چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

سلیقه و نیاز مخاطب در تولیدات تلویزیونی جای ندارد

danesheroz اردیبهشت ۸, ۱۳۹۲ ۰

منتقد سینما و تلویزیون گفت که تلویزیون به جای تولید بر اساس نیازها و سلیقه مخاطب، بنا به سفارش مدیران برنامه می سازد و همین امر سبب شده تا برخی به سمت شبکه های ماهواره ای متمایل شوند

به نقل از ایرنا؛ «جبار آذین» به اهمیتˈمخاطب شناسیˈ در حوزه کار رسانه بوِیژه تولیدات تصویری اشاره کرد و ادامه داد: جذب مخاطب یکی از اصلی ترین و تعیین کننده ترین ویژگی هر رسانه بویژه صدا و سیماست.

وی افزود: در ۳۴ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، صدا و سیما تلاش کرده تا با انجام تولیداتی در داخل و یا خرید آثار خارجی به نوعی مخاطب را راضی کند غافل از آنکه رضایت مخاطب نیازمند توجه به چند عامل اساسی است.

** فاصله طولانی نیاز مخاطب با تولیدات تلویزیون

این روزنامه نگار مهمترین عامل ارضای مخاطب از برنامه های تلویزیونی را همخوانی تولیدات و آثار ارایه شده با فرهنگ جامعه دانست و گفت: این موضوع بویژه برای نسل جوان و فرهنگی که با آن عجین شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

آذین تاکید کرد: در حقیقت آنچه در تلویزیون ارایه می شود با نیازهای مخاطب فاصله دارد چرا که به رغم اینکه در شعار گفته می شود باید علایق و سلیقه مخاطب ملاک عمل باشد اما شاهد ارایه تولیدات متوسطی در این رسانه هستیم.

وی افزود: تولید و پخش آثار متوسط تلویزیونی نشان می دهد کسانی این آثار اعم از فیلم و سریال را تولید می کنند که کمترین بها و اهمیت را به نیاز مخاطب می دهند و در حقیقت به نوعی تجربه آزمایی می کنند تا برای کارهای بهتر، خود را غنی کنند.

این منتقد سینما و تلویزیون تاکید کرد: تولیدات عرضه شده از سوی تلویزیون نشان می دهد که بسیاری از سازندگان تلویزیونی به صورت حرفه ای و دانشگاهی وارد این عرصه نشده اند.

آذین نتیجه مستقیم این رویکرد را همسو نبودن بسیاری از تولیدات تلویزیون با خواسته های جامعه عنوان کرد و گفت: تولیدات فعلی تلویزیون نه تنها به نیازهای آگاهی بخشی مخاطب پاسخ لازم را نمی دهد بلکه نتوانسته به مهمترین رکن خود یعنی مطالبات رهبری از این رسانه را پاسخگو باشد.

وی توضیح داد: رسیدن به نیازهای جامعه و تولید آثاری منطبق بر آن نیازمند بررسی و تعریف دقیقه و همه جانبه از مخاطب است.

** افراط و تفریط در برنامه سازی

آذین تاکید کرد: نگاه صدا و سیما در مقوله تولیدات به جای آنکه عام باشد، قشر محدودی را شامل می شود و به طور عمده یا سیاست زده به مقولات اجتماعی و فرهنگی نگاه می کند و یا توجه افراطی به سرگرم سازی مخاطب دارد.

این روزنامه نگار ادامه داد: رسانه ای چون صدا و سیما که مخاطب میلیونی دارد باید به نحوی برنامه ریزی کند که طیف های مختلف را تحت پوشش قرار دهد نه اینکه نیاز قشر محدودی را هدفگیری کند.

آذین با تاکید بر اینکه نمی توان بر جنبه سرگرم سازی مخاطب بدون توجه به جایگاه آموزشی رسانه تاکید کرد،گفت: یک رسانه خوب، سرگرم کننده و حرفه ای باید علاوه بر سرگرم کردن مخاطب، حرفی هم برای گفتن داشته باشد.

وی توضیح داد: این رویکرد بویژه در مناسبت های خاص مذهبی و ملی در آثار تلویزیونی نمود دارد چراکه در این ایام به نیازهای مخاطب در حد شعار توجه می شود .

به گفته این نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون، برای رسیدن به نیاز مخاطبان ابتدا باید کارشناسانی از تلویزیون و دانشگاه، شرایط جامعه را بررسی و برنامه های تلویزیون را نیز ارزیابی کنند تا تولیدات بر نیازهای اجتماعی، اخلاقی و معنوی مردم منطبق شود.

** تخصصی کردن مخاطب چاره کار نیست

آذین همچنین به سیاست سال های اخیر صدا و سیما در اختصاصی کردن شبکه های تلویزیونی به اقشار جامعه اشاره کرد و گفت: برای نمونه شبکه سه که برای گروه خاص جوان معرفی شده باید بیشترین نیاز مخاطبان جوان را برآورده کند یا شبکه چهار که به عنوان شبکه فرهیختگان معرفی شده است، باید برنامه هایی پخش کند که پاسخگوی این قشر در کنار نیازهای عمومی جامعه باشد.

