دوشنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

سردار مهماندار: همه عوامل دخیل در حادثه اخیر به دادگاه معرفی شده‌اند

danesheroz2 شهریور ۲۴, ۱۳۹۲ ۰
سردار مهماندار: همه عوامل دخیل در حادثه اخیر به دادگاه معرفی شده‌اند

دانش روز: دلایل تصادفات اخیر و آمار بالای تصادفات اخیر شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور عبدالکریم حسین‌زاده و سردار محمدرضا مهماندار مورد بحث و بررسی قرار گرفت

به گزارش دانش روز، دلایل تصادفات اخیر و آمار بالای تصادفات اخیر شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور عبدالکریم حسین‌زاده نایب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راه کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سردار مهماندار در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براین که دلایل سوانح و حوادث اخیر از دید جنابعالی چیست گفت: حوادث تلخ جاده ای در بحث تصادفات رانندگی جای تاسف فراوانی دارد.

وی با اشاره به ایجاد حساسیت‌هایی میان مردم و مسئولین کشور افزود: باید به فکر چاره‌ای برای تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور باشیم.

رئیس پلیس راه کشور با بیان این که حوادث رانندگی با روش‌های مختلفی قابل پیشگیری است اظهار داشت: انسان، راه و وسیله نقلیه از جمله عوامل موثر در بروز تصادفات رانندگی است.

*باید آموزش و فرهنگسازی را در حوزه رانندگی نهادینه کرد

سردار مهماندار با اشاره به نقش برجسته انسان در تصادفات رانندگی ادامه داد: باید آموزش و فرهنگسازی در حوزه رانندگی در کشور نهادینه شود.

وی با اشاره به این که نباید از بحث راه و وسیله نقلیه در حوزه رانندگی غافل بمانیم خاطر نشان ساخت: هیچ وقت نمی‌توانیم خطای انسانی را به صفر برسانیم بلکه باید خطای انسانی را مورد پوشش قرار دهیم و درصدد رفع نواقص موجود در حوزه راه و وسیله نقلیه برآییم.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به این که با بهره گیری از آخرین دستاوردهای تکنولوژی می‌توانیم خطای انسانی را کاهش دهیم گفت: خودروی ایمن نقش بی بدیلی در حفظ جان سرنشینان دارد.

سردار مهماندار با اشاره به این که خودروی ناامن می‌تواند موجبات بروز حادثه‌ای غم بار و فاجعه آمیز را به همراه داشته باشد افزود: اگر جاده از استانداردها و شیب مناسبی برخوردار باشد در این صورت می‌توان شاهد کمترین خسارت جانی و مالی در کشور باشیم.

وی با اشاره به این که سه عامل راه،‌انسان و وسیله نقلیه بر یکدیگر هم پوشانی دارند خاطر نشان ساخت: با ارتقای سطح ایمنی راه و وسیله نقلیه می‌توانیم خطای انسانی را کاهش دهیم.

رئیس پلیس راه کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه جنابعالی چه تدابیری در حوزه تصادفات جاده‌ای اندیشیده‌اید گفت: حادثه اتوبان تهران قم جزء تصادفات مهم محسوب می‌شود زیرا احساسات عمومی در آن جریحه دار شده است.

سردار مهماندار با بیان این که به بررسی علل دقیق وقوع حادثه اخیر بپردازیم خاطر نشان ساخت: باید با جمع آوری اطلاعات موجود به پیشگیری از حوادث جاده های دیگر بپردازیم.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های مختلف در حادثه اخیر اتوبان تهران قم اشاره کرد: جلسه‌ای به دستور رئیس‌جمهور در دفتر کار وزیر راه و شهرسازی و با حضور وزیر صنایع و معاونان چند وزیر دیگر تشکیل شده است.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به این که همه باید دست به دست هم دهیم تا سوانح جاده‌ای کشور را کاهش دهیم گفت: باید در آینده مانع از بروز حوادث جاده‌ای مشابه شویم.

سردار مهماندار با اشاره به حساسیت‌های به وجود آمده در میان دولت، مجلس و دستگاه‌های ذیربط خاطر نشان ساخت: هر لحظه ممکن است در آینده باز دوباره چنین حوادث ناگواری رخ دهد اما باید از الان از حادثه اخیر تجربه کسب کنیم و برنامه ریزیهای لازم را در این خصوص انجام دهیم.

