یکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

عملکرد معاونت آموزش متوسطه در سال 1391/

رشد ۲۳درصدی دانش‌آموزان هنرستانی/راه‌اندازی ۱۰۰۰هنرستان جدید/تاکید بر آموزش‌ فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش

danesheroz فروردین ۱, ۱۳۹۲ ۰
رشد ۲۳درصدی دانش‌آموزان هنرستانی/راه‌اندازی ۱۰۰۰هنرستان جدید/تاکید بر آموزش‌ فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش

سال ۹۱ برای مقطع متوسطه آموزش و پرورش کشورمان، تقریباً سال توسعه آموزش های مهارتی و جذب دانش آموزان بیشتر به رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش بود که در این راستا نیز اقدامات مثبت و ارزنده ای انجام شد، از توسعه و ایجاد رشته های مورد علاقه دانش آموزان گرفته تا افزایش تعداد هنرستان ها و تامین تجهیزات مورد نیاز آنها از مهمترین اتفاقات در معاونت آموزش متوسطه بود

وزارتخانه آموزش و پرورش و معاونت های آن در سال جاری که رو به پایان است، روزهای پرکاری را پشت سر گذاشته است؛ آموزش متوسطه نیز با معاونت “ابراهیم سحرخیز” از این قاعده مستثنی نیست.

 

در ۱۲ ماهه اخیر، معاونت آموزش متوسطه براساس هدف های عملیاتی و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه ها و فعالیت های خود را تهیه و ساماندهی کرده و در این راستا اقدامات موثر و مفیدی نیز صورت گرفته است.

 

خالی بودن پایه اول راهنمایی از دانش آموز و اضافه شدن پایه ششم ابتدایی

 

با اجرای نظام آموزشی ۶.۳.۳ در مهرماه امسال، دانش آموزانی که سال گذشته پایه پنجم را به اتمام رسانده بودند، وارد کلاس های ششم ابتدایی شدند؛ به عبارتی در سال تحصیلی جاری دانش آموزی تحت عنوان دانش آموز اول راهنمایی وجود نداشت.

 

به همین ترتیب در سال تحصیلی آینده نیز پایه دوم راهنمایی حذف خواهد شد تا به مرور در سالهای آتی براساس برنامه ریزی مسئولین آموزش و پرورش نظام آموزشی تعریف شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت کامل و دقیق اجرا شود.

 

اجرای آیین نامه جدید ادامه تحصیل دانش آموزان دوره متوسطه

 

تا قبل از سال تحصیلی جاری، در پایه اول متوسطه مانند پایه های دوم و سوم این دوره تحصیلی هر درس از ارزش مستقلی برخوردار نبود و چنانچه دانش آموزی در یک یا چند درس موفق به احراز نمره قبولی نمی شد، نمی توانست به پایه بالاتر راه یابد.

 

با اصلاحات انجام شده در آیین نامه آموزشی دوره متوسطه، ارزش هر درس در پایه اول این دوره تحصیلی نیز مستقل شده است و اگر دانش آموزی در این پایه در یک یا چند درس موفق به احراز نمره قبولی نشود، می تواند به پایه دوم ارتقاء یابد و آن درس یا دروس را در پایه دوم یا پایه های بالاتر بگذراند.

 

در سالی که گذشت، آیین نامه آموزشی اصلاح شده دوره متوسطه به مرحله اجرا در آمد که باید گفت در جهت ادامه تحصیل دانش آموزن اثرات مثبت و کارآمدی خواهد داشت؛ چراکه برخی از دانش آموزان به علت عدم احراز نمره قبولی در یک تا چند درس به ترک تحصیل روی می آورند.

 

انتقال هدایت تحصیلی به پایان سوم راهنمایی/سه ساله شدن هنرستانها

 

براساس اهداف تعریف شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در سال تحصیلی ۹۲-۹۱، راهنمایی و هدایت تحصیلی دانش آموزان به پایان سوم راهنمایی انتقال یافت؛ تا قبل از این، دانش آموزان بعد از گذراندن سال اول دبیرستان خود، انتخاب رشته می کردند.

