چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

ریشه های افت تحصیلی دانش آموزان

danesheroz بهمن ۹, ۱۳۹۲ ۰
ریشه های افت تحصیلی دانش آموزان

دانش روز : ما همواره از فرزندان خود انتظار داریم که خوب درس بخوانند اما هیچ گاه به آنان نمی آموزیم که اگر چگونه بخوانند نتایج بهتری کسب می کنند و در مدت زمان کمتری بازدهی بالاتری خواهند داشت

به گزارش دانش روز ،ما همواره از فرزندان خود انتظار داریم که خوب درس بخوانند، اتلاف وقت نکنند، و در ساعتی مقرر یادگیری خود را خاتمه دهند و نمرات بالایی هم کسب کنند اما هیچ گاه به آنان نمی آموزیم که اگر چگونه بخوانند نتایج بهتری کسب می کنند و در مدت زمان کمتری بازدهی بالاتری خواهند داشت.
اگر علاوه بر خواندن کتاب های درسی، فرزندان خود را به تحقیق و کارهای عملی و جستجو در دیگر منابع مرتبط با موضوع درسی واداریم ، علاقه بیشتری برای یادگیری خواهند داشت.
هدف عمده در مدرسه پیش بردن یادگیری دانش آموزان است. چنانچه امتحان به جای اینکه یک وسیله باشد، یک هدف اصلی به شمار آید بر کل فرآیند آموزشی اثرات سوء می گذارد و دانش آموزان فقط برای کسب نمره و قبول شدن در امتحان فعالیت می کنند.
بنابراین امتحان وسیله ای نیست که تنها در پایان مراحل تحصیل و برای انتخاب افراد مستعد و شایسته تر به کار رود، بلکه امتحان باید به طور مداوم و در جریان تدریس باشد و در موقعیت های مختلف انجام گیرد. تا یادگیری و تمرین را افزایش دهد.
در بسیاری از اوقات دانش آموزان از نداشتن انگیزه کافی برای مرور و تمرین شکایت دارند. انگیزه حرکت های درونی فرد است که موجب هدایت رفتار او به سوی نوعی هدف می شود. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان باید تلاش نمود تا فرد احساس نیاز کند.
شکست های پی در پی در دانش آموزان منجر به نگرشی منفی در آن ها می شود که این عامل خود افت تحصیلی را به بار می آورد. لذا برای ایجاد انگیزه باید به او کمک کرد در درس تازه موفقیت کسب کند در نتیجه به تصویری مثبت تر به توانایی خود در مورد یادگیری مطلب درسی دست یابد زیرا یادگیری همراه با موفقیت به ایجاد انگیزه منجر می شود.
کاربردی کردن و جذابیت تکالیف هم در ایجاد انگیزه موثر است. اگر علاوه بر خواندن کتاب های درسی آن ها را به تحقیق و کارهای عملی و جستجو در دیگر منابع مرتبط با موضوع درسی واداریم، علاقه بیشتری برای یادگیری خواهند داشت. داشتن هدف، به دانش آموز انگیزه می دهد و به حرکت ها و تلاش های او جهت مشخصی می دهد.
برنامه ریزی تحصیلی برنامه ی روزانه، ماهیانه و سالیانه برای مطالعه  است و یادگیری نیز روند پیشرفت را سریع تر می کند: تعیین ساعت خواب، وقت نظافت و انجام عبادت، اوقات صبحانه نهار و شام، ساعات حضور در مدرسه و ایام مربوطه، تعیین ساعاتی برای انجام تکالیف درسی و مطالعاتی، ساعات گذراندن اوقات فراغت روزانه و هفتگی باید مشخص شود.
انجام نرمش و تقویت جسم و روح و انجام حرکات شاد و مفرح برای جلوگیری از بیمار شدن و بی حوصله شدن موثر است.
آموختن راه های کاهش اضطراب به دانش آموزان باعث می شود در هنگام امتحانات، دانش آموزان دچار اضطراب نشوند.
داشتن برنامه های غیر درسی منظم برای عبادت، تفریح، گردش ، استراحت و گذراندن مفید اوقات فراغت نیز از علل دارا بودن انرژی کافی برای یادگیری خواهد بود.
یکی از عوامل نا شناخته در افت تحصیلی افراد ضعف های جسمانی آنان است که به علت بی اطلاعی پوشیده می ماند. ضعف شنوایی و بینایی دانش آموزان همواره باعث می شود که مرتب به معلم یاد آوری کنند که مطلب تکرار کند. دبیر می تواند از مطالعه جزوات درسی دانش آموزان ضعف شنوایی آن ها را بهتر بفهمد.
ایجاد تداعی های ذهنی یعنی برقراری ارتباط میان آموخته ها در قدرت به خاطر سپاری مطالب بسیار موثر است. و پدران و مادران عزیز و همراه مواقعی هست که بدون وجود این عوامل متوجه افت شدید درسی در فرزندان خود می شوید و قادر به پیدا کردن عامل اصلی نیستید. سن نوجوانی دوره ایست که افراد اشتغال ذهنی فراوانی پیدا می کنند و ابهامات و مسایل زیادی تمرکز آن ها را از بین می برد و در این گونه شرایط آنان نیاز به صمیمیت و همفکری شما دارند تا با آن ها همدلی کرده، و بدور از سرزنش و با بردباری راه کارهای مفیدی را پیش روی آن ها بگذارید.

 
/مریم احمدی/

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر : 90309
بازدیدها: 178

پاسخی بگذارید »