترکی به غیر از باب اسنجی،شرک ، مرد عنکبوتی ،هری پاتر و… دارد تا با دیگر همسالان خود به مرور آن بپردازد؟ولذت دوران کودکی خود را تجدید کند ؟جز شخصیت های هری پاتر ومرد عنکبوتی کدام شخصیت ایرانی را می توانید نام ببرید که کودکان ایرانی سیر رشد خود را با یادآوری خاطرات آن سپری کنند؟وبسیاری از این سوالات خرد کننده بر دوش بدنه فرهنگی ایران سنگینی می کند .

کودکان ایرانی جوانان بدون خاطرات مشترک ؟

در بررسی چرایی این امر مهلک در فرهنگ ایران ،تغذیه کودکان ایرانی را تنها با کالای ایرانی مناسب می دانیم و معتقدیم که هر گروه سنی نیاز به خوراک ذهنی متناسب با خود دارد و اگر مانتوانیم خوراک فرهنگی  لازم را به فرزندان خود بدهیم آنها را از طریق دیگر خوراک خود را فراهم می کنند مثل انیمیشن ها و فیلم های آمریکایی

«مدرسه موشها »«خونه مادر بزرگه »«گلنار»ودر اوج خود «کلاه قرمزی» جزو خاطرات مشترک جوانان امروز ایرانی هستند اما کودک امروز چه خاطرات مشترکی را برای یارآوری بهترین دوران خود دارد ؟در گذشته وقتی می خواستند فکری برای کودکان بکنند اینکه بتوانند یک عواطف جمعی وخاطرات مشترک به وجئد بیاورند امری بسیار مهم بود اما حال دیگربرای  بچه ها خاطرات مشترک وجمعی وجود ندارد وعواقب این موضوع این کی شودکه بچه ها به فرد گرایی روی می آورند وتک تک م یشوند در نت یجه هویت جمعی شان از بین می رود از بین رفتن این خاطره و حس جمعی ،کشوری به وجود می آورد متشکل از افراد جدا از هم واین یکی از مهمترین آسیب هایی است که به وجود می آید یکی از منتقدین با انتقاد شدید خود از صدا وسیما ،برنامه سازی آن را در راستای پر کردن اوقات فراغت ضعیف می داند چهره مخدوشی که جایگاهی در تفریح کودکان ندارد وی اعتراض خود را روی برنامه ایی مثل عمو پورنگ ،خاله شادونه و این نوع برنامه ها متمرکز کرد وسیرجدید تولید این نوع برنامه ها را کاملا نامناسب توصیف میکند ومی گوید :برنامه ای موثر است که از روی روان شناسی کودک وبا وجهی علمی پیش برود نه اینکه با حرف ها و حرکات ناسنجیده مجری برنامه وسیله ای برای تقویت ناهنجاری ها وبدآموزی در کودکان شود

وی در ادامه اعتراضات خود به روندی که صدا وسیما در تولید برنامه هایش پیش گرفته از حضور افراد غیر متخصص و ارزان در برنامه های کودک یاد کرد که با تکراری شدنشان دیگر تاثیری در میان مردم ندارند این منتقد روند تولیدی برنامه های تلویزیونی را وسیله ای برای ایجا استرس واضطراب در کودکان قلمداد می کند ومعتقد است یکی از علل پایین آمدن سن بزهکاری نبود آموزش وتفرحات مناسب سن کودکان است وکار نکردن در مسائل فرهنگی کودکان امروز است که مجرمان فردا را می سازد .

اما چرا پس از این همه رکورد هنوز حرکتی تحول ساز را در این حوزه نداشته ایم و رخوت وسستی به تن نحیف این مجموعه از پا افتاده نشسته وکسی پیدا نمی شود با اقدام خود حرکتی به آن بدهد؟ وی می گوید چیزی که حرکت می کند مردم از ان تبعیت می کنند پس باید به یاد بیاوریم مسائل ومشکلات فرهنگی کودکان آینده ساز ما چیزی نیست که تنها با حرف زدن درست شود باید در این حوزه مردان عمل را وارد عرصه کرد .فیلم وبرنامه سازی در دنیا قافله ای تند رو است که جامعه ما ب مرکب مریض وپیر خود از آن عقب مانده است

منبع: نسل آگاه

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر : 98961
بازدیدها: 266

پاسخی بگذارید »