 

با انتقال هدایت تحصیلی دانش آموزان به پایان پایه سوم راهنمایی، این امکان برای دانش آموزان دبیرستانی و همچنین دانش آموزان هنرستانی فراهم شد تا بتوانند به مدت سه سال در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند؛ در سال های تحصیلی گذشته دانش آموزان هنرستانی فقط به مدت ۲ سال می توانستند در هنرستانها حضور داشته و در رشته موردنظر خود به صورت حرفه ای و تخصصی ادامه تحصیل دهند.

 

توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کار و دانش

 

تجربیات جهانی نشان می دهد کشورهایی که به فکر توسعه پایدار در تمامی ابعاد هستند، به سمت رشته های فنی و حرفه ای گام برداشته و در این مسیر با برنامه ریزی در ابعاد مختلف حرکت می کنند.

 

سال ۹۱ برای مقطع متوسطه آموزش و پرورش کشورمان، تقریباً سال توسعه آموزش های مهارتی و جذب دانش آموزان بیشتر به رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش بود که در این راستا نیز اقدامات مثبت و ارزنده ای انجام شد، از توسعه و ایجاد رشته های مورد علاقه دانش آموزان گرفته تا افزایش تعداد هنرستان ها و تامین تجهیزات مورد نیاز آنها.

 

در حال حاضر حدود ۳۰۰ رشته در مجموعه شاخه های فنی و حرفه ای و کار و دانش تدریس می شود که از این تعداد حدود ۲۴۳ رشته مربوط به شاخه کار و دانش است؛ تعداد رشته های کار و دانش با توجه به تنوع و تعدد رشته ها، بالاست.

 

ساماندهی رشته های کار و دانش تحت ۶۰ عنوان دیپلم

 

در سالهای اخیر رشته های شاخه کار و دانش در برخی از بخش های جامعه به خوبی تبیین و شناسانده نشده بود؛ به همین منظور، ۲۴۳ رشته موجود در کار و دانش در ۶۰ عنوان دیپلم ساماندهی و گرایش مربوط به هر رشته در عنوان دیپلم آورده می شود تا دستگاه های بهره بردار به خوبی و راحتی بتوانند نسبت به توانایی فارغ التحصیلان هنرستانی و تخصص آنها اطلاعات و آگاهی کسب کنند.

 

رشته های کار و دانش بنا بر اعلام نیاز مناطق و استانها و همراه با نیاز دستگاه های متولی که قصد دارند از خدمات دانش آموزان این رشته ها در آینده استفاده کنند، تعریف می شوند و با هماهنگی دستگاه های بهره بردار، استاندارد مهارت این رشته ها نوشته و تبیین می شود.

 

براساس این گزارش؛ در حال حاضر حدود ۴۳ رشته در شاخه فنی و حرفه ای وجود دارد که از این تعداد ۲۰ رشته در زمینه صنعت، ۲۰ رشته در بخش خدمات و ۴ رشته در زمینه کشاورزی تعریف شده است.

 

رشد ۲۳ درصدی دانش آموزان هنرستانی/راه اندازی ۱۰۰۰ هنرستان جدید

 

امسال در حدود ۴ هزار کلاس درس به هنرستان ها و حدود ۱۰۰۰ هنرستان به تعداد هنرستان ها اضافه شده است؛ همچنین نسبت به سال گذشته با رشد ۲۳ درصدی حضور دانش آموزان در هنرستانها مواجه بوده ایم و در حال حاضر حدود ۴۵ درصد از دانش آموزان دوم متوسطه در هنرستانهای فنی وحرفه ای وکاردانش تحصیل می کنند.

