پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

سهم کاندیداها از فضاهای تبلیغات محیطی در انتخابات چقدر است؟

sheida92 اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۲ ۰
سهم کاندیداها از فضاهای تبلیغات محیطی در انتخابات چقدر است؟

کرم ابریشمی پیله می‌شود و اندکی بعد پروانه؛ این تصویر را پایتخت‌نشینان این روزها در بنرهای تبلیغاتی سطح شهر بسیار دیده‌اند. تصویری که این عبارت با خط درشت در کنار آن درج شده است: «تغییر یک فرصت است، نه یک تهدید».

تکرار واژه «تغییر» در بنرهای تبلیغاتی سطح شهر، درست در روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری، شائبه تبلیغات غیرمستقیم را برای برخی از شهروندان به‌وجود آورده؛ تا جایی که مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم به مردم و اصحاب رسانه حق می‌دهد که از دیدن این قبیل پیام‌های فرهنگی بر در و دیوار شهر با محتوای تغییر، دچار شائبه شوند.

به گزارش ایسنا، برابر مصوبه شورای شهر تهران، ۳۰ درصد از فضاهای تبلیغات محیطی شهر باید به پیام‌های فرهنگی اختصاص یابد. در همین راستا شهرداری تهران هم بر بسیاری از عرشه پل‌ها و تابلوهای بزرگراه‌ها و سایر فضاهای تبلیغات محیطی، بنرهایی با محتوای پیام فرهنگی نصب کرده است؛ کاری که البته امری پسندیده است.

اما واژه «تغییر»‌ که در چند نمونه از این بنرها آمده و از هر یک به تعداد قابل توجهی در سرتا سر شهر نصب شده است، شاید به نوعی یادآور شعار یکی از کاندیداهای انتخاباتی در سال ۸۸، شعار انتخاباتی باراک اوباما در دوره نخست ریاست‌جمهوری‌اش در امریکا و شعار انتخاباتی چندین رییس‌جمهور دیگر در اقصی‌نقاط جهان باشد.

شاید هم قرار گرفتن در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا موجب شده که تکرار این واژه و عباراتی با محتوای ضرورت تغییر، شائبه تبلیغ و ضدتبلیغ انتخاباتی زودهنگام و غیرمستقیم را برای برخی از مردم ایجاد کند. اما به هر حال هنگامی که یک مجموعه که مدیریت فضاهای تبلیغاتی شهر را در اختیار دارد، افکار عمومی حق دارند در آستانه انتخابات عملکرد این مجموعه را بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار دهند تا از شرایط برابر تبلیغات اطمینان حاصل کنند.

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به درخواست شورا از شهرداری برای برنامه‌ریزی در زمینه تبلیغات انتخاباتی، اظهار کرد: شهرداری باید در اسرع وقت برنامه‌ریزی برای چگونگی تبلیغات انتخاباتی را به شورای شهر ارائه کند تا مشخص شود که چگونه شرایط مساوی برای تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۸۴ هم که احمدی‌نژاد به عنوان شهردار وقت تهران، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود، جلسه‌ای با دست‌اندرکاران شهرداری برگزار و به مدیران شهری توصیه کردم که نباید هیچ دخالت مستقیمی در تبلیغات انتخاباتی داشته باشند، اکنون هم باید بنده یا شهردار تهران چنین جلسه‌ای را ترتیب دهیم.

چمران در واکنش به اظهارات خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه بنرهایی با محتوای «تغییر» توسط شهرداری در سطح شهر نصب شده که می‌تواند شائبه انتخاباتی را به‌وجود بیاورد، گفت: راست می‌گویید! حق با شماست! باید هر چه زودتر از مجموعه مدیران شهرداری دعوت کنیم و این موضوع را به آنها گوشزد کنیم تا شائبه‌های این‌چنینی به‌ وجود نیاید.

رییس شورای شهر تهران که با وجود ثبت‌نام در انتخابات شوراها، از او هم به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری یاد می‌شود، خاطرنشان کرد: این قبیل اقدامات به ضررشهرداری تمام می‌شود. اخیرا در یکی از سالن‌ها نشستی برگزار کردیم که مردم از ریخت‌وپاش‌های برنامه روز گذشته شهرداری در آن سالن انتقاد داشتند. مردم همه چیز را می‌بینند.

وی افزود: ما توصیه‌هایی کرده‌ایم، اما قطعا کار نظارتی خود را به عنوان نمایندگان مردم در شورای شهر به دقت انجام خواهیم داد و بر فضاهایی که به انتشار پیام‌های فرهنگی اختصاص دارد نیز، نظارت می‌کنیم.

شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر : 16452
بازدیدها: 115

پاسخی بگذارید »