این روزنامه نگار باسابقه تاکید کرد: در سال های اخیر سازمان صدا و سیما به قدری که به نیازهای کمی سازمان توجه کرده و بر تعداد شبکه ها افزوده، به رشد کیفی محصولات خود توجه لازم را نداشته است.

وی غیبت برنامه سازان حرفه ای در شبکه های سیما را بخشی از مشکل نبود مخاطب شناسی در تلویزیون دانست و اظهار داشت: ما افراد زیادی داریم که در زمینه برنامه سازی تحصیل کرده اند اما به دلایل مختلف از آنها استفاده نمی شود.

** نگاه یکسویه مدیریتی به برنامه سازی

آذین با بیان اینکه برنامه سازان تلویزیونی در برآورده کردن مطالبات رهبری از این رسانه نیز شعاری و سطحی عمل می کنند،گفت: این رویکرد نشان دهنده کم کاری و نگاه یک سویه مدیران و برنامه سازان این رسانه است.

منتقد سینما و تلویزیون تاکید کرد: برای رفع این مشکل لازم است که سلسله نشست هایی با حضور کارشناسان و استادان دانشگاه برگزار شود تا ارزیابی درستی از مخاطب به دست آید و معیارهای مورد نظر برای برنامه سازان تبیین شود.

وی نتیجه این کار را توانمندسازی برنامه سازان در پاسخگویی درست به خواسته ها و سلایق مختلف جامعه عنوان کرد و افزود: تکیه بر سلیقه قشر خاص در صدا و سیما سبب شده تا بخش زیادی از مجموعه سازان تلویزیونی نیز به این رویکرد ایراد و انتقاد داشته باشند.

** تقدم سلیقه مدیران بر نیاز مخاطبان

آذین با بیان اینکه متاسفانه برنامه های تلویزیون تحت سلیقه برخی مدیران غیر حرفه ای تولید می شود،گفت: به دلیل آنکه آثار بر اساس سلیقه مدیران و نه معیارهای منطقی تولید می شود، دست اندرکاران تولید نیز از نتیجه کار راضی نیستند.

وی یادآور شد که نمونه هایی از این دست که تولیدکنندگان می گویند سیر تحول داستان بنا به سلیقه و دیکته مدیران تغییر یافت و یا پایان بندی عوض شد و آنان نتوانستند حس زیبایی شناسی لازم را به مخاطب ارایه کنند.

آذین تاکید کرد: این رویکرد سبب شده تا تولیدات داخلی و آثار خارجی خریداری شده نتوانند تماشاگر تلویزیونی را راضی کنند به ناچار قشرهایی از مخاطبات تلویزیون به شبکه های ماهواره ای روی می آورند.

این منتقد سینما و تلویزیون افزود: راه جلوگیری از گرایش مخاطبان به سمت برنامه های ماهواره این نیست که ماهواره ها را قطع کنیم یا برنامه هایی به تقلید از آنها بسازیم.

این روزنامه نگار باسابقه گفت که باید برنامه هایی در تلویزیون تولید کنیم که علاوه بر اینکه با فرهنگ جامعه ما همخوانی دارد، خواسته ها و نیازهای جامعه را به درستی و منطقی پاسخ دهد.

** فرهنگ با دستور اداری حاصل نمی شود

این روزنامه نگار با بیان اینکه اگر تولیدات تلویزیونی با خواسته جامعه هماهنگ باشد، به رشد فرهنگ جامعه کمک می کند، اظهار داشت: کار فرهنگی با شعار و دستور اداری حاصل نمی شود.

آذین تاکید کرد:این عرصه نیازمند مدیران فرهنگی و پشتوانه فرهنگی بوده که نتیجه آن تولید آثاری بر اساس خواسته های مردم تا منجر به اعتلای زندگی آنان شود.

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: هرگاه تولیدات تلویزیون با خواسته مردم همسو باشد، مشکل مخاطب هم در این رسانه برطرف می شود.

آذین گفت: امروز چون تقاضای مخاطب پاسخ داده نمی شود و آثار به سفارش مدیران شبکه تولید و پخش می شوند، مخاطبان نیز به سمت رسانه های جایگزین متمایل می شوند.

وی تاکید کرد: اگر تلویزیون خواسته مخاطب را برطرف کند، او دیگر نیازی نمی بیند که سراغ برنامه های ماهواره ای برود.

نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون به پخش چندباره سریال های تلویزیونی از شبکه های مختلف داخلی و خارجی اشاره کرد و افزود: تکرار تماشاگر را خسته می کند؛ مخاطب تا کی باید سریال های تکراری را تماشا کند؟ مخاطب به برنامه های تازه نیاز دارد که به مسایل روز او پاسخ دهد.

آذین گفت: سریالهایی که پیشتر ساخته شده و خوب و خوش ساخت نیز بوده است، نمی تواند نیازهای امروز جامعه را برطرف کند.

یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر : 13339
بازدیدها: 102

پاسخی بگذارید »