*راه، وسیله نقلیه و انسان در حادثه اخیر لحاظ شده است

وی با بیان این که یکی از وظایف قانونی و شرعی پلیس پاسداری و حفاظت از حقوق مردم در تصادفات است ادامه داد: سه عامل راه،‌وسیله نقلیه و انسان در حادثه اخیر لحاظ شده است.

رئیس پلیس راه کشور علت اول وقوع حادثه اخیر اتوبان تهران قم را وجود نقص فنی و ترکیدن لاستیک اتوبوس اعلام کرد و گفت: آتش سوزی بعد از برخورد دو وسیله نقلیه علت دوم حادثه بوده است.

وی با اشاره به این که اگر این آتش سوزی ایجاد نمی‌شد تعداد تلفات بسیار کمتر از آن چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم خاطر نشان ساخت: باید به شناسایی نواقصی که در حوزه راه وجود دارد بپردازیم.

سردار مهماندار با بیان این که باید به شناسایی خطاهای انسانی، راه و وسیله نقلیه پرداخت اظهار داشت: قانون جدید رسیدگی به تلفات در زمره قوانین مدرن کشور محسوب می‌شود که به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به کم کاری و عدم رعایت نکات ایمنی در حوزه وسیله نقلیه و راه افزود: همه عوامل دخیل در حادثه اخیر نیز به دادگاه معرفی شده‌اند و مراحل قانونی خود را طی می‌کنند.

رئیس پلیس راه کشور یکی از ویژگی‌های قانون جدید را کاهش تلفات در حوادث رانندگی دانست و عنوان کرد: نسبت به دو سال گذشته بیش از ۴ هزار نفر تلفات کمتری داشته‌ایم.

سردار مهماندار در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا مسئولیت معاینه فنی خودروهای تولیدی و وارداتی برعهده پلیس است یا خیر گفت: در کشورهای در حال توسعه به حلقه آخر تصادفات توجه می‌شود به گونه‌ای که در کشور ما هم نیز به همین شکل است اما در کشورهای در حال توسعه همه حلقه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این که رفتارهای پرخطر رانندگان به زمان‌های گذشته برمی‌گردد افزود: با توجه به قانون کاهش آلودگی هوا بحث معاینه فنی خودروهای به مراکز خصوصی واگذار شد به گونه‌ای که نظارت و صدور مجوز برای این مراکز در شهرها از طریق شهرداری‌ها و در برون شهرها به سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده است.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به این که تا چند سال قبل مراکز معاینه فنی خودرو برعهده پلیس بود گفت: متاسفانه طی دو سه سال گذشته آیین نامه‌ای به تصویب رسید که در آن بدون توجه به نظر پلیس معاینه فنی خودروها صورت می‌گیرد.

* حضور پلیس در مراکز معاینه فنی خودرو بسیار مفید است

سردار مهماندار نظارت‌های کنونی را رندم وار و پراکنده توصیف کرد و اظهار داشت: حضور پلیس در مراکز معاینه فنی خودرو بسیار مفید بود.

وی با اشاره به کنترل‌های اساسی در حوزه معاینه فنی خودرو افزود: باید ایمنی وسیله نقلیه با استفاده از تجهیزات ممکن مورد سنجش قرار بگیرد.

سردار مهماندار با اشاره به این که باید مدیران باتجربه‌ای در سازمان راهداری وجود داشته باشد گفت: این گونه مشاغل می‌تواند نظارت مستقیم و مستمری را در ایمنی وسیله نقلیه داشته باشد.

وی با اشاره به این که مدیران شرکت‌های مسافربری باید قبل از این که خودرو و اتوبوس آن‌ها بخواهد از شرکت خارج شود باید کنترل‌های اساسی را به عمل آورند ادامه داد: باید تمامی مواردی که در ایمن سازی اتوبوس موثر است را لحاظ کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بسیاری از کارشناسان وجود لاستیک چینی را علت تصادفات نظر جنابعالی در این خصوص چیست گفت: با توجه به گران شدن قیمت ارز طبیعی به نظر می‌رسد که قیمت لاستیک خودرو هم به طبع آن گران شود.