 

یادآور می شود؛ یکی از اهدافی که در برنامه پنجم توسعه تعریف شده است، جذب و تحصیل ۵۰ درصد دانش آموزان در هنرستان های کشور است که باید گفت با توجه به رشد ۲۳ درصدی تعداد دانش آموزان هنرستانی در سال تحصیلی جاری، پیش بینی می شود که تا مهرماه سال ۹۲ به این عدد برسیم، به عبارتی ۲ سال زودتر از زمان تعیین شده به هدف برنامه پنجم توسعه، دست خواهیم یافت.

 

با افزایش تعداد هنرستان ها باید به فکر زیرساخت های لازم نیز باشیم که یک بخش این زیرساخت ها مربوط به تجهیزات مورد نیاز و بخش دیگر نیز درخصوص تأمین نیروی انسانی متخصص است.

 

وزیر آموزش و پرورش نیز با توجه به توسعه ای که در حال اتفاق است بارها بر این موضوع تاکید کرده و می گوید: باید نیروی انسانی مناسب و متخصص در آموزش و پرورش جذب شود.

 

به گزارش پانا، در ۲ سال گذشته نزدیک به ۱۲ هزار نفر در فنی و حرفه ای آموزش و پرورش جذب شدند که هم اکنون کار تدریس را عهده دار هستند.

 

تالیف ۴۰ عنوان کتاب درسی جدید در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش

 

در حال حاضر ۶۰۲ عنوان کتاب درسی در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش وجود دارد که از این تعداد ۴۰ عنوان در سال تحصیلی جاری تالیف شده است.

 

باید گفت که در فنی و حرفه ای و کارو دانش به هیچ عنوان آموزش ثلبی در اختیار دانش آموزان قرار نمی گیرد که امکان تغییر و تحول نداشته باشد. در رشته های نظری ثبات آموزشی تا حدودی امکان پذیراست، اما در رشته های فنی و حرفه ای چنین نیست و هر ساله با توجه به تغییرات تکنولوژی ها و تغییرات بازار کار، تغییرات در کتابها نیز وارد می شود.

 

امضای تفاهم نامه “جذب فارغ التحصیلان هنرستانی در بازار کار” با بیش از ۵۰ سازمان

 

“محمد شریف زاده” مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، در گفت و گو با خبرنگار پانا و در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه هایی که برای ایجاد رشته ای خاص در شاخه فنی و حرفه ای یا کارو دانش اعلام نیاز می کنند، نسبت به جذب فازغ التحصیلان آن رشته ها تعهدی دارند یا خیر؟ گفت: بله، در این خصوص با بسیاری از دستگاه ها تفاهم نامه همکاری منعقد شده است.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر وزارت آموزش و پرورش، با بیش از ۵۰ دستگاه دیگر درخصوص جذب فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای و کار ودانش در این دستگاه ها، تفاهم نامه امضا کرده ایم و این فارغ التحصیلان در هنگام جذب نیرو در اولویت هستند.

 

به گفته شریف زاده، یافته های علمی و پژوهشی نشان می دهد که ۹۰ درصد مشاغل جامعه در هنرستان ها در حال آموزش است؛ همچنین براساس همین یافته های علمی ۸۰ درصد فارغ التحصیلان هنرستانی با مدرک دیپلم و یا بالاتر مشغول به کار شده اند.

 

توسعه آموزش همراه با تولید در دستور کار هنرستان ها

 

در حال حاضر در اکثر رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش، بحث آموزش همراه با تولید دنبال می شود؛ در روش آموزش همراه با تولید، دانش آموزان مشارکت کننده در بحث تولید، از حق و حقوق خود براساس قوانین مالی موجود برخوردار می شوند؛ علاوه بر این آموزش همراه با تولید، باعث ایجاد انگیزه و جذب دانش آموزان بیشتر در رشته های مهارتی و فنی و حرفه ای می شود.

 

در تمامی رشته های کشاورزی و در برخی از رشته های صنعت و خدمات دانش آموزان می توانند همراه با آموزش هایی که در هنرستان فرا می گیرند، به تولید پرداخته و از محل فروش محصولات به میزان مشارکت خود درآمدزایی داشته باشند.

