پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

زورآزمایی پسر ایرانی با اسپایدرمن در آستانه بازگشایی مدارس

danesheroz1 شهریور ۲۷, ۱۳۹۲ ۰
زورآزمایی پسر ایرانی با اسپایدرمن در آستانه بازگشایی مدارس

دانش روز: سینا، پسر قهرمان، جستجوگر، میهن پرست و ورزشکار ایرانی امسال مجهز آمده تا در سال تحصیلی جدید پشت مرد عنکبوتی را به خاک بزند

به گزارش دانش روز، سینا، پسر قهرمان، جستجوگر، میهن پرست و ورزشکار ایرانی امسال مجهز آمده تا در سال تحصیلی جدید پشت مرد عنکبوتی را به خاک بزند.

 سینا در این راه تنها نیست بلکه با همراهی گرم پدر ، مادر و دو خواهر خود آمده است تا به جنگ لشگر انیمیشنهای بی هویت غربی برود .

وی  خواهری به نام  ثنا دارد که معمولا در حال مطالعه کردن

، نقاشی کشیدن و ورزش کردن است و ثمین خواهر کوچکتر او نیز که دختر کوچک خانواده است همیشه در حال بازی و شیطنت در کنار خانواده است و اما سینا که معروف به سینا جستجو است ، همیشه کنجکاو ، اهل مطالعه است و با تلسکوپ خود ستارگان را رصد می کند و همیشه نیز یک ذره بین در دست اوست که نشان از کنجکاوی او دارد، سینا را در لباس های نظامی، کوهنوردی و ورزش زورخانه میشود دید و میتوان گرمای همراهی خانواده را با او به خوبی حس کرد.

بازهم بوی ماه مهر به مشام میرسد و دانش آموزان همراه با والدین مشتاقانه برای تهیه کیف وکفش و لوازم مورد نیاز مدرسه  به تکاپو افتاده اند.

طرح رنگ و شکل لوازم تحریر و کیف وکفش برای دانش آموزان اهمیت زیادی دارد به نحوی که ارزیابی کیفیت جنس آن گاهی فراموش میشود.

حالا در این قسمت اگر پدر ومادر بیخیالی نباشیم و ذره ای عرق ملی و دینی در خلق و خویمان باشد ، از هجوم تصاویر شخصیت های اجق وجق انیمیشن‌ها و فیلمهای غربی بر روی لوازم التحریر و مایحتاج مدرسه فرزندانمان ، به فکر فرو میرویم ، شاید هم کمی عذاب وجدان بگیریم ویا از اینکه نکند روزی سلیقه ، خواسته  و آرمان گرایی فردای کودکانمان تحت شعاع این شخصیتها قرار گیرد ، به نگرانی میافتیم.

هرچه باشد ما ایرانیانی مسلمان هستیم و مزین به فرهنگ اصیل ایرانی ، فرهنگی که  آمیخته به آموزه های اسلامی است  و آرمانگرایی های آن تا رسیدن به کمال فضایل اخلاقی و معنوی امتداد دارد.

شخصیت های غربی برای کودکان ما فرهنگی را به ارمغان می آورند که اگر غفلت کنیم و حواسمان  جمع نباشد صدمه آن به قیمت تباه شدن آینده فرزندانمان تمام میشود.

علیرضا ۷ ساله است وامسال به کلاس دوم دبستان میرود، او که از یک خانواده متوسط جامعه و در یکی از مردمی ترین محله های کرج زندگی میکند دنیایی پر از قهرمانانانیمیشن‌ و فیلمهای غربی دارد . حتی وقتی از وی پرسیده شود که ، رویای شغل آینده اش چیست جواب میدهد ، میخواهم اسپایدرمن شوم.

اینکه با غرق شدن فرزندانمان در دنیای غیر واقعی و بی هدف فیلمها و کارتون های غربی که میتواند آینده نسلهای پس از ما را تحت تأثیر قرار دهد و قهرمانان و فرهنگ اصیل پربارمان را  به فراموشی بکشاند چگونه مقابله کنیم !؟ دغدغه برخی از اهالی فرهنگ شده است که دست بکار تولید محصولات نوشت افزار ، کیف و لوازم تحصیل با تصاویر و طرح‌های ایرانی ، اسلامی و ملی شده اند.