سردار مهماندار با اشاره به این که بخش عمده‌ای از لاستیک‌هایی که امروزه در اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می گیرند وارداتی است افزود:افزایش قیمت لاستیک‌های خودرو باعث شده که برخی از مالکین وسایل نقلیه از لاستیک‌های غیراستاندارد استفاده کنند اما غافل از آن هستند که این لاستیک کیفیت پایینی دارد و خطرساز است.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به این که خسارتی که از بابت لاستیک‌های خودرو  به مردم وارد می شود جبران ناپذیر است گفت: لاستیک‌های با کیفیت باید برای شرکت‌های مسافربری، مالکین و رانندگان مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آزاد راه تهران قم تا جه حد در بروز تصادفات رانندگی موثر است  اضافه کرد: این مسیر یکی از پرترددترین و مهمترین شاهراهای کشور محسوب می شود به گونه‌ای که این آزادراه از لحاظ روشنایی ، مراکز و مجتمع های رفاهی نسبت به بقیه آزاد راه های کشور از شرایط بهتری برخوردار است.

سردار مهماندار با اشاره به این که راه در آن نقطه مطلوبی باید قرار داشته باشد نیست اظهار داشت: یکی از دلایل مهم تصادفات در آزاد راه تهران قم وجود تراکم بالا و عدم رعایت فاصله طولی است بنابراین نقش عامل انسانی را نمی‌توان در بروز چنین حوادثی نادیده گرفت.

وی با اشاره به این که شهریور ماه امسال یکی از پرتصادفترین و پرتلفات ترین ماههای سال کشور به شمار می آید ادامه داد: یکی از دلایل این امر این است که کسانی که وارد جاده‌های کشور می‌شوند از تجربه کافی برای رانندگی در جاده‌های کشور برخوردار نیستند.

عبدالکریم حسین‌زاده نایب رئیس کنوانسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که کمیسیون عمران مجلس چه جلساتی را تا به امروز در خصوص حوادث اخیر اتوبان تهران قم برگزار کرده است گفت: امیدواریم میزان خسارات جانی و مالی در کشور ما به حداقل برسد تا به آن ارزش‌های اساسی که مبنای توسعه پایدار است که همانا حفظ جان انسان‌هاست دست یابیم.

وی با اشاره به این که کمیسیون عمران مجلس موظف است تا پیگیری‌های لازم را در خصوص حادثه اخیر به عمل آورد افزود: بلافاصله پس از اعلام موضوع به کمیسیون موظف شدیم تا در محل حادثه حضور پیدا کنیم و اتوبوس سانحه دیده را مورد بازدید قرار دادیم و در نهایت یک کارگروهی را در استانداری‌ها تشکیل دادیم تا وضعیت و چند و چون رسیدگی به مجروحان و انتقال افرادی که جان خود را از دست داده‌اند مورد بررسی قرار دهیم.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ما به دنبال کالبدشکافی موضوع هستیم ادامه داد: حضور در این کارگروه‌ها به منزله این نیست که می‌توانیم جلوی حوادث این چنینی را بگیریم اما باید یک سری اطلاعات و ارقام دقیقی را در خصوص علل وقوع حادثه اخیر تهران قم در دست داشته باشیم.

حسین‌زاده با بیان این که هر یک از تصادفات و سوانح کشور علل خاص خود را دارد گفت: وقتی می‌توانیم موفق عمل کنیم که میزان خسارت جانی و مالی را در تصادفات جاده‌ای کاهش دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در حادثه اخیر چه علل مورد کشف قرار گرفته است افزود: در حال حاضر آن چه که برای ما مسجل است نقص فنی خودرو به حساب می آید.

نایب رئیس کنوانسیون عمران مجلس شورای اسلامی  با بیان این که در حین مطالعه یک تصادف ماتریسی ترسیم می‌شود که در آن شرایط انسان، محیط و وسیله نقلیه لحاظ می‌شود خاطر نشان ساخت: باید به بررسی حادثه قبل از وقوع، حین وقوع و قبل از آن پرداخت.

حسین‌زاده با اشاره به این که در کمیسیون‌های کاری که تشکیل شده به این حادثه با نگاه کلی مورد توجه قرار گرفته است گفت: یکی از جلسات ما به ۳۱ شهریور ماه واگذار شده است که در آن دستگاه‌های اجرایی ذیربط، استانداری، مدیریت بحران، هلال احمر، راه و شهرسازی و سازمان‌های مختلف دیگر گزارشات خود را ارائه خواهند داد بنابراین در آن جلسه به نتیجه خواهیم رسید که علت واقعی بروز حادثه اخیر چه بوده است.

