چهارشنبه ۰۹ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

اختصاصي دانش روز:

سه گام برای کاهش اضطراب امتحانات

danesheroz1 آذر ۱۶, ۱۳۹۲ ۰
سه گام برای کاهش اضطراب امتحانات

دانش روز: هر کسی نگران می شود. از سالمندان گرفته تا خردسالان هر کدام به نوعی با این مشکل سروکار دارند.

 

به گزارش دانش روز، اما برای بهبود و رفع آن چه باید کرد؟ بخصوص اینکه با نزدیک شدن به فصل امتحانات و افزایش استرس در نوجوانان و جوانان توجه به این موضوع امری ضروری است.
کارشناسان معتقدند چه نگرانی شما بزرگ باشد، چه کوچک، می توانید از سه گام کاربردی زیر در جهت بهبود آن استفاده کنید.
۱) مورد نگرانی را مشخص کنید.
گاهی اوقات، شما دقیقاً می دانید که نگرانی تان درباره چیست. گاهی هم ممکن است اصلاً ندانید گیر کار کجاست. فرض کنیم نگرانی در مورد یکی از معلمان مدرسه است، اما شاید دلیل واقعی آن، این باشد که شما با درس ریاضی مشکل دارید نه با معلم آن. بنابراین یک راه حل این است که از معلم خود برای مسایل ریاضی کمک بخواهید، او نیز به طور حتم با خوشرویی کمکتان خواهد کرد.
برخی مشکلات مانند مسایل خانوادگی، اغلب بزرگ هستند و روی فرزندان تأثیر منفی می گذارند، گاهی هم آنقدر شدید می شوند که از نظر ما احتمال یافتن راه حل برای آنها به صفر می رسد. در این مواقع اولین گام در جهت رفع نگرانی، تمرکز بر روی مورد نگران کننده و تشخیص آن است. اما اگر در این مورد نیز با مشکل مواجه هستید، می توانید با استفاده از گام سه از فرد مورد اعتمادی برای رفع مشکل والدین خود کمک بگیرید.
۲) به راههایی فکر کنید که به بهتر شدن شرایط ختم می شوند.
تقریباً همیشه و در هر موقعیتی راهی وجود دارد که به کاهش نگرانی شما کمک کند. اگرتنها و نگران در یک گوشه بنشینید و کاری نکنید، هیچ مشکلی حل نخواهد شد. بنابراین با پیدا کردن راهی مناسب در ایجاد احساسی خوشایند در خود بکوشید.
نمرات درسی در مدرسه اغلب نگران کننده ترین مورد برای بچه ها هستند. اگر این، مشکل شما هم هست، این سؤالات را از خود بپرسید:
▪ چرا نمرات درسی مهم هستند؟ هر کدام چه معنایی دارند؟
▪ من چگونه خود را برای حضور در کلاس آماده می کنم؟
▪ آیا نکات و مطالب درسی را حتی وقتی روز بعد امتحان ندارم هم مرور می کنم؟
▪ آیا مکان مناسبی برای انجام تکالیفم دارم؟
▪ آیا سعی در انجام راههای مختلف مطالعه از قبیل خلاصه نویسی ومرور مطالب، استفاده از فلش کارت و مطالعه گروهی کرده ام؟
لذا، با کمی تفکر بر روی این سؤالات و پاسخ به آنها راحت تر می توانید با مشکلات درسی کنار بیایید.اگر نگرانی شما در رابطه با مشاجره ای است که میان شما و یکی از دوستانتان اتفاق افتاده برای رفع آن، می توانید مواردی را که به بهبود رابطه تان کمک می کند، روی کاغذی بنویسید. به طور مثال، نامه ای به دوست خود نوشته و برای رفع کدورت، از او برای شرکت در یک برنامه گروهی دعوت کنید.
با تهیه فهرستی از این گونه کارها، می توانید یکی از آنها را که فکر می کنید مؤثرتر است، برای تجدید رابطه دوستی خود و تحکیم آن انتخاب کنید. اما اگر این توان را در خود نمی بینید که درباره آنچه می تواند موقعیت شما را بهتر کند فکر کنید، وقت آن است از گام سوم استفاده کنید.
۳) از فرد دیگری کمک بخواهید.
نگرانی و اضطراب باعث احساس تنهایی در شما می شود. پس هنگامی که مضطرب و نگران هستید، کسی را پیدا کنید تا بتوانید با او حرف بزنید. اما گاهی اوقات افراد می گویند: «من نگران هستم و هیچ کس نمی تواند کاری برای من انجام دهد.»
اما در اینجا دو دلیل وجود دارد تا بفهمید که این طور نیست:تا وقتی که احساساتتان را با کسی در میان نگذاشتید، به او اجازه ندهید تا برای کمک به شما تلاش کند، هرگز با اطمینان نمی توانید بگویید که هیچ کس نیست به شما کمک کند.
تنها از طریق درد دل کردن با فردی دیگر است که می توانید نسبت به آنچه موجب نگرانی تان شده به احساس خوشایندتری دست پیدا کنید. پس دیگر با مشکلات خود تنها نخواهید ماند. زیرا فرد دیگری مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، دوست و یا مشاوری هست که اکنون او نیز به یافتن راهی برای کمک به شما فکر می کند.
‌● و اما حرف آخر
آیا می دانید نگران بودن آنقدر هم بد نیست؟ مثلاً اگر شما حداقل کمی هم نگران امتحان خود نباشید، ممکن است مطالعه آن را کنار گذاشته و عاقبت پشیمان شوید.
اما برخی از نوجوانان و جوانان نگرانی هایشان آنقدر زیاد است که آنها را از انجام کارهای لازم باز می دارد. اگر این موضوع در مورد شما نیز صدق می کند توصیه ما این است که با یک مشاور مشورت کنید.

com.kidshealth.www
ترجمه: ملیحه تراب پور
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷
کد خبر : 78583
بازدیدها: 384

پاسخی بگذارید »