پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

راهکار های غلبه بر عصبانیت

danesheroz1 مهر ۱۶, ۱۳۹۲ ۰
راهکار های غلبه بر عصبانیت

دانش روز: عصبانیت یک حالت هیجانی است که از لحاظ شدت می تواند خفیف، شدید یا ویرانگر باشد

به گزارش دانش روز، عصبانیت موجب تغییرات متعدد زیستی و فیزیولوژیکی  می شود؛ مثل افزایش فشار خون، ضربان قلب، تنفس و همچنین افزایش میزان تولید انرژی از آدرنالین و نورآدرنالین. برانگیختگی شدید فیزیولوژیکی مشخصه آن دسته از حالات هیجانی است که جاندار را برای عمل – فرار یا جنگ – آماده می کنند.

راهکارهای غلبه برعصبانیت:
ورزش: ورزش، مخصوصاً درفضای باز، نه تنها سلامت جسمی را بهبود می بخشد، بلکه به تسکین اعصاب و سلامت روانی نیز کمک می رساند. ورزش در فضای باز مثل پیاده روی، دویدن، نرمش، شنا، فوتبال و … سبب مصرف زیاد و مداوم اکسیژن می شود، خصوصاً اگر در فضای سبز و مناطق کوهستانی انجام شود.
شوخ طبعی:“خنده برهر درد بی درمان دواست.” شوخ طبعی از طرق مختلفی می تواند موجب کاهش عصبانیت شود. به عنوان اولین عامل ، شوخ طبعی می تواند به شما کمک کند تا دیدگاه متعادلی داشته باشید. زمانی که عصبانی هستید هر فردی را با نامی صدا می کنید یا این که آنها را در قالب کلمات خیالی مورد خطاب قرار می دهید. این  کار را متوقف کنید و در نظر داشته باشید که باید از کلمات زیبا و خوشایند استفاده کرد. شوخ طبعی بار مشکلات ما را سبک کرده و به ما کمک می کند تا شرایط استرس زا را تحمل کنیم.
آرمیدگی: روش های ساده آرمیدگی مثل تنفس عمیق و آرام سازی ذهنی می تواند به شما در کاهش احساس عصبانیت کمک کند. اگر شما در کار با شرکای خود دچار مشکل و عصبانیت شده اید، فکر مناسب این است که تکنیک های آرمیدگی را یاد بگیرید.
تغییر محیط: بعضی از اوقات عوامل محیطی – اجتماعی محرک عصبانیت و ناراحتی ما می باشند. دراین گونه موارد بهترین راه برای حل مشکل، تغییر محیط است .
در مواقع عصبانیت تکنیک های زیر را انجام دهید: 
– ورزش مداوم سبب سلامت قلب و عروق ، کاهش چربی بدن ، از بین بردن غم و افسردگی و اضطراب، افزایش عزت نفس و شادی و سرزندگی فرد و افزایش خود کنترلی رفتار می شود.
– در لحظه هجوم خشم اگر به حالت ایستاده هستید فوراً بنشینید.
– اگر نشسته اید و عصبانی شده اید فوراً از جابرخیزید چند قدم حرکت کنید.
– قدری آب بخورید و سکوت کنید.
– نفس عمیقی بکشید و سعی کنید که این نفس کشیدن را با شمارش انجام دهید.
– گره از ابروها بگشائید.
– مشتهای گره کرده را باز کنید.
– شانه ها را پائین بیاورید.
نکته: اگر احساس می کنید که عصبانیت شما خارج از کنترل است، اگر عصبانیت شما تاثیرات منفی بر روابط اجتماعی وشغلی تان گذاشته است ، یا این که قسمت مهمی از زندگی تان تحت تأثیر آن است ، ممکن است به مشاوره به عنوان عاملی برای یاد گیری توجه کنید که به شما کمک می کند چگونه بهتر رفتار کنید . یک روان شناس یا مشاور می تواند به شما کمک کند تا با به کارگیری تکنیک های تغییر افکار و رفتار، اعمال خود را کنترل کنید.
سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
کد خبر : 65556
بازدیدها: 242

پاسخی بگذارید »