 

امکان گذراندن دوره کارورزی در داخل هنرستانها

 

آموزش همراه با تولید، فرصت و زمینه ای برای دانش آموزان سال سوم رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش، بخصوص دانش آموزان دختر فراهم کرده است که بتوانند کارورزی خود را در داخل هنرستانها بگذرانند.

 

هر جایی مناسب نیست که دانش آموزان دختر بتوانند دوره کاروزی خود را بگذرانند و این فرصت خوبی است که بتوانند با خاطری آسوده در داخل هنرستانها به کارورزی و کار آموزی خود بپردازند.

 

توسعه تجهیزات هنرستانها/افزایش ۲۳ میلیارد تومانی مبلغ اعتبارات تجهیزات کارگاهی هنرستان ها

 

سال گذشته هشت میلیارد تومان به تجهیز هنرستان های کشور اختصاص یافته بود که امسال با ۲۳ میلیارد تومان افزایش، این مبلغ به ۳۱ میلیارد تومان رسید.

 

ابراهیم سحرخیز در این باره می گوید: در بودجه سنواتی ردیف مستقلی برای تجهیزات هنرستان ها اختصاص یافته است و علاوه بر این، از محل اعتبارات استانی نیز بودجه ای در اختیار استانداران و مدیران آموزش و پرورش قرار می گیرد.

 

وی می افزاید: با ابلاغ بخشنامه ای، ۲۰ درصد از اعتبارات عمرانی استانی آموزش و پرورش صرف خرید تجهیزات با توجه ویژه به هنرستان ها خواهد شد؛ چنانچه استانداری ها در این زمینه مساعدت کنند می توان هنرستان ها را به تجهیزات جدید مجهز کرد.

 

توسعه ظرفیت دبیرستان های نمونه دولتی

 

دبیرستان های نمونه دولتی با هدف تشویق و ترغیب دانش آموزان مستعد در مناطق محروم در سال ۱۳۶۵ راه اندازی شده است که با تمهید مقدمات لازم در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ تعداد این مراکز نمونه دولتی به ۷۰۳ واحد آموزشی و در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ نزدیک به ۱۰۰۰ باب مدرسه افزایش یافته است.

 

سرعت بخشیدن به روند هوشمند سازی مدارس متوسطه

 

در راستای تحول بنیادین آموزش و پرورش، فرآیند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان نیز باید متحول شود؛ کلاس‌های درس باید از حالت سستی و کسالت خارج شوند و چهره‌ای پویا و فعال پیدا کنند. هوشمندسازی مدارس همراه با معلمان و مدیران کارآمد و متعهد فرصت مناسبی در این راستا است.

 

در ۱۲ ماهه اخیر، معاونت آموزش متوسطه در موضوع هوشمند سازی مدارس سراسر کشور به صورت جدی تر و پر رنگ تر وارد شده و به روند تجهیز مدارس به امکانات فناوری و رایانه سرعت قابل توجهی بخشیده است.

 

اصلاح آیین نامه پیش دانشگاهی روزانه و بزرگسالان

 

حرکت جدی در جهت یک نوبته کردن مدارس، اصلاح آیین نامه پیش دانشگاهی روزانه و بزرگسالان، توسعه مهارت آموزی در مدارس شبانه روزی، توسعه ظرفیت های هنرستانهای نمونه دولتی و بستر سازی مناسب جهت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، آموزش معلمین نیز از جمله اقداماتی است که در مقطع متوسطه آموزش و پرورش کشورمان در سال جاری به مرحله اجرا رسیده است.

 

یادآور می شود؛ در حال حاضر طرح ها و پیشنهادهای بسیاری بر روی میز کار معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش قرار دارد که در دستور کار و در مراحل پیگیری و اجرا هستند.

 

پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
کد خبر : 10228
بازدیدها: 189

پاسخی بگذارید »