گاهی این تولید به صورت کمیک و شاد شامل تصاویر شخصیتهای ننه قمر وپسرش در شکرستان بود و گاهی نیز شامل لوازم التحریر مورد نیاز دختران و پسران محصل ایرانی با استفاده از چهره‌های شاخصی همانند شهید مصطفی احمدی روشن، شهید مجید شهریاری، شهیدعباس بابایی، شهید باقری، جهان پهلوان تختی، امیرکبیر، میرزا کوچک‌خان جنگلی، پوریای ولی، ابوعلی سینا، فردوسی و تصاویر کارتون‌های ایرانی نظیر خانه مادربزرگه، قصه‌های مجید و بچه‌های آسمان می شد.

حالا فعالیتهای قابل تقدیری از سوی دغدغه دارانی چون ، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سال گذشته ، رونمایی از این لوازم التحریر با عنوان تجاری «روشنا» از همان گروه و حالا هم تولید کنندگان محصولات طرح قاصدک انجام شده است که قابل توجه بوده وجای امیدواری دارد.

به قولی ، حالا توپ در زمین والدین است ، اینکه چقدر نگران همنشین‌های فرزندانمان در طول ۹ ماه سال تحصیلی هستیم و چقدر خود را برای تربیت آنان به زحمت خواهیم انداخت بستگی به خودمان دارد.


یک مدرس دانشگاه و کارشناس علوم تربیتی در خصوص اینکه آیا تصاویر روی کیف و دفتر می تواند اثر تربیتی قابل توجهی برای دانش آموزان داشته باشد یا نه میگوید : انسان موجودی تربیت پذیر بوده و به طور مستمر در حال تربیت شدن است و لحظه به لحظه از محیط بیرون، اجتماع افراد و تمام عواملی که در پیرامونش هستند تأثیر می پذیرد بنابراین  این نکته بسیار مهمی است که  دقت کنیم تا دانش آموزان و فرزندان ما اثرات مناسب ومثمر ثمر از محیط اطراف خود دریافت نمایند.

 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی رضایی می افزاید : تصاویر، نوشته ها و اشیاء پیرامونی هم به نوعی منبع اطلاعاتی محسوب می شوند، بنابراین والدین و همه افراد و متولیان امر آموزش باید این را بدانند که تصاویر و نوشته های اطراف ما و دانش آموزان بطور مستمر و به دور از چشم آنها ، فرزندان و دانش آموزان را تربیت می کنند ، به نحوی که این تصاویر به مرور زمان و به طور پنهان و ناخداگاه روی شخصیت ها تأثیر می گذارد و آنها را عاشق شخصیت های ساخته فرهنگ غرب کرده و از شخصیت های حقیقی ایران و اسلام دور می کند که این بزرگترین ضربه فرهنگی است.

این کارشناس معتقد است : اگر فرهنگی که کودک و دانش آموز با آن سرو کار داشته باشد  فرهنگ دینی باشد، شخصیت رشد یافته کودکان یک شخصیت دینی و مثبت است و اگر بر اساس فرهنگ غربی و بیگانه باشد رفتار کودک از طریق همسان سازی با تصاویر شکل می گیرد و رفتارهای آنها را انجام می دهد که اولین معترض به این رفتار کودک، خود والدین خواهند بود و باید متوجه باشند که این یکی از مصادیق جنگ نرم است که دشمن از طریق شبیه خون فرهنگی به ما وارد می کند.

وی میگوید : اگر والدین بخواهند غفلت خود را جبران کنند و این شخصیت های منفی را از فرزندان خود دور کنند باید به جای شخصیت های اسپایدرمن و بن تن و اینگونه شخصیت ها تصاویر مثبت و زیبا و مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی را ، کم کم و تدریجی جایگزین تصاویر منفی کنند و باید این کار را نه به یکباره و اجبار بلکه با دقت وهوشیاری انجام دهند که این کار از سنین خردسالی و با تشویق و ترغیب موثرتر خواهد بود .

 است.

در این رابطه با مدیر جوان و خلاق یکی از طرح های اسلامی لوازم التحریر (طرح قاصدک )  به گفتگو نشستیم که در زیر میخوانید.