وی با اشاره به این که براساس گزارشات موجود تا به این لحظه بحث نقص فنی خودرو، مقاومت و استحکام آن در حین وقوع احتراق مطرح است اظهار داشت: پس از برخورد دو خودرو مجددا برخورد دیگری با گاردریل شانه صورت گرفت که موجبات تشدید حادثه را فراهم کرد.

نایب رئیس کنوانسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: هر یک از عوامل خودرو ساز، خودرو،‌شانه، گاردریل همگی این‌ها به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرند.

حسین زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه خواسته دیگری از اتوبوس اسکانیا دارید اظهار داشت: در حال حاضر آمار جهانی به این صورت است که در روز چیزی حدود سه هزار نفر جان خود را در حوادث جاده‌ای از دست می‌دهند به گونه‌ای که بسیاری از کشورها با یک نگاه هدفمند و برنامه ریزی شده به این قضیه نگاه می‌کنند.

وی با اشاره به این که ما نیز برای خود برنامه‌های چهارگانه‌ای را تعریف کرده‌ایم که براساس آن باید تعداد تلفات جاده‌ای به زیر ۱۵ هزار نفر برسد گفت: در حال حاضر ما یک کاهش ۳ الی ۴ هزار نفری را نسبت به سنوات گذشته شاهد هستیم که چیزی در حدود ۲۲ هزار نفر عنوان می‌شود اما این آمار غیرقابل قبولی است به گونه‌ای که آمار بالایی به حساب می آید.

نایب رئیس کنوانسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که برخی از کشورها به این قضیه نگاه استراتژیک بلند مدتی دارند افزود: مثلا استرالیا سال ۱۹۹۷ را پایه و اساس خود قرار داده به گونه‌ای که باید در سال ۲۰۰۵ آمار تصادفاتش به ده درصد کاهش برسد.

وی با اشاره به این که بحث اصلی ما درحوزه نظارت است گفت: باید در جهت رفع ایرادات موجود گام‌های اساسی برداشته شود تا مشکلات و موانع موجود کمتر شود.

حسین‌زاده با اشاره به این که در بسیاری از کشورهای جهان وقتی سیستم حمل و نقل به خصوص سواره دچار ایراد و اشکالی می‌شود به آن‌ها اجازه تردد داده نمی‌شود افزود: باید گام‌های اساسی و مسئولانه‌ای را در راستای این موضوع برداریم.

نایب رئیس کنوانسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که باید به کمیسیون‌ها و کمیته‌های انسانی بهای اساسی داده شود تا خروجی مطلوبی را از آن‌ها شاهد باشیم خاطر نشان ساخت: هر تصادفی هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی را برای جامعه به بار می آورد.

حسین‌زاده با بیان این که اگر مدیریت اساسی در این حوزه اعمال شود هزینه‌های اقتصادی که چیزی حدود یک الی دو درصد را نخواهیم داشت گفت: باید سوانح و تصادفات جاده‌ای را در حوزه بهداشت عمومی هم مورد توجه قرار دهیم یعنی به گونه‌ای باشد که تمام علوم دیگر شامل علوم پزشکی و اقتصادی در آن نگاه کارشناسانه‌ای را داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه جای حوزه عمران در حمل و نقل کجاست افزود: در خصوص حوزه عمران و به تبع آن در تمام حوزه‌های کشور دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم به گونه‌ای که بودجه سال گذشته ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که چیزی حدود ۱۳ درصد این بودجه تخصیص پیدا کرده است و توانست وارد عملیات‌های عمرانی کشور شود.

وی با اشاره به این که اگر ما براساس اولویت بندی پیش برویم بسیاری از مشکلات اساسی کشور حل خواهد شد خاطر نشان ساخت: اگر در حوزه حمل و نقل عمومی تمرکز سرمایه داری را وارد کنیم و حمل و نقل انبوه را مورد هدف قرار دهیم خواهیم توانست بخش‌هایی از مشکلات موجود کشور را حل کنیم.

وی با تاکید بر نگاه استراتژیک و نگاه برنامه محور نسبت به قضایای اخیر اظهار داشت: باید در این مسیر برنامه‌ها کاملا بلند مدت باشد .

منبع: باشگاه خبرنگاران

یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر : 60201
بازدیدها: 315

پاسخی بگذارید »