مهدی شاهوردی مدیر پروژه قاصدک در گفتگو با خبرنگار ما در توضیح گفت : این طرح در حدود ۵ سال است که به سرانجام رسیده  و کارهای پژوهشی زیادی برای شخصیت پردازی و طرح و رنگ این محصولات انجام شده است.

وی با بیان اینکه استقبال از این محصولات ، بسته به میزان تولید ، عالی بود ، افزود : چاپ اول محصولات قاصدک ۱۵ شهریور سال گذشته تمام و امسال برای چاپ دوم اقدام شده است که توزیع آن نیز در شهرهای بزرگی چون تهران واصفهان وبسیاری دیگر از مناطق کشور انجام شده است و قیمت این محصولات نیز با توجه به کیفیتی که در آن رعایت شده است بسیار مناسب و مورد توجه قرار گرفته است.

این طراح و مدیر جوان ویژگی طرح قاصدک را نسبت به دیگر محصولات مشابه شخصیت پردازی با محوریت زندگی خانواده بر اساس سبک ایرانی و اسلامی دانست و اظهار داشت : در مقابل تصاویر و طرح های غربی که سالهای سال و در گذشته تمام محصولات لوازم التحریر وکیفهای  مدارس  را در بر گرفته بود و در آن تصاویر ، فرهنگ خشونت ، خودخواهی ، منفعت طلبی بر اساس قدرت و تنهایی به نوعی  القاء میشد ، محصولات طرح قاصدک آمده است تا یک زندگی خانوادگی توأم با مهر و گرمی را ترویج کند.

وی توضیح داد : سه شخصیت ثنا ، ثمین و سینا ، سه خواهر و برادر بالا و زیر سن تکلیف هستند که به خوبی از طرف خانواده حمایت و همراهی میشوند و این چیزی است که در شخصیت های غربی ، فیلمها ، انیمیشن وبازی های آن دیده نشده است.

شاهوردی ادامه داد : در این طرح ها آینده علمی ، کنجکاوی ، تفریحات سالم و غیرت و حماسه ملی در کنار رنگهای بسیار دقیق ، شاد و اکلیلی که بتواند نهایت جذابیت را برای کودکان در بر داشته باشد ، حرف اول را میزند که مورد استقبال کودکان و والدین زیادی از تمامی اقشار و سلیقه های مختلف قرار گرفته است و در آینده نزدیک با مصور سازی این شخصیتها در انیمیشن های ایرانی ، کتابهای داستان و کمیک ، این محصولات شناخته تر و مأنوس تر خواهد شد.

در سایت محصولات قاصدک ، پیامهای زیادی توسط خانواده ها و دانش آموزان نوشته شده است که بیان کننده نقطه نظرات آنان است ، در زیر بخشی از آن را می خوانید.

مادر دو دانش آموزش ابتدایی که خانه دار است در بخش نظرات نوشته است : عالی است. خدا خیرشان بدهد. این کار خوب است ولی باید دانست هر بحثی را در هر مکان و یا برای هر سنی نمی توان عنوان کرد و زمان و مکان مهم است. دفتر مشق برای سن خاصی است پس باید در طراحی جلد نیز دقت شود.

یکی دیگر از مادران که خود آموزگار است نوشته است : عکس های شاد از ننه قمر و کارتون های ایرانی خیلی عالی و نیکوست ولی عکس افراد هرچند بزرگ و محترم در این فضا نمی گنجد. امیدوارم بدون شعار زدگی و آرمان خواهی های خارج از حد سن مصرف کننده موجب زدگی و شکست در اینگونه طرح ها نشویم.

محمد یک دانش آموز است و چنین میگوید : آقا بخدا ما دوست داریم از اینا بخریم اما تا حالا که پیدا نکردیم. حالا انشالله امسال خوب توزیع بشه. اما این شرکتهایی که اینا رو تولید میکنن لطف کنن به صورت گسترده جاهایی رو که میشه از این لوازم التحریر پیدا کرد معرفی کنن. لیستی، نشانی ای، شماره تلفنی، سایتی… چیزی.

دختری به نام نارگل نوشته است : الهی شکر ،از همه مسؤلین و عزیزانی که با تلاش آن ها ، این اتفاقات شیرین رقم خورده است بسیار ممنونیم .

مردی که نام خود را ننوشته نیز اینگونه نظر داده است : واقعا ماها کار کارشناسی نمیکنیم. آخه من که آدم بزرگی هستم و خیر سرم مذهبیم از خیلی از این عکسها خوشم نیومد، اونوقت بچه های طفل معصوم خوششون بیاد. آقا کار رو درست انجام بدید تا مردم اقبال کنند.

شخص دیگری در پاسخ به این فرد نوشته است : نه عزیزم اشتباه میکنی… اتفاقا تصاویر بزرگان و مفاخر کشورمان بیش از هر چیز دیگری مهم است. و هیچ تناقضی هم با سن و سال بچه ها و دفترو کتاب مشق ندارد. مهم نگاه خود ما مسئله است. مهم نگاه رسانه‌ها ما به مسئله هست. ببینید در بین همه سایتهای مدعی وطن دوستی ایرانی منشی و … چندتا از این حرکت ارزشمند تقدیر کردند…. باز هم مثل همیشه نشان داده شد که عملا چه کسانی در راه اعتلای ارزشهای دین و کشورمان قدم بر میدارند و چه کسانی فقط برای اهداف خودشان شعارش را میدهند.

محمد مهدی ب نوشته است : سلام علیکم این اتفاق بزرگی است زیرا ذهن کودکان در دوران ابتدایی و همچنین راهنمایی مثل یک دوربین عکاسی وقایع را ضبط می کند و کم کم برایش ملکه می شود. باحک کردن عکس مردان بزرگی همچون شهدای عزیز و گران قدر که« احیاء عندربّهم یرزقون» اند باتوکل به خدا آینده بهتری برای کشور و انقلاب خواهیم داشت. البته مکان فروش و عرضه این محصولات نیز باید در رسانه ملی یعنی رادیو و تلویزین و روزنامه های کثیرالانتشار به صورت گسترده منعکس گردد.

گمنام : بسیاربسیارطرح عالی است،امیدوارم مثل خیلی از طرح ها فقط به امسال منتهی نشود… بازم خیلی مرسی خداقوت

مرضیه : با سلام/لطفا مراکز پخشش هم معرفی کنین

ایلیا : اجرکم عندالله

مسعود : ابعاد کارشناسی این کار بسیار گسترده است بی دلیل نیست غرب فرهنگش رو به همه ی جهان از همین عکس ها و کارتون های شاید به نظر خنده دار به جهان صادر می کند انشا الله ما هم به آن جایی برسیم که عکس شهدامون رو و فرهنگ جنگ و پایداری و مقاومت رو به جهان از همین عکس های به ظاهر عکس صادر کنیم. انشاالله

گمنام : خیلی خوب است ولی حواسمان باشه از اون طرف پشت بام نیفتیم

نظریات دیگری نیز از این دست بسیار نوشته شده است که نشان میدهد جای خالی اینگونه محصولات دغدغه دلسوزان فرهنگ این مرزو بوم اسلامی  و والدین هوشیار است .

مهدی شاهوردی مدیر پروژه قاصدک نقش رسانه ها را در تبلیغ و فرهنگ سازی چنین طرح هایی اساسی میداند ومیگوید : اگر هرکدام از بخشهای فرهنگی ، رسانه ای ، تبلیغی ، نهادها و ارگانهای مربوطه وارد چنین حوزه ای شوند و با تبلیغات خود از چنین طرح هایی حمایت کنند خیلی زودتر از آن چیزی که به نظر میرسد نتیجه خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: تاکنون مسئول و یا ارگان خاصی از این ابتکارات حمایت نکرده است ولی جای گله وجود ندارد و این ما هستیم که باید حمایتهای لازم را جلب کنیم .

وی در پایان گفت : از اینکه امسال و در کنار ما برندهای مختلفی از چنین طرح هایی آمده است احساس خوشنودی میکنیم و همه با هم دوست وهم هدف هستیم ولی از این دوستان میخواهیم که با کار کارشناسی وارد این مقوله شوند و نگذارند تا با بی دقتی دغدغه های فرهنگی دیگری به وجود آمده و تبلیغات منفی در این خصوص صورت بگیرد.

منبع:تیتر یک

 

چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱
کد خبر : 60778
بازدیدها: 371

پاسخی